NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ایران: عامل اصلی گرمای هوای این روزها آمریکا است

آلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که چین، روسیه و ایران در میان بزرگ‌ترین تولید کنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان قرار دارند، تهران حتی در رویکردهای زیست محیطی خود نیز پیگیر ایدئولوژی دشمن تراشی از آمریکاست.

آگهی

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران ایران گفت: «منشاء گرمای این روزها،گازهای گلخانه ای است که باعث شده در جهان تغییرات اقلیمی را شاهد باشیم.» به گزارش ایسنا، او افزود: «آمریکا یکی از این کشورهایی است که حجم بسیار زیادی از این گازهای گلخانه‌ای را به جهان تزریق می‌کند و باعث می‌شود کشورهایی مثل ما عوارض آن را تجربه کنیم.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مطابق بررسی‌ها، ایران در کنار ایالات متحده، چین، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، کانادا و بریتانیا جزء ۱۰ کشوری محسوب می‌شود که بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد.

این بررسی‌ها حاکیست که ایران در ۴۰ سال گذشته بیشترین افزایشِ انتشار گاز دی‌اکسید کربن (CO2) را در بین این ۱۰ کشور داشته است. میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن در ایران طی ۴ دهه گذشته نزدیک به ۵۰۰ درصد جهش کرده است.

بزرگترین منبع انتشار گازهای گلخانه ای در ایران، ۷۴.۸ درصد دی اکسید کربن (CO2)، ۱۹.۵ درصد متان (CH4) و ۴.۱ درصد اکسید نیتروژن (N2O) است.

ایران کمی بیش از ۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را در سال ۲۰۲۱ (آخرین آمار منتشر شده) به خود اختصاص داد که ۴.۸ درصد بیش از سال ۲۰۲۰ بود.

در دوره ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۳.۶ درصدی افزایش یافته است.

ایران با انتشارِ معادل ۲۱ میلیارد تن دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۲۱ هشتمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان بود. بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در همین دوره عبارت بودند از چین (۲۴۹ میلیارد تن)، ایالات متحده (۲۰۰ میلیارد تن) و روسیه (۷۵ میلیارد تن). بدین ترتیب، طی سال ۲۰۲۱، چین و روسیه در مجموع ۱.۶۲ برابر آمریکا گاز گلخانه‌ای تولید کردند.

ایران پیشتر و در دولت حسن روحانی در قالب توافقنامه اقلیمی پاریس خود را به کاهش ۴ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد کرده بود ولی این اقدام دولت وقت با انتقاد جریان‌های تندرو غرب‌ستیز، به ویژه در مجلس مواجه شد و در عمل اجرایی نشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام داروها در فصل گرما باعث بالا رفتن میزان حساسیت بیمار می‌شوند؟

موج گرما در اروپا؛ تصاویری از ایتالیا

نتایج تحقیق بانک مرکزی اروپا: گرمایش زمین باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، به ویژه در خاورمیانه