تغییرات آب‌وهوایی: مسئولان فرانکفورت برای خنک شدن هوای شهر چه می‌کنند؟

تغییرات آب‌وهوایی: مسئولان فرانکفورت برای خنک شدن هوای شهر چه می‌کنند؟
Copyright euronews
نگارش از Jeremy Wilksیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تفاوت دمای شهر و روستاهای اطراف به ۱۰ درجه می‌رسد و فقط یکی از این «راهروهای هوا» هر ثانیه ۴۰ هزار متر مکعب هوای تازه به شهر می‌رساند.

آگهی

این برنامهٔ تغییرات آب‌وهوایی به شیوهٔ مدیریت شهری اروپایی در مقابله با افزایش پیوستهٔ دمای هوا می‌پردازد. 

ماه‌ ژوئن ۲۰۲۰ گرمترین ماه سال

ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ با میانگین دمای ۰/۵ درجه بالاتر از دمای سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰، به رکورد گرمترین ماه ژوئن رسید.

با نگاهی به نقشهٔ تحولات دمای هوای جهان در زیر مشاهده می‌کنیم که در آفریقا و بخش‌هایی از آمریکا هوا گرمتر و در جنوب اروپا سردتر از میانگین معمول بوده است. همچنین در اسکاندیناوی و مرکز اروپا هوا گرمتر شد.

Wilks, Jeremy
نقشهٔ تغییرات دمای هوای جهان در ژوئن ۲۰۲۰Wilks, Jeremy

اما اتفاق اساسی در سیبری افتاد که امسال گرمتر از حد میانگین بود؛ در ناحیهٔ قطبی سیبری، شهر ورخویانست موج گرمایی با دمای ۳۸ درجه را در از سر گذراند. عوامل بسیاری در این امر دخیل بوده است. 

مارتین استندل، کارشناس سازمان هواشناسی دانمارک دراین‌باره می‌گوید: «بهار امسال گرمتر از معمول بود، و چند هفته است که در شمال سیبری تودهٔ پرفشاری مسدود شده است. در ماه‌های ژوئن و ژوئیه هم خورشید نیمه‌شب را داریم، یعنی تابشِ پیوسته‌ای روی این تودهٔ پرفشار هوا بوده و هست و همین سبب ایجاد دمای بسیار بالایی شده است.»

Wilks, Jeremy
نقشهٔ تودهٔ هوای گرم سیبری در ماه ژوئن ۲۰۲۰Wilks, Jeremy

مقابله با گرما؛ از راهروهای هوا تا مدیریت آب در شهرها

فرانکفورت یکی از گرمترین شهرهای سالهای اخیر اروپا بوده و دمای این شهر سال گذشته به ۴۰ درجه هم رسید.

«راهروهای هوای» فرانکفورت مناطقی است که شهرداری آنها را عمدا از برج و آپارتمانهای بلند خالی نگاه داشته تا هوای روستاهای اطراف به آسانی وارد شهر شود.  

تفاوت دمای دامنه‌ها و روستاها و شهر تا ۱۰ درجه هم می‌رسد. در شب تابستانی یکی از این «راهروهای هوا» تا ۴۰ هزار متر مکعب در ثانیه به شهر هوا می‌رساند.

جزایر سبز فرانکفورت عملا در حال رشدند، شهرداری از سازندگان بنا می‌خواهد سقف یا دیوار سبز داشته باشند و برای این کار یارانه‌ هم می‌دهد. تعریق و تبخیر برگ گیاهان گرمای هوا را می‌گیرد.

بازتاب سقف‌ها نیز هوای بالای آنها و در کل دمای هوای شهر را بالا یا پایین می‌برند. برای نمونه یک سقف سبز یعنی باغچه‌کاری شده، به طور میانگین تا ۴۰ درجه نسبت به یک سقف سیاه معمولی خنک‌تر است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سقف‌ سبز فواید بسیاری دارد: ساختمان را حفظ می‌کند،‌ عایق و خنک‌کنندهٔ طبیعی است و هزینهٔ نگهداری را نیز کم می‌کند. گیاهان سروصدا و گردوغبار را می‌گیرند، و اثر بارش‌ سنگین را تلطیف می‌کنند. زیستگاه جدیدی هم برای همه ایجاد می‌شود، از جمله پرندگان و حشرات.

مدیریت آب هم در کانون توجه است. در مرکز شهر، برای تبخیر و خنک‌ شدن خیابان‌ها سطوح پر روزنه بیشتر شده است.

تفاوت محسوس دمای هوا و دمای سطوح در تصویر ماهواره‌ای که از فرانکفورت و حومه در ژوئن ۲۰۲۰ ثبت شده دیده می‌شود.

در بیرون شهر هم جویبارهایی برای جمع‌آوری آب باران ساخته شده؛‌ اینها تغییرات کوچکی است اما از‌آنجاکه دمای هوا پیوسته بالاتر می‌رود،‌ مقامات فرانکفورت می‌خواهند شهرشان راحت و قابل‌زیست باشد.

موریس واگنر، جغرافی‌دان، سازمان محیط زیست فرانکفورت:«اگر کاری نکنیم،‌ نتیجه روشن است، یعنی برای گروه‌های آسیب‌پذیر پیامدهای جدی دارد، از جمله مرگ جنین در اثر گرما. حتی جوانان و آنها که در گروهِ آسیب‌پذیر نیستند هم صدمه می‌بینند. اگر کاری صورت نگیرد، شهرها کیفیّت زندگی را به‌کل از دست می‌دهند.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

توربین‌های بادی شناور؛ راه بهره‌برداری از سواحل بادخیزِ عمیق

تغییرات آب و هوایی؛ گرم شدن قطب شمال و آینده نامعلوم ساکنان بومی