برای مقابله با اوج دما در گرمترین ساعات روز، یک ابتکار فرهنگی در پاریس همه را وادار کرده است بپرسند: چرا در کل کشور اجرا نمیشود؟
اروپاییها این روزها با موج گرمایی مداوم دست و پنجه نرم میکنند و تاکنون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا بیشترین آسیب را دیدهاند.
فرانسه روز سهشنبه داغترین روز ماه ژوئن ثبتشده خود را تجربه کرد و نخستوزیر فرانسه، سباستین لکورنو، گفت از پنجشنبه گذشته تاکنون ۴۰ نفر بر اثر غرقشدن در پی موج گرما جان باختهاند.
هشدارها صادر شده، مدارس تعطیل شده، رویدادها لغو شده و به مسافران توصیه شده از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
برای مقابله با اوج دما در گرمترین ساعات روز، یک ابتکار فرهنگی در پاریس این پرسش را در افکار عمومی مطرح کرده است که «چرا این طرح سراسری نمیشود؟»
چند سینمای مستقل در منطقه دهم پاریس، ل آرشیپل، لو برادی و لو لوکسر، طرح «سینهکلیم» را راهاندازی کردهاند؛ طرحی که از ساعت ۱۳ تا ۱۶ سانسهای بعدازظهر را در سالنهای مجهز به کولر به صورت رایگان ارائه میکند.
اولویت با افرادی است که در برابر گرمای شدید آسیبپذیرترند: افراد زیر ۲۵ سال، بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افراد دارای معلولیت حرکتی.
تماشاگران سینما برای دریافت بلیت و استفاده از این سانسهای خنک رایگان کافی است به این سینماها مراجعه کنند و کارت شناسایی خود را نشان دهند.
شورای شهر در بیانیهای اعلام کرد این ابتکار «بخشی از مجموعه گسترده اقدامهایی است که در این محله برای مقابله با موج گرما اجرا میشود؛ از ایستگاههای خنکسازی و اتاق خنک در شهرداری گرفته تا امکان شنا زیر نظر نجاتغریق در کانال سنمارتن و باز ماندن باغ ویلمین - مهسا ژینا امینی تا نیمهشب».
امید میرود سینماهای بیشتری خارج از پایتخت فرانسه و در دیگر کشورهای اروپایی نیز از این طرح الهام بگیرند...
در دیگر نقاط فرانسه، «هفته سینما» (Semaine du Cinéma) امسال که با توجه به گرما زمانبندی مناسبی هم دارد از یکشنبه ۲۸ ژوئن تا چهارشنبه ۱ ژوئیه برگزار میشود و قیمت بلیتها تنها ۵ یورو است. انگیزه اضافی برای پناه بردن به سالنهای خنک سینما.