NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کشف شمشیر برنزی متعلق به رامسس دوم فرعون مصر باستان در ۳۳۰۰ سال پیش

شمشیر یافت‌شده متعلق به رامسس دوم
شمشیر یافت‌شده متعلق به رامسس دوم Copyright Egypt Ministry of Tourism and Antiquities
Copyright Egypt Ministry of Tourism and Antiquities
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت فرهنگ و گردشگری مصر اعلام کرد باستان‌شناسان در این کشور شمشیری را کشف کرده‌اند که متعلق به رامسس دوم بوده است.

آگهی

این شمشیر برنزی که نام پادشاه سرشناس دنیای باستان روی بدنه آن مهر شده است، در یک قلعه نظامی باستانی به نام «تل العبقین» واقع در استان بحیره در شمال شرقی مصر در جنوب اسکندریه مدفون شده بود.

رامسس دوم یا رامسس کبیر، مقتدرترین و مشهورترین فرعون مصر باستان از دودمان نوزدهم فراعنه است که از سال ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ پیش از میلاد بر این سرزمین فرمانروایی می‌کرد.

سلطنت ۶۶ ساله او اوج قدرت و شکوه مصر باستان در نظر گرفته می‌شود. وی که به دلیل مهارت نظامی خود شهرت دارد، بیش از ۱۵ لشکرکشی موفق را سازماندهی کرد و تسلط مصر را در سراسر شام و سرزمین نوبه تثبیت ساخت.

دکتر سعید الحرادلی، که هدایت گروهی از باستان‌شناسان را در حفاری‌ها بر عهده داشت، گفت که العبقین (جایی که شمشیر در قلعه نظامی آن کشف شد) سربازان را در خود جای داده بود و انبارهایی برای اسلحه، غذا و تدارکات در آن وجود داشت.

در کاوش‌های اخیر بقایای سفال‌های بزرگ حاوی استخوان‌های ماهی و حیوانات و دیگ‌های خمره‌ای که برای پخت و پز استفاده می‌شد، به همراه وسایل شخصی مانند عاج، کوزه‌های عقیق و مهره‌های قرمز و آبی در محل پیدا شده است.

وزارت فرهنگ مصر می‌گوید این قلعه برای محافظت از مرز شمال غربی مصر در برابر حملات قبایل لیبی و مردم دریا ساخته شده بود و یکی از نقاط استقرار کلیدی برای ارتش آن زمان محسوب می‌شد.

باستان‌شناسان همچنین در جریان حفاری‌ها گاوی را کشف کردند که در پادگان دفن شده بود. گاوها در مصر باستان نماد قدرت، فراوانی و رفاه بودند.

قلعه نظامی باستانی پیدا شده در مصر
قلعه نظامی باستانی پیدا شده در مصرعکس: وزارت آثار باستانی مصر

همچنین دو بلوک سنگ آهک نیز پیدا شده است که یکی از آن‌ها کتیبه‌ای از شاه رامسس دوم به خط هیروگلیف را بر روی خود دارد.

هرچند از رامسس دوم آثار نظامی متعددی به جا مانده است، با این حال وی صرفاً یک جنگجو نبود. او از طریق ساخت و سازهایی به یاد ماندنی، میراث بزرگی از خود به جا گذاشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مورخان می‌گویند رامسس دوم دیدی فراتر از عصر خود داشت و دستور ساخت شهرها، معابد و بناهای تاریخی الهام‌بخشی را در سراسر مصر، نظیر معبد کرنک و ابوسمبل در روستای نوبه، صادر کرد. امروزه صدها مجسمه عظیم از او را می‌توان در سراسر مصر یافت.

رامسس دوم در ۹۰ یا ۹۱ سالگی درگذشت و در دره پادشاهان به خاک سپرده شد. مومیایی او بعداً توسط باستان‌شناسان در انبار سلطنتی کشف شد و اکنون در موزه ملی تمدن مصر در قاهره به نمایش گذاشته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت تابوت رامسس دوم به فرانسه پس از ۴۷ سال برای نمایش در یک رویداد فرهنگی

بخشی از گنجینه فرعون توت‌آنخ‌مون برای اولین بار به نمایش درآمد

ادامه تلاش باستان شناسان برای یافتن بقایای ملکه نفرتیتی همسر فرعون مصر