فستیوال فیلم لوکارنو از این پس «بدون در نظر گرفتن جنسیت» برگزار می شود

locarno film festival
locarno film festival Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از برلیناله، حالا جشنواره لوکارنو هم می‌گوید از دوره بعد جوایز بازیگری را بدون در نظر گرفتن جنسیت اهدا می‌کند.

آگهی

مسئولان برگزارکننده فستیوال فیلم لوکارنو هم تصمیم گرفتند تا از این پس، دیگر تفاوتی میان انتخاب بازیگران مرد و زن نباشد و بدون توجه به جنسیت «بهترین بازیگر»انتخاب شود. 

این فستیوال فیلم با انتشار بیانیه‌ای می گوید: «از سال ۲۰۲۳، افتخارات بازیگری لوکارنو دیگر بر اساس جنسیت بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن دسته‌ بندی نمی‌شوند، بلکه جوایز بهترین نقش اول و بهترین نقش مکمل بدون جنسیت خواهند بود.»

پیش از این برگزارکنندگان برلیناله، فستیوال فیلم برلین، چنین تصمیمی اتخاذ کرده بودند. در سال ۲۰۲۱ خرس نقره ای بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل را که تا پیش از این به یک مرد و یک زن منتخب هیات داوران داده می شد، تنها به دو نفر در دو نقش اول و مکمل اهدا شد. 

تصمیم  حذف جنسیت انتخاب بازیگر در یکی از مهم‌ترین فستیوال های جهان، برلیناله،  باعث خرسندی بسیاری از هواداران جامعه ال جی بی تی کیو، یا همان جامعه رنگین کمانی شد. آنها معتقدند هر انسانی بدون توجه به هویت جنسیتی و گرایش جنسی حق زندگی و شانس برابر دارد. 

مسئولان برگزاری فسیتوال فیلم لوکارنوی سوئیس هم اعلام کردند که هدف اصلی از حذف جنسیت، «برانگیختن احساسات است و اینکه نشان دهیم سینما عرصه تصمیم گیری‌های پیشرو است». در بیانیه این فستیوال همچنین می خوانیم که «با برابری و احترام به تمام به هویت های جنسیتی جهان زیباتری پیش روی شهروندان زمین خواهد بود.» 

مدیر هنری فستیوال فیلم لوکارنو، جیونا ناتزارو، می‌گوید: «ما معتقدیم که این انتخاب و حذف جنسیت، تلاش‌های ما برای نمایش و پاداش دادن به استعدادها و خلاقیت‌ها را بیشتر می‌کند و از دسته‌ بندی سازی‌های که در جهان امروز دیگر منسوخ شده‌اند فراتر می‌رود. جهان در مسیری رو به جلو حرکت می کند که قطعاً دیگر نمی توان تنها از دو جنسیت، زن و مرد، گفت.»

 به این ترتیب هفتاد و ششمین فستیوال فیلم لوکارنو در ماه اوت سال ۲۰۲۳، همچون برلیناله، بدون انتخاب بهترین بازیگر نقش اول و مکمل در بخش زن و مرد، تنها به دو نفر از شایسته ترین بازیگران فیلم‌های شرکت کننده جایزه می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد

شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز به فیلمی از فیلیپین رسید

فیلم «جکی» در فستیوال فیلم ونیز به روی پرده رفت