«زمان زندگی من نیست» از مجارستان گوی بلورین جشنواره فیلم «کارلووی واری» را برد

«زمان زندگی من نیست» از مجارستان گوی بلورین جشنواره فیلم «کارلووی واری» را برد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم “«کارلووی واری»“http://www.

آگهی

پنجاه و یکمین جشنواره بین المللی فیلم “«کارلووی واری»“http://www.kviff.:com/en/homepage در۱۳۰ کیلومتری پراگ، پایتخت جمهوری چک روز شنبه نهم ژوییه (برابر با ۱۹ تیرماه) میزبان چهره های برجسته سینمایی از جمله مایکل شانون بازیگر آمریکایی بود.

فیلم “«زمان زندگی من نیست»”:
http://www.cineuropa.org/f.aspx?t=film&l=en&did=310312 از مجارستان به عنوان بهترین فیلم این جشنواره انتخاب شد و جایزه گوی بلورین را از آن خود کرد.

«سابوَیلچ هایدو» کارگردان این فیلم که جایزه بهترین بازیگری را نیز دریافت کرده درباره این فیلم می گوید: «من همواره فیلم هایی نظیر این را از درون کارگردانی کرده ام و نه از بیرون. شش فیلم را کارگردانی کردم و همیشه این احساس را داشتم که در داخل فیلم ها بوده ام برای اینکه آنچه را که در برابر دوربین رخ داده تجربه کرده ام. دریافت جایزه بهترین بازیگر برای من شگفت انگیز بود برای اینکه خودم را بعنوان یک بازیگر نمی دیدم.»

هایدو این فیلم را در خانه اش و با بازی اعضای خانواده و دوستانش تصویربرداری کرده است. «زمان زندگی من نیست» کشمکش بین دو عضو خانواده سه نفری است که در یک خانه و طی یک روز رخ می دهد. در جریان جدال دو طرفه، شخصیت ها به شکلی دقیق ماهیت خود را نشان می دهند، به گونه ای که روابط خانوادگی شان تحت تاثیر قرار می گیرد.

جایزه بهترین کارگردان به فیلم «تفریحات شبانه» به کارگردانی دامیان کوزوله، فیلمسازی از اسلوونی تعلق گرفت. این فیلم زندگی یک زوج مرفه را روایت می کند که یک شبه دستخوش تغییراتی تلخ می شود؛ پس از آنکه شوهر در پی حادثه ای که در وضعیتی بغرنج روی داده دچار مشکلات حاد می شود و زن هم در تلاشی جدی سعی دارد همسرش را نجات دهد.

روسودان گلوریدزه کارگردان گرجستانی هم با فیلم «خانه دیگران» جایزه اصلی بخش مسابقه «شرق غرب» را به خانه برد. این جایزه به فیلمسازان اروپای شرقی و اتحاد جماهیر شوروی سابق اختصاص دارد. این فیلم برگرفته از تجارب کارگردان است و داستان زندگی دو خانواده را روایت می کند که از جنگ داخلی ویرانگر جان به در برده اند، اما قادر نیستند زندگی تازه ای را در صلح و آرامش بنا نهند. جنگ و خصومت در زندگی روزمره آنها همچنان جریان دارد و خشم ناشی از آن رهایشان نمی سازد.

خانه دیگران تحسین منتقدان بین المللی را هم برانگیخت. روسودان گلوریدزه درباره فیلمش می گوید: «این فیلم شرح حال کودکی ماست. می خواستیم روایتی داشته باشیم از آنچه در درون ما روی می دهد. آزادی و آنچه در این روزها رنگی از عشق دارد همه در درون ماست.»

جایزه بهترین نقش مکمل زن به سوزانا موریری تعلق گرفت. این بازیگر تقریبا ناشناس اسلواک در فیلم «معلم» محصول مشترک اسلواکی و جمهوری چک مربوط به اوایل دهه هشتاد کمونیسم نقش آفرینی کرده است. در «معلم» مدیر یک مدرسه ابتدایی پس از پی بردن به اینکه یکی از معلمها از طریق دانش آموزان درصدد دستکاری ذهنی والدینشان است یک جلسه اضطراری برگزار می کند.

در پنجاه و یکمین جشنواره «کارلووی واری» بیش از ۱۸۰ فیلم به نمایش درآمد و دوازده تای آنها در بخش اصلی جشنواره رقابت داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد