برنامه «رسانه» اتحادیه اروپا و ۲۵ سال حمایت از صنعت فیلم

برنامه «رسانه» اتحادیه اروپا و ۲۵ سال حمایت از صنعت فیلم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

به مناسبت ۲۵ سالگی برنامه «رسانه» اتحادیه اروپا، مسئول «اقتصاد و جامعه دیجیتال» این اتحادیه در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ شرکت کرد.

آگهی

به مناسبت ۲۵ سالگی برنامه «رسانه» اتحادیه اروپا، مسئول «اقتصاد و جامعه دیجیتال» این اتحادیه در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ شرکت کرد. برنامه «رسانه» از تاسیس خود در سال ۱۹۹۱، بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو در صنعت سمعی بصری اروپا سرمایه گذاری کرده است.

گونتر اوتینگر، مسئول «اقتصاد و جامعه دیجیتال» اتحادیه اروپا در یک نشست خبری، دستاوردهای برنامه «رسانه» اتحادیه اروپا و شیوه های تقویت صنعت سینما را با حضور کارشناسان و هنرمندان از جمله کوستا گاوراس، کارگردان یونانی تشریح کرد.

گزارشگر یورونیوز در محل جشنواره کن با گونتر اوتینگر گفتگو کرد. او با اشاره به وظیفه این نهاد گفت: «کار ما بررسی تولیدات فرهنگی است و در پروژه هایی که به اعتقاد ما در سطح اروپا کیفیت لازم را داشته باشند سرمایه گذاری می کنیم. این کار با مدیریت و نظارت کمیسیون اروپا انجام می شود. در حال حاضر بودجه سالانه ما ۱۰۰ میلیون یورو است که برای تولید و توزیع فیلمهای اروپایی، برای سینماها و پروژه های نو و خلاق هزینه می شود.»

بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر در صنعت سمعی بصری اروپا فعالیت می کنند. آقای اوتینگر در این زمینه افزود: «اروپا بزرگتر از یک بازار است، اروپا شبکه و خانواده ای با یک هدف مشترک است. فیلم و سینما یک صنعت و همچنین ابزار مهمی برای این رسیدن به این هدف است. فرهنگ در کلیت آن شامل موسیقی و فیلم نقش مهمی در این زمینه دارد. ما به تنوع فرهنگی و اصل فراگیری تفاوتها در اروپا مباهات می کنیم.»

از ۲۱ فیلم شرکت کننده در بخش رقابت های فستیوال کن امسال، ۱۰ فیلم با حمایت مالی «رسانه» ساخته شده اند. از جمله فیلم «من، دنیل بلیک» ساخته کن لوچ کارگردان بریتانیایی که برنده نخل طلایی بهترین فیلم شد.

مسئول «اقتصاد و جامعه دیجیتال» اتحادیه اروپا افزود: «به نظر من، دستاورهای مدیا (رسانه) موجب رضایت و افتخار همه ما است. تجربه اروپایی، فیلمسازی ما، اینها نتیجه کارهای ما، هیات داوران و خدمات من است. به نظر من موفقیتها دلیل روشنی از حمایت برنامه مدیا (رسانه) از فیلمهای با کیفیت بالا و با مضمونهای اروپایی است.»

بسیاری از فیلمها، از جمله «خولیتا» (Julieta) جدید ترین ساخته پدرو آلمادوار در مراحل تولید و توزیع از حمایت مدیا برخودار می شوند. با تنوع زبانی در ۲۱ کشور اروپایی، زیرنویس و دوبله یکی از چالشهای این صنعت است.

آقای اوتینگر در این زمینه یادآور شد: «قاره اروپا ۵۰۰ میلیون شهروند دارد و تنوع فرهنگی ما از گوناگونی این جمعیت بزرگ ریشه گرفته است. با وجود ۲۴ یا ۲۵ زبان در اروپا، زیرنویس به معنی انتقال راحت تر یک محصول فرهنگی، مثلا از فرانسه به لهستان یا آلمان، و از ایتالیا به استونی است. به همین دلیل، زیرنویس برای فهمیدن فیلم، دوست داشتن و ارتباط گرفتن با آن اهمیت دارد.»

در ۲۵ سال گذشته ۱۵ فیلم مورد حمایت برنامه «رسانه» اتحادیه اروپا برنده نخل طلایی جشنواره فیلم کن شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد