«غمگین مادرزاد» روایت زندگی پرتلاطم چت بیکر، نوازنده جاز آمریکا

«غمگین مادرزاد» روایت زندگی پرتلاطم چت بیکر، نوازنده جاز آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ایتن هاوک در فیلم «غمگین مادرزاد» که برای نخستین بار در لس انجلس به روی پرده است، نقش چت بِیکر، آهنگساز و نوازنده نامدار سبک جاز را بازی می کند

آگهی

ایتن هاوک در فیلم «غمگین مادرزاد» که برای نخستین بار در لس انجلس به روی پرده است، نقش چت بِیکر، آهنگساز و نوازنده نامدار سبک جاز را بازی می کند.

«غمگین مادرزاد» بیوگرافی سینمایی از زندگی و حرفه چت بیکر نوازنده سرشناس موسیقی جاز آمریکا است. ایتِن هاوک، بازیگر نقش اصلی، در پرداخت شخصیت کاریزماتیک نماد موسیقی جاز بسیار موفق ظاهر می شود. فیلم فراز و فرود زندگی حرفه ای بیکر، داستان اعتیادش به هروئین و تلاش او برای بازگشت دوباره به صحنه را در ده شصت میلادی دنبال می کند.

برای نخستین بار نیست که هاوک ۴۵ ساله نقش این آهنگساز جاز را که در سال ۱۹۸۸ درگذشت، بازی می کند. او بیست سال پیش نیز در فیلمی که ریچارد لینکلیتر جوان در باره بیکر ساخته بود، نقش اول را ایفا کرد اما این فیلم هیچوقت به سرانجام نرسید.

این فیلم پاییز گذشته برای نخستین بار در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و حالا به طور رسمی نخستین اکران خود را در لس آنجلس آغاز کرده است.

ایتن هاوک در باره چت بیکر می گوید: «نوعی سادگی در نحوه نوازندگی چت وجور دارد که توصیف آن بسیار سخت است. احترام من به او زمانی زیاد شد که بیشتر مطالعه کردم. سعی کردم کمی عمیق شوم تا بتوانم تاثیر و نفوذ او را بر افرادی نظیر چارلی پارکر، مایلز و دیگر چهره هایی بررسی کنم که او ستایش شان می کرد. در او به نوعی سادگی غیر قابل باور رسیدم، به نحوی که هر چه جلو می رفتی درک آن دشوار تر بود.»

بیکر در دهه پنجاه میلادی معتاد به هروئین شد و این اعتیاد تا آخر عمر همراه وی بود. او به دفعات به جرم حمل مواد مخدر به زندان افتاد. بارها حین خرید مواد مخدر در آمریکا مورد ضرب و شتم قرار گرفت به نحوی که دندانهای جلویش شکست و برای نواختن ساز جدیدش فلوگل هورن مجبور به استفاده از دندان مصنوعی شد.

هاوک چالش های بیکر را اینگونه توصیف می کند: «بسیاری از مردم زندگی دشواری دارند. تنها موزیسین ها نیستند که با مواد مخدر و الکل مبارزه می کنند اما چون آنها در دید عموم هستند بیشتر به چشم می آیند. این کاری است که شما خیلی خوب می توانید آنرا انجام دهید زیرا…فردی که پنج تا نه شغل دارد و با مواد مخدر و الکل درگیر است بسیار زودتر از کسی که تنها چند ساعت در شب می نوازد، نظرها را به خود جلب می کند.»

رابرت بودرو کارگردان کانادایی فیلم برای روایت چند ماه از زندگی بیکر واقعیت و تخیل را با هم درآمیخته است. هاوک برای بازی در صحنه های تکنوازی بیکر محبور شد بخشی از تکنیک های نواختن را فرا گیرد اما نوازندگی اصلی در فیلم بر عهده کوین تورکات ترومیست سرشناس کانادایی است.

غمگین مادرزاد هم اینک در آمریکا و کانادا بر روی پرده سینما ها است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد