نمایش بخشی از موزه معصومیت اورهان پاموک در لندن

نمایش بخشی از موزه معصومیت اورهان پاموک در لندن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورهان پاموک، نویسنده نامدار ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۶ میلادی را می توان اولین نویسنده ای دانست که در کنار نوشتن یک رمان، موزه ای نیز

آگهی

اورهان پاموک، نویسنده نامدار ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۰۶ میلادی را می توان اولین نویسنده ای دانست که در کنار نوشتن یک رمان، موزه ای نیز در ارتباط با رمانش تاسیس کرده است و حتی فیلمی مستند درباره این رمان دارد.

رمان «موزه معصومیت» اورهان پاموک در سال ۲۰۰۸ میلادی منتشر شد و درباره تاجر ثروتمندی صحبت می کند که عاشق یکی از فقیرترین بستگانش شده است. این داستان نگاهی دارد به موضوع عشق های ممنوعه در کشورهای اسلامی.

در موزۀ مرتبط با این داستان، زندگی جاری و خصوصی این عاشق و معشوق به تصویر کشیده شده است. این موزه در سال ۲۰۱۲ میلادی در منطقه بی اوغلی استانبول افتتاح شد و اکنون بخشی از آن، برای نمایش به لندن انتقال داده شده است.

اورهان پاموک می گوید: «بسیاری از عناصر بصری مربوط به شهر استانبول در دهه هفتاد و هشتاد میلادی در این موزه به نمایش درآمده است. همه چیز، ظروف آشپزخانه، اشیاء و حتی روزنامه های دولتی مربوط به استانبول در نیمه دوم قرن ۲۰ که در داستان به آنها اشاره شده، در این موزه وجود دارد. من در زمان نوشتن این رمان به چنین موزه ای فکر می کردم و سپس آن را تاسیس کردم. موزه به گونه ای ساخته شده که نگاه به آن، ما را به یاد رمان می اندازد.»

گرانت جی، فیلم ساز و عکاس بریتانیایی بر اساس داده های رمان و مشاهداتش در موزه معصومیت، فیلمی مستند در این باره تهیه کرده است. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

اورهان پاموک می گوید: «این یک پروژه طولانی بود و من هرگز فکر نمی کردم که بتوان فیلمی بر اساس این پروژه تهیه کرد. بسیار خوشحالم که گرانت جی چنین کاری را انجام داد. متن اصلی و دیالوگهای این فیلم را نیز من نوشتم.»

با دیدن این نمایشگاه می توان وارد دنیای اورهان پاموک شد. این نمایشگاه تا سوم آوریل، در سامرست هاوس لندن دایر و همزمان، فیلم مستند تهیه شده درباره آن نیز در برخی از سینماهای لندن بر روی پرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اورهان پاموک در تهران : نوبل برای سلامتی خوب است، شما هم بگیرید!

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل