همایش بین المللی تئاتر در بوداپست، پلی فرهنگی میان شرق و غرب اروپا

همایش بین المللی تئاتر در بوداپست، پلی فرهنگی میان شرق و غرب اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دومین دوره «نشست بین المللی تئاتر موداچ» (Madách International Theatre Meeting) در بوداپست، میزبان ۲۰ گروه تئاتر از ۱۳ کشور است. این رویداد دو هفته

آگهی

دومین دوره «نشست بین المللی تئاتر موداچ» (Madách International Theatre Meeting) در بوداپست، میزبان ۲۰ گروه تئاتر از ۱۳ کشور است. این رویداد دو هفته ای در تئاتر موداچ، در پایتخت مجارستان برگزار می شود و فرصتی است تا هنرمندان گوشه و کنار اروپا از جمهوری مقدونیه، از فرانسه و دانمارک و ایتالیا با هم ملاقات کنند.

گابور اکش، خبرنگار یورونیوز از این رویداد گزارشی تهیه کرده است. مدیر این رویداد می گوید: «تئاتر مجارستان در دنیا بخوبی شناخته نشده است، همانند فرهنگ ملتهای کوچک دیگر که متاسفانه ناشناخته مانده اند. اهمیت فرهنگ این کشورها به مساحت و جمعیتشان بستگی ندارد. گروه های تئاتر کشورهای دیگر می توانند منبع الهام باشند و هر گروه تئاتر می تواند با اقتباس از کار آنها، کار خود را متحول کند.»

نمایش «خانه ابدی» داستان خانه ای است که طی قرنها شاهد وقایع بسیار، سرنوشتهای درهم تنیده، جهانها و زندگی های مختلف بوده است. در نمایش، زندگی پتکف میسیرکف، فیلیلوژیست (واژه شناس)، و متخصص زبانهای اسلاو به تصویر کشیده می شود که یکی از کسانی است که در این خانه زیسته است. وی در قرن بیستم توانست هویت ملی مقدونی را مستقل از دیگر کشورهای بالکان تثبیت، و نخستین دستورزبان مقدونی را تدوین کند.

دیان پرویکووسکی، مدیر تئاتر ملی مقدونیه در این رویداد حضور داشت و می گوید: «وی [میسیرکف] یک زبانشناس بی نظیر بود. می گویند به ۲۷ زبان تسلط داشت. میسیرکف زبانهای خارجی را بسرعت می آموخت. وی در دانشکده زبانهای سانسکریت در دانشگاه سن پترزبورگ هم تحصیل کرده بود. او قوانین آیین نگارش زبان مقدونی را تدوین کرد. استعدادی درخشان بود، مانند موتسارت. سرنوشتش هم مثل موتسارت بود: هر دو در جوانی و در فقر درگذشتند.»

تعداد بلیطهای نمایش «صداهای درونی» از گروه تئاتر “پیچولو” از میلان ایتالیا دو برابر ظرفیت بود و نتیجه نمایش دو بار اجرا شد. کارگردان این نمایش تونی سرویلو، هنرپیشه فیلم سینمایی ایتالیایی «زیبایی بزرگ» بود. نمایش داستان مردی عجیب و غریب است که نمی خواهد با کسی حرف بزند و به جای صحبت کردن، روی صحنه فشفشه و ترقه روشن می کند.

نمایش «قفس سگ» توسط گروه تئاتر مرکز هنر معاصر کی یف اجرا شد. ولادیسلاو ترویتسکی، کارگردان اوکراینی در این نمایش پرسشهایی درباره شرایط کنونی کشورش مطرح می کند: چه کسی مسئول درد و رنج مردم اوکراین است و علت این وقایع چیست؟

وی می گوید: «بخش اول اجرای این نمایش از هم پاشیدن و تباهی اوکراین را نشان می دهد. این نمایش در سال ۲۰۱۰، زمان بقدرت رسیدن ویکتور یانوکوویج، رییس جمهوری پیشین نوشته شد. “قفس سگ” احساس نومیدی عمومی از وضعیت کشور را به تصویر می کشد.»

گروه “بورگ تئاتر” (Burgtheater) از وین نمایش مرغ دریایی، اثر آنتوان چخوف را اجرا کرد. بعد از پایان نمایش، گروه تئاتر اتریشی اعلامیه ای سیاسی را روی صحنه قرائت کرد. مارتین راینکه یکی از هنرپیشه های این نمایش گفت که مجارستان از روح دموکراسی اروپا دور شده است.

گابور اکش در پایان گزارش خود می گوید: «برخی از تماشاگران [در واکنش به این اقدام] دست زدند، برخی سعی کردند با سوت زدن صدای گوینده را محو کنند. تئاتر ملی مجارستان این حرکت را محکوم کرده است و منتظر توضیحات بورگ تئاتر است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟