موزه ای که باید به شاهکارهایش دست زد

موزه ای که باید به شاهکارهایش دست زد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از تابلوهای هشداری در تمام موزه ها این است: «به آثار دست نزنید». اما اکنون موزه ای افتتاح شده که باید به شاهکارهایش دست زد. موزه «دل پرادو» در

آگهی

یکی از تابلوهای هشداری در تمام موزه ها این است: «به آثار دست نزنید». اما اکنون موزه ای افتتاح شده که باید به شاهکارهایش دست زد.

موزه «دل پرادو» در شهر مادرید، نمایشگاه ویژه ای برای بازدید کنندگانی که مشکل بینایی دارند راه اندازی کرده است.

در این نمایشگاه شش تابلوی هنری به کمک تکنولوژی چاپ سه بعدی تهیه شده که با لمس می توان آنها را درک کرد و به پیچیدگی های خلق آنها پی برد.

این آثار، نمونه های کپی از نسخه های اصلی شاهکارهایی همچون تابلوی مونالیزا هستند.

یکی از بازدیدکنندگان نابینا می گوید: «برای ما حس لامسه جایگزین حس بینایی شده و من بجای دیدن، لمس می کنم. هر کسی می تواند یک نقاشی را در موزه ببینید، اما من بجای دیدن لمس می کنم و پیش از این نمی توانستم آنها را ببینم و یک نفر دیگر باید برای من هر اثر را توضیح می داد اما در این نمایشگاه این امکان را دارم که آنها را با دستهایم ببینم.»

این پروژه با همکاری متخصصان اختلالات بصری اجرا شده و اجازه می دهد تا کلیت یک نقاشی واقعی بگونه ای ذهنی خلق شده و ادراکی عاطفی از کار بوجود آید.

فرناندو پرز، متصدی نمایشگاه می گوید: «این تابلوها بصورت لمسی طراحی شده اند. یعنی خلق شده اند تا لمس شوند. نکته جالب این است که آنها کاملا قابل دسترس عموم هستند و تجربه اولین بازدیدکنندگان نشان می دهد که ما در مسیر درستی قرار داریم. نقاشی ها در دسترس عمومند و آنها با لمس کردن، درکشان می کنند و آنها را می شناسند و به همین دلیل از کارمان راضی هستیم.»

علاوه بر تابلوهای سه بعدی، در کنار هر اثر نیز توضیحاتی به خط بریل نصب شده است. همچنین برای کسانیکه مشکل بینایی ندارند نیز عینکهایی در نظر گرفته شده تا تابلوها را بگونه ای عادی ببینند.

این نمایشگاه تا هفتم تیرماه برای بازدید افرادی که دچار اختلالاتی در بینایی هستند، و دیگر علاقمندان دایر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای دو خواهر ایتالیایی: از نوادگان مونالیزا هستیم

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل