پایان خوش برلیناله برای سینمای ایران

پایان خوش برلیناله برای سینمای ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ۶۵ امین جشنواره بین المللی فیلم برلین (برلیناله) بار دیگر ستارگان و فیلمسازان برجسته دنیای سینما و تلویزیون دور هم گرد آمدند. نیکول کیدمن و ناتالی

آگهی

در ۶۵ امین جشنواره بین المللی فیلم برلین (برلیناله) بار دیگر ستارگان و فیلمسازان برجسته دنیای سینما و تلویزیون دور هم گرد آمدند. نیکول کیدمن و ناتالی پورتمن از جمله میهمانان این جشنواره بودند.

طی روزهای برگزاری جشنواره بیش از چهارصد فیلم به نمایش درآمد و بیش از سیصد هزار بلیط به علاقمندان هنر هفتم فروخته شد.

فیلمسازان برجسته ای همچون ترنس مالیک، پیتر گرینوی، و ورنر هرتسوک برای کسب جایزه خرس طلایی با یکدیگر رقابت کردند.

دیدیه کاسلیک، مدیر جشنواره گفت: «هوا عالی بود و باید بگویم که برلیناله بسیار خوبی برگزار شد زیرا فیلمهای بسیار بسیار متفاوتی داشتیم که معرف شیوه های مختلف فیلمسازی بودند.»

دارن آرونوفسکی، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی، رئیس هیات داوران بخش بین الملل جشنواره بود. در این بخش آنها ۱۹ فیلم را از سراسر جهان داوری کردند.

خرس طلایی برای بهترین فیلم، به جعفر پناهی، کارگردان و تهیه کننده ایرانی فیلم «تاکسی» تعلق گرفت. از آنجا که آقای پناهی اجازه خروج از ایران و شرکت در این جشنواره را نداشت، خواهرزاده اش که دختری خردسال است و در فیلم تاکسی نیز نقش ایفا کرده، این جایزه را از طرف او دریافت کرد.

جعفر پناهی یک تاکسی را تبدیل به استودیوی فیلمسازی خود می کند و به عنوان راننده تاکسی با مسافرانش وارد گفتگو می شود و به این ترتیب تصویری از زندگی روزمره در ایران را ارائه می دهد.

خرس نقره ای برای بهترین کارگردانی به کارگردان دو فیلم تعلق گرفت. یکی از این دو، مالگورزاتا ژوموفسکا، کارگردان لهستانی فیلم «بدن» بود.

فیلم «بدن» درباره یک دکتر پزشکی قانونی و دختر بی اشتهایش است که هنوز هم در غم از دست دادن مادرش عزادار است. او در یک گروه درمانی شرکت می کند که توسط آنا اداره می شود. آنا می تواند به عنوان یک واسطه معنوی، پیامهایی را از مردگان دریافت کند.

کارگردان فیلم می گوید: «این فیلمی پر از اندوه و همزمان بسیار خنده دار است. می توان آن را بگونه ای کمدی سیاه نامید. یک کمدی سیاه درباره لهستان.»

دیگر کارگردان برنده خرس نقره ای، رادو شود، کارگردان رومانیایی فیلم «آفرین» بود.

این فیلم که تقریبا به سبک غربی تهیه شده، اواخر دوران زمامداری سیستم فئودالی در اروپا و سال ۱۸۳۵ را به تصویر می کشد. زمانی که هنوز سیستم برده داری حاکم بود و بویژه از کولی ها برای این کار استفاده می کردند. در این داستان یکی از کولی های برده را که مشکوک به داشتن رابطه با همسر ارباب نجیب زاده اش است، توسط ماموران تحت پیگرد قرار می دهند.

خرس نقره ای بهترین بازیگران مرد و زن، به تام کورتنی و شارلوت رمپلینگ، بازیگران بریتانیایی فیلم «۴۵ سال» تعلق گرفت.

فیلم «۴۵ سال» زندگی زوجی را به تصویر می کشد که هنگامی که خود را برای برگزاری مراسم ۴۵ امین سال ازدواجشان اماده می کردند، از یکدیگر جدا شدند. فیلم تصویر زوجی متعلق به نسل گذشته را نشان می دهد که برای آنها گفتگو درباره احساسات و ترسهایشان چندان آسان نبوده است.

شارلوت رمپلینگ می گوید: «این فیلم تا حدودی توصیف وضعیت موجود این افراد است. ما خیلی قضیه را نمی شکافیم تا بیشتر ندانیم.»

تام کورتنی نیز می گوید: «در سریالهای داستانی است که می گویند باید حرف بزنیم و حرف می زنند. اما در زندگی واقعی عموما زنان بیشتر از مردان مایلند حرف بزنند.»

اولگا کوریلنکو، بازیگر اوکراینی الاصل متولد فرانسه نیز به برلیناله دعوت شده بود تا یکی از اعضای هیات داوران در بخش انتخاب بهترین فیلم بلند باشد.

ولفگانگ اشپیندلر، خبرنگار ارشد هنری یورونیوز از او می پرسد: قضاوت فیلم یعنی قضاوت اثر دیگران. این کار چه احساسی دارد؟

آگهی

اولگا کوریلنکو می گوید: «خوب، جالب است زیرا شما چیزهای بسیاری می آموزید. من از این تجربه بسیار لذت بردم.»

والفگانگ اشپیندلر: چگونه؟

اولگا کوریلنکو: «این کار به من ایده های بسیاری می دهد. زیرا من در حال نوشتن فیلمنامه ای هستم و این کار باعث شد درک کنم که چرا بعضی چیزها گاهی خوب عمل نمی کنند و این برای من خوب بود.»

جایزه بهترین فیلم بلند به گابریل ریپستین، کارگردان فیلم مکزیکی «۶۰۰ مایل» و میشل فرانکو و موازه زونانا تهیه کنندگان همین فیلم تعلق گرفت.

فیلم درباره دو مامور پلیس فدرال است که به تعقیب آرنولفو روبیو، یک قاچاقچی جوان اسلحه اقدام می کنند. آرنولفو به قاچاق اسلحه بین ایالات متحده آمریکا و مکزیک می پردازد. جایزه این بخش که ۵۰ هزار یورو بود، باید میان کارگردان و دو تهیه کننده این فیلم تقسیم شود.

آگهی

ولفگانگ اشپیندلر، خبرنگار یورونیوز در برلین می گوید: «شصت و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم برلین پایان یافت. دارن آرونوفسکی، رئیس هیات داوران بخش بین الملل جشنواره بارها در طول برگزاری مراسم اهدای جوایز از کیفیت فیلمهای شرکت کننده تقدیر کرد. او خود یکی از کارگردانان برجسته در دنیای فیلمسازی است و جوایز بین المللی بسیاری را برنده شده و به همین دلیل قطعا می داند درباره چه چیزی صحبت می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد