اراده و عشق ماهلر به زندگی

با همکاری
اراده و عشق ماهلر به زندگی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سال 2011 یکصدمين سال درگذشت گوستاو ماهلر ، موسیقیدان اتریشی است. ارکستر سمفونیک “آکادمیا دی سانتا چچیلیا” در رم تمام سمفونی های ماهلر را به اجرا خواهد گذاشت.

در برنامه موزیک، آنتونیو پاپانو ششمین سمفونی ماهلر “تراژیک” را رهبری می کند.

ششمین سمفونی ماهلر در سالن بزرگ کنسرت رم گشایش می یابد. سال 2011 یکصدمین سال در گذشت ماهلر، موسیقیدان اتریشی است. در مقام رهبری این سنفونی آنتونیو پاپانو و ارکیتر، ارکستر آکادمی سانتا چچیلیا است. پاپانو می گوید:“با یک مارش شروع می شود. می‌توانید مجسم کنید که ماهلر با نتهایش زیر بغل، سر پایین، قد کوتاه، و با قاطعیت بطرف سکوی رهبری می رود.. .و بعد این قطعه زیبا نواخته می‌شود که معرف همسر و خوشبختی زندگی داخلی اش است”.

“ششمین سمفونی ماهلر بدون شک اراده و عشقش به زندگی است. …و مبارزه با مانع نهایی: مرگ”.

علیرغم عنوان “ تراژیک” ، ماهلر سمفونی ششم را در یکی از بهترین دوران زندگیش نوشت که در آن زمان ازدواجش موفق و بتازگی هم پدر شده بود. رهبری موفق و محبوب در وین آن زمان بود که مرکز فرهنگ و هنر اروپا محسوب می شد.

ارکستر آکادمی سانتا چچیلیا یکی از وزین ترین ارکسترهای اروپاست. و رهبری پاپانو هم به وزن ارکستر واجرای سمفونی شماره شش افزوده است.ماهلر این سمفونی را دوبار در رم در سالهای 1907 و 1010 با موفقیت اجرا کرد. قرار است این ارکستر در ماه مه به بریتانیا، یونان و بلژیک سفر کرده و سمفونی های ماهلر را اجرا کند. پاپانو می گوید: “ماهلر موسیقیدانی است که از بیان عمیقترین، زشت ترین، و دیوانه وار ترین جنبه‌های روح بشر ابا نداشت.” اگر خیلی با آن درگیر شوید، وجودتان را خواهد بلعید. …بنا براین باید برای اینکه به آخر برسید نظم را بدقت مراعات کنید. اینکه آدم بتواند این احساسات را در فضای باز و به نوازندگان القا کند ، بی نظیر است. آخرین حرکت تلاشی است برای حفظ حیات و زندگی”.

“ فکر می کنم در تمام سمفونی های ماهلر، فرقی نمی کند که رهبر ارکسترو نوازندگان چقدر انرژی دارند، وقتی به آخرین موومان می رسید، حس می کنید فقط صد متر دیگر دارید تا قله اورست را فتح کنید. و فکر می کنید چطور به آخر برسید بدون آنکه قلبتان از حرکت بایستد.”

“به ما یاد داده اند که نظم داشته باشیم… ماهلر به ما فرصت می دهد بشر فانی باشیم با تمام کاستی هایش….”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی

قهرمان؛ اثری پیشگامانه با هدف شکستن پیش‌فرض‌ها دربارهٔ اُپرا