Newsletter خبرنامه Events مناسبت ها پادکست ها ویدیو Africanews
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

گرانی ایکس‌باکس، مک و آیپد با کمبود تراشه؛ مایکروسافت و اپل قیمت‌ها را بالا می‌برند

کنسول‌های ایکس‌باکس هنگام رسیدگی به دفاع مایکروسافت از طرح خرید اکتیویژن بلیزارد به دادگاه فدرال آمریکا در سانفرانسیسکو منتقل می‌شوند. ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳.
کنسول‌های ایکس‌باکس در حالی به دادگاه فدرال آمریکا در سانفرانسیسکو منتقل می‌شوند که مایکروسافت از طرح خرید اکتیویژن بلیزارد دفاع می‌کند. ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳. Copyright  AP Photo/Noah Berger
Copyright AP Photo/Noah Berger
نگارش از Doloresz Katanich با استفاده از AFP & AP
تاریخ انتشار
همرسانی نظرها یورونیوز را در گوگل دنبال کنید
همرسانی Close Button

مایکروسافت و اپل با جهش بهای تراشه‌های حافظه، قیمت کنسول‌های ایکس باکس، مک و آیپد را تا ۳۰۰ دلار، معادل حدود ۲۶۵ یورو و تا ۲۵ درصد بسته به محصول افزایش می‌دهند.

مایکروسافت روز پنجشنبه اعلام کرد از اول اوت قیمت کنسول‌های بازی ایکس‌باکس را در سراسر جهان بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار افزایش می‌دهد و این تصمیم را به جهش هزینه حافظه و فضای ذخیره‌سازی تحت تاثیر تقاضای مرتبط با هوش مصنوعی نسبت داد.

آگهی
آگهی

توضیح سردبیر: ارقام بر حسب یورو تبدیل تقریبی بر اساس نرخ ارز امروز است و قیمت‌های رسمی اعلام‌شده از سوی شرکت‌ها را نشان نمی‌دهد.

در ایالات متحده، ارزان‌ترین مدل ایکس‌باکس یعنی سری S تابستان امسال به ۵۰۰ دلار (حدود ۴۴۰ یورو) می‌رسد و قیمت سری X نیز به ۸۰۰ دلار (حدود ۷۰۵ یورو) افزایش می‌یابد. این شرکت هنوز قیمت‌های جدید برای اروپا را اعلام نکرده است؛ جایی که سری X در حال حاضر حدود ۶۰۰ یورو قیمت دارد.

تولید مدل ۲ ترابایتی متوقف می‌شود.

این سومین دور افزایش قیمت ایکس‌باکس است؛ پس از گرانی سراسری در مه ۲۰۲۵ و افزایش دیگری که در اکتبر فقط در بازار آمریکا اعمال شد.

شرکت‌های سازنده لوازم الکترونیکی مصرفی همگی از رشد هزینه قطعات متاثر شده‌اند. در ماه‌های اخیر سونی و نینتندو نیز قیمت کنسول‌های بازی خود را بالا برده‌اند و اپل هم روز پنجشنبه از افزایش قابل‌توجه قیمت رایانه‌های مک و تبلت‌های آیپد خبر داد.

اپل پس از هشدار قبلی، موج تازه افزایش قیمت ناشی از هوش مصنوعی را آغاز کرد

اپل روز پنجشنبه به هشدار تیم کوک، مدیرعامل این شرکت که اوایل ماه جاری گفته بود افزایش قیمت «اجتناب‌ناپذیر» شده است، جامه عمل پوشاند و با اعلام افزایش قیمت مک‌ها و آیپدها، به موج تقاضای ناشی از هوش مصنوعی برای تراشه‌های حافظه که همچنان هزینه‌ها را بالا می‌برد، واکنش نشان داد.

این شرکت مستقر در کوپرتینو در بیانیه روز پنجشنبه خود جهش تقاضا را «چالشی بی‌سابقه» برای صنعت لوازم الکترونیکی مصرفی توصیف کرد.

اپل در بیانیه مکتوبی که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را نقل کرد، گفت: «گسترش سریع مراکز داده هوش مصنوعی، جهشی فوق‌العاده در تقاضا برای حافظه و ذخیره‌سازی ایجاد کرده است. هرگز ندیده‌ایم قیمت یک قطعه تا این اندازه و با چنین سرعتی بالا برود.»

قیمت مدل پایه مک‌بوک نئو ۱۰۰ دلار (حدود ۹۰ یورو) بیشتر خواهد بود. قیمت مک‌بوک ایر ۵۱۲ گیگابایتی و آیپد پرو وای‌فای ۲۵۶ گیگابایتی هر کدام ۲۰۰ دلار (حدود ۱۷۵ یورو) افزایش می‌یابد. مک‌بوک پرو یک ترابایتی ۳۰۰ دلار (حدود ۲۶۵ یورو) گران‌تر می‌شود و قیمت آیپد ایر ۱۲۸ گیگابایتی هم ۱۵۰ دلار (حدود ۱۳۰ یورو) بالا می‌رود.

کارشناسان انتظار دارند قیمت آیفون نیز در ادامه سال جاری افزایش پیدا کند.

نبیلا پوپال، تحلیل‌گر موسسه IDC، گفت این افزایش‌های تازه بیش از حد انتظار بوده و نشان می‌دهد قیمت آیفون نیز ممکن است بیش از برآوردهای قبلی بالا برود؛ شاید تا ۲۰۰ دلار (حدود ۱۷۵ یورو) برای مدل‌های آیفون پرو و پرو مکس.

او گفت: «فکر می‌کنم دوران افزایش‌های ۵۰ دلاری تمام شده است.»

اپل در همان بیانیه مکتوب که آسوشیتدپرس آن را منتشر کرد، افزود: «تا کنون مشتریان خود را از تب افزایش قیمت قطعات در امان نگه داشته بودیم، اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید قیمت شماری از محصولات از جمله آیپدها و مک‌هایی را که امروز افزایش یافت، بالا ببریم. می‌دانیم این خبر خوشایندی نیست و بی‌وقفه برای یافتن راه‌حل کار می‌کنیم.»

سهام اپل در معاملات بعدازظهر پنجشنبه ۱۳٫۲۹ دلار، معادل ۴٫۵ درصد، کاهش یافت و به ۲۷۹٫۸۸ دلار رسید.

رونق هوش مصنوعی معادلات اقتصادی بازار لوازم الکترونیکی مصرفی را دگرگون می‌کند

شتاب گرفتن ساخت مراکز داده برای آموزش و کاربردهای هوش مصنوعی باعث جهش قیمت تراشه‌های حافظه و ذخیره‌سازی شده است. این قطعات تقریبا در همه دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌روند.

بازاری که غول‌هایی چون سامسونگ و اس‌کی هاینیکس کره جنوبی و شرکت آمریکایی مایکرون بر آن سلطه دارند، چندین ماه است با کمبود شدید عرضه روبه‌رو است؛ امری که به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

مایکروسافت روز پنجشنبه اعلام کرد هزینه تراشه‌های حافظه و ذخیره‌سازی بیش از دو برابر شده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۷ بار دیگر دو برابر شود.

این شرکت مستقر در ردموند همچنین یادآور شد: «کنسول‌ها بر خلاف تلفن‌های همراه یا رایانه‌ها معمولا با سود فروخته نمی‌شوند، بلکه قیمت فروش آنها کمتر از هزینه تولید است.»

رقیب ژاپنی آن، سونی، اوایل آوریل قیمت پلی‌استیشن ۵ را در اروپا ۱۰۰ یورو بالا برد و قیمت نسخه استاندارد را به ۶۵۰ یورو رساند.

نینتندو اعلام کرده است از اول سپتامبر قیمت کنسول سوئیچ ۲ را بیش از ۶ درصد افزایش می‌دهد. شرکت آمریکایی ولو نیز روز دوشنبه کنسول جدید استیم‌ماشین را با قیمت بیش از هزار دلار (حدود ۸۸۰ یورو) برای نسخه پایه روانه بازار کرد؛ رقمی که بالاتر از انتظار بود.

مایکروسافت که پس از سونی و نینتندو سومین تولیدکننده بزرگ کنسول در جهان است، پیشتر در ماه آوریل قیمت اشتراک سرویس ایکس‌باکس گیم‌پس را که از نظر بسیاری از بازیکنان گران تلقی می‌شد، کاهش داده بود.

بخش بازی مایکروسافت که در سال مالی ۲۰۲۵ حدود ۸ درصد از درآمد این شرکت را به خود اختصاص داد، در ماه فوریه و در پی کاهش درآمدها به ویژه از محل فروش ایکس‌باکس و عملکرد ناامیدکننده بازی‌های جدید، دستخوش یک بازسازی عمده شد.

رفتن به میانبرهای دسترسی
همرسانی نظرها یورونیوز را در گوگل دنبال کنید

مطالب مرتبط

رانندگان تحویل کالا؛ قهرمانان گمنامی که در جنگ با ایران قطر را سر پا نگه داشتند

پرداخت‌های دیجیتال چگونه بازار رو به رشد بانکداری دیجیتال را دگرگون می‌کند

بایننس پس از عدم دریافت مجوز MiCA، خدمات رمزارزی خود را در سراسر اتحادیه اروپا متوقف می‌کند