قیمت گاز در بازار اروپا و آمریکا روند صعودی به خود گرفت؛ مشکل چیست؟

پروژه گاز طبیعی مایع گورگون شرکت شورون در سواحل شمال غربی استرالیا
پروژه گاز طبیعی مایع گورگون شرکت شورون در سواحل شمال غربی استرالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت گاز طبیعی در این هفته دوباره افزایش یافت. درست زمانی که اروپا در فصل گرما به سر می‌برد.

آگهی

قیمت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در بازار هلند به ۴۰ یورو (۴۴ دلار) در هر مگاوات ساعت رسیده است. قیمت گاز طبیعی آمریکا هم تا کنون در این ماه ۱۸ درصد رشد داشته است. 

براد گاندی، سخنگوی «اتحادیه فراساحلی» در بیانیه‌ای گفت این ائتلاف که نماینده دو اتحادیه کارگری استرالیا است، گام‌هایی در جهت اعتصاب در سایت‌های گورگن شورون و سایت گاز طبیعی مایع «ویت‌استون» برداشته است. خواسته این اتحادیه‌ها شامل امنیت شغلی و آموزش بهتر و دستمزد بالاتر است. 

«اتحادیه فراساحلی» در فیس‌بوک اعلام کرد که اعضای اتحادیه‌ها در سکوهای گازی در منطقه غرب، متعلق به گروه وودساید پترولیوم با اکثریت قاطع به نفع اعتصاب‌ها رای داده‌اند. 

به گفته تام مارزک مانسر، رییس بخش تجزیه و تحلیل گاز در شرکت «آی‌سی‌آی‌اس»، اگر اعتصابات ادامه یابد، ممکن است ۱۰ درصد از تولید جهانی گاز طبیعی مایع متوقف شود. او به سی‌ان‌ان گفت: «اگرچه ال‌ان‌جی استرالیا به سختی به اروپا ارسال می‌شود، اما از دست دادن این عرضه می‌تواند یک اثر دومینیویی ایجاد کند.»

پس از این که روسیه که زمانی بزرگترین تامین کننده گاز اروپا بود، در سال گذشته به اوکراین حمله کرد، این قاره برای یافتن منابع جدید گاز طبیعی تلاش کرد و واردات گاز با خط لوله از نروژ و ال‌ان‌جی، عمدتا از آمریکا و قطر را افزایش داد. 

موفقیت اروپا در پر کردن ذخایر گاز و جای خالی مسکو باعث کاهش قیمت گاز طبیعی شده بود. 

«جنگ مناقصه‌ای» برای گاز آمریکا؟

بیل ودربرن، اقتصاددان در کپیتال اکونومیکس گفت که اگر صادرات ال‌ان‌جی استرالیا مختل شود، خریداران آسیایی و اروپایی ممکن است خود را در «جنگ مناقصه‌ای» برای این محموله‌ها قرار می‌دهند. او ادامه داد: «از آنجایی که بیشتر عرضه ال‌ان‌جی اضافی از آمریکا تامین می‌شود، قیمت گاز طبیعی در آنجا هم افزایش یافته است.»

افزایش ناگهانی قیمت گاز بعد از افزایش اخیر قیمت نفت رخ داده که ناشی از کاهش تولید توسط صادرکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی و روسیه بوده است. نفت خام برنت، معیار جهانی قیمت نفت اکنون ۲۱ درصد بالاتر از تاریخ ۲۷ ژوئن است و به بالاترین سطح از ماه نوامبر رسیده است. 

ودربرن همچنین گفت که افزایش قیمت گاز اروپا نشان می‌دهد که اکنون اتحادیه اروپا واردات گاز از روسیه را تا حد زیادی متوقف کرده و این منطقه چقدر به بازارهای جهانی ال‌ان‌جی وابسته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در پی اعتصاب کارگران صنعت گاز استرالیا، یکی از سخنگویان شورون گفت: «ما به تعامل با کارمندان و نمایندگان آنها ادامه خواهیم داد زیرا به دنبال نتایجی هستیم که به نفع کارکنان و شرکت باشد.» گروه وودساید پترولیوم هم به سی‌ان‌ان گفت که «به طور فعال و سازنده» در فرایند چانه‌زنی با اتحادیه‌ها مشارکت داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرخش بزرگ؛ چگونه قیمت گاز در اروپا از ۳۰۰ به ۳۵ یورو کاهش یافت؟

مصرف گاز طبیعی در فرانسه به دلیل صرفه‌جویی شهروندان کاهش قابل توجه داشته است

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟