قیمت بالای انرژی شرکت‌های آلمانی را مجبور به ترک کشور خواهد کرد

بزرگراهی در فرانکفورت، آلمان
بزرگراهی در فرانکفورت، آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته زیگفرید روسورم، رییس فدراسیون صنایع آلمان، قیمت انرژی در آلمان به قدری بالا رفته است که برخی از شرکت‌ها به فکر ترک این کشور افتاده‌اند.

آگهی

روسورم گفت: «بسیاری از شرکت‌های خانوادگی ... برنامه‌هایی برای جا به جایی دارند.» به گفته او شرایط تجاری فعلی در آلمان موانع مختلفی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است. 

او ادامه داد: «بسیاری از کسب‌وکارهایی که مقر اصلی آنها در آلمان قرار دارد، در سطح جهانی خوب عمل می‌کنند، اما با فعالیت در کشور خود مشکل دارند. همزمان تشریفات اداری و کندی مدیریت، فشارهای مضاعفی را به شرکت‌ها تحمیل کرده است.»

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هم در سخنانی به موضوع شرکت‌هایی که به دنبال رفتن از آلمان هستند اشاره کرده است. او گفت: «از نظر من آلمان، مکان جذابی برای شرکت‌های جدید و موجود است. البته صنایع مربوط به مواد به دلیل افزایش قیمت انرژ‌ی تحت فشار هستند که باید تصمیماتی در این باره اتخاذ شود.»

قیمت برق و گاز در سراسر اروپا در سال ۲۰۲۲ به دنبال حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود رسید. این هزینه‌های بسیار بالا به تورم بیشتر در سرتاسر اروپا و بریتانیا منجر شد. 

در ماه می، دولت آلمان برنامه‌هایی برای در نظر گرفتن حدود ۴ میلیارد یورو در هر سال برای پرداخت یارانه برق به صنایع انرژی‌بر را مطرح کرد. این یارانه‌ها تلاشی برای محافظت از برخی کسب و کارها در برابر هزینه‌های بالا خواهد بود.

هابک پیشتر هم در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که «ما می‌خواهیم صنعت در آلمان باقی بماند.»

این در حالی است که یواخیم ناگل، رییس بانک مرکزی آلمان گفته بود بحران انرژی آلمان «کم و بیش حل شده است». او گفته بود «قدرت ذاتی» این کشور باعث شده که از شوک‌های همه‌گیری و جنگ اوکراین نجات پیدا کند. او ادامه داده بود: «صنعت آلمان توانایی خوبی برای مقابله با این وضعیت دارد. من معتقدم که آنها بر این مشکل غلبه خواهند کرد و ما به سطوح قبل از همه‌گیری باز خواهیم گشت.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

این در حالی است که اطلاعات اداره آمار آلمان نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی آلمان برای سه ماه اول سال ۲۰۲۳ سیر نزولی داشته و اقتصاد وارد «رکود تکنیکال» شده است. در ابتدا انتظار می‌رفت تولید ناخالص داخلی به صفر برسد اما به منفی ۰.۳ درصد تغییر یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار دیگر به بازماندگان هولوکاست غرامت پرداخت می‌کند

نتایج یک نظرسنجی: از هر سه مرد آلمانی یک نفر خشونت علیه زنان را «قابل قبول» می‌داند

شکایت از عوارض جانبی واکسن کووید در آلمان: شاکیان درخواست غرامت کردند