شمار شهروندان جدید آلمان به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسید

Germany
Germany Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس آمارهای رسمی که روز سه‌شنبه منتشر شد، آلمان در سال گذشته شاهد افزایش ۲۸ درصدی تعداد افرادی بوده که به تازگی شهروندی این کشور را به دست آورده‌اند.

آگهی

آمارها همچنین نشان داد که بیش از یک چهارم شهروندان جدید این کشور، افرادی از سوریه بودند.

بنا بر گزارش اداره آمار فدرال، حدود ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۲۰۲۲ میلادی تابعیت آلمان را دریافت کرده‌اند که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۲ میلادی بوده است.

از این تعداد، ۴۸ هزار و ۳۰۰ نفر یا ۲۹ درصد از شهروندان جدید، اتباع سوریه بودند که این رقم بیش از دو برابر سال قبل از آن و هفت برابر بیشتر از سال ۲۰۲۰ میلادی محسوب می‌شود. 

در واقع شمار قابل توجهی از سوری‌هایی که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی به آلمان مهاجرت کردند، توانستند شرایط شهروندی را برآورده کنند و رسما به تابعیت آلمان درآیند.

مطابق با قوانین، برای کسب شهروندی آلمان دست‌کم ۸ سال زندگی در این کشور الزامی است؛ البته داشتن چنین پیش‌نیازی برای همسر و فرزندان الزامی نیست.

علاوه بر این، داشتن «دستاوردهایی» که به ادغام بیشتر مهاجران در جامعه آلمان کمک می‌کند، مانند تسلط بر زبان آلمانی و داشتن دستاوردهای حرفه‌ای یا مشارکت‌های مدنی نیز می‌تواند این دوره ۸ سالۀ انتظار را تا ۶ سال کاهش دهد.

پس از سوری‌ها، شهروندان ترکیه (۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر) دومین گروه بزرگ افرادی بودند که توانستند در سال گذشته میلادی تابعیت آلمان را به دست آوردند.

اداره آمار اعلام کرد که ۵۶۰۰ اوکراینی نیز در سال گذشته تابعیت آلمان را کسب کردند که تقریباً سه برابر سال قبل از آن بوده است.

دولت آلمان در نظر دارد قوانین دریافت شهروندی این کشور را تسهیل کند و تعداد سال‌های لازم را از هشت سال به پنج سال کاهش دهد. بر اساس این طرح دولت، افرادی که دارای «دستاوردهای ویژه» برای ادغام در جامعه هستند نیز پس از سه سال واجد شرایط خواهند بود.

دولت همچنین قصد دارد محدودیت‌ مربوط به داشتن تابعیت دوگانه را حذف کند. افراد متقاضی شهروندی آلمان که از کشورهایی غیر از اعضای اتحادیه اروپا و سوئیس می‌آیند، در حال حاضر باید تابعیت قبلی خود را پس از دریافت تابعیت آلمان رها کنند.

آلمان حدود ۸۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تسهیل اقامت در آلمان؛ نمایندگان، قانون جذب بیشتر کارگران ماهر را تصویب کردند

نرخ دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی‌ ها از جمله ‌ایرانی‌ها افزایش یافت

پارلمان آلمان با تسهیل قوانین دریافت شهروندی و لغو محدودیت‌های تابعیت دوگانه موافقت کرد