نرخ تورم در منطقه یورو به پایین‌ترین حد در ۱۴ ماه گذشته رسید

برلین، آلمان
برلین، آلمان Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ماه مه ۲۰۲۳، مطابق برآورد تازه یورواستات به ۶.۱ درصد رسید؛ نرخی که پایین‌ترین حد از مارس سال گذشته میلادی تا کنون به شمار می‌رود.

آگهی

نرخ تورم سالانه در منطقه یورو پس از ثبت اوج ۱۰.۶ درصدی در اکتبر گذشته و همزمان با اعلام سیاست کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا، سیر نزولی به خود گرفت.

در حالی که این نرخ در آوریل گذشته، ۰.۱ واحد درصد افزایش یافت و روند نزول پیاپی تورم در منطقه یورو متوقف شد ولی مطابق تازه‌ترین برآورد اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، متوسط نرخ تورم سالانه در ۲۰ کشوری یورو در بازار پول آنها جریان دارد، طی ماه گذشته میلادی ۰.۹ واحد درصد کاهش یافت. 

نرخ تورم سالانه در منطقه یورو از مارس ۲۰۲۲ از مرز ۶ درصد فراتر رفته است.

مطابق برآورد یورواستات، نرخ تورم سالانه مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو از ۱۳.۵ درصد از آوریل گذشته به ۱۲.۵ درصد در مه ۲۰۲۳ کاهش یافته است. همچنین، نرخ تورم سالانه حامل‌های انرژی از ۲.۵ درصد در آوریل به منفیِ ۱.۷ درصد رسیده است.

در میان کشورهای عضو منطقه یورو، آلمان و فرانسه به عنوان دو قدرت برتر اقتصادی منطقه شاهد کاهش ۱.۳ و ۰.۹ واحد درصدی نرخ تورم بوده‌اند و نرخ تورم سالانه این دو کشور به ترتیب به ۶.۳ و ۶ درصد رسید. بر پایه این گزارش، هلند تنها عضو منطقه یوروست که طی ماه گذشته میلادی شاهد افزایش نرخ تورم بوده و این نرخ از ۵.۸ به ۶.۸ درصد رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بدهی عمومی فرانسه مرز ۳ هزار میلیارد یورو را نیز رد کرد

نرخ تورم آمریکا یکساله نصف شد؛ فدرال رزرو روند نزولی نرخ بهره را متوقف می‌کند؟

پیش‌بینی اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا از کاهش تورم در حوزه یورو تا پایان سال