NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«نیروهای امنیتی مادورو در پی گونزالس»؛ پارلمان اتحادیه اروپا او را رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا شناخت

اد‌موند گونزالس، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا
اد‌موند گونزالس، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اد‌موندو گونزالس، نامزد انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری ونزوئلا، روز جمعه اعلام کرد که پس از دریافت هشدارهایی مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، در جستجوی او هستند، به دنبال پناهندگی دیپلماتیک است.

آگهی

اپوزیسیون ونزوئلا می‌گویند در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور گونزالس به پیروزی قاطع رسیده است اما مقام‌های دولتی بدون انتشار آرای دقیق نامزدها مادورو را برنده اعلام کرده‌اند. 

گونزالس، در مصاحبه‌ای با رویترز در مادرید گفت اگر در ونزوئلا مانده بود، ممکن بود زندانی و حتی شکنجه شود. این دیپلمات ۷۵ ساله که پس از دریافت تضمین‌هایی مبنی بر امنیت خانواده و اموالش در ونزوئلا به اسپانیا گریخته است، گفت که می‌خواهد حمایت رهبران جهان را در خصوص ادعای خود برای ریاست‌جمهوری جلب کند.

او گفت: «یک مقام امنیتی که با من کار می‌کرد، مرا کنار کشید و گفت اطلاعاتی دریافت کرده که نیروهای امنیتی در تعقیب من هستند و بهتر است به جایی امن پناه ببرم.»

گونزالس افزود: «می‌توانستم مخفی شوم، اما باید آزاد می‌بودم تا بتوانم آنچه را که اکنون انجام می‌دهم، یعنی اطلاع‌رسانی به جهان درباره اتفاقات ونزوئلا و برقراری تماس با رهبران جهان، انجام دهم.»

پس از آنکه مادورو اعلام کرد اپوزیسیون تلاش دارد کودتا کند، یک دادگاه در ونزوئلا حکم بازداشت گونزالس را به اتهام توطئه و دیگر جرایم صادر کرد.

 گونزالس گفت از زمان ورودش به اسپانیا در ۸ سپتامبر، با چندین مقام ارشد سیاسی اسپانیا دیدار کرده و پس از دریافت دعوت برای سفر به آلمان، هلند و کمیسیون اتحادیه اروپا، در نظر دارد تور اروپایی برگزار کند.

او گفت مطمئن است که انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلا امکان‌پذیر است و او رهبری آن را بر عهده خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: «می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که اراده ۸ میلیون ونزوئلایی که در ۲۸ ژوئیه به من رأی دادند، محترم شمرده می‌شود.» او با اشاره به ادعای اپوزیسیون درباره پیروزی قاطع او، افزود: «این تصمیمی است که قبلاً گرفته شده و من قصد دارم آن را به طور کامل اجرا کنم.»

گونزالس توضیح داد که ابتدا به سفارت هلند پناه برده و پس از ۳۲ روز تصمیم گرفت ونزوئلا را ترک کند. او سپس به محل اقامت سفیر اسپانیا رفته و از مادرید درخواست پناهندگی کرده است.

وی افزود که پس از صدور حکم بازداشت، خود را در معرض زندانی شدن در یکی از زندان‌هایی می‌دید که به گفته او به «مراکز شکنجه» در ونزوئلا تبدیل شده‌اند.

مجبور به امضای نامه

این هفته مشخص شد که گونزالس در محل اقامت رامون سانتوس، سفیر اسپانیا، نامه‌ای را امضا کرده که در آن پیروزی انتخاباتی مادورو را پذیرفته است. دولت ونزوئلا تصاویر این امضا را در حضور خورخه رودریگز، رئیس مجلس ملی، دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور، و نماینده اسپانیا منتشر کرده است.

گونزالس به رویترز گفت که امضای این نامه طی ۴۸ ساعت «بسیار پرتنش» و جلسات طولانی با مقامات ونزوئلایی انجام شد و او مجبور به امضای آن بوده است. او تأکید کرد که تصاویر و صداهای ضبط‌ شده بدون اجازه‌ از او گرفته شده و بعید است این کار توسط سفیر اسپانیا انجام شده باشد.

وی گفت: «در نهایت، متنی را امضا کردم، گفتم که به این تصمیم احترام می‌گذارم، اما با آن موافق نیستم.»

گونزالس افزود در ازای این امضا، تضمین‌های کتبی دریافت کرده که خانواده‌اش در ونزوئلا، از جمله  دختر و دو نوه‌اش، در امان خواهند بود و اموال شخصی او از جمله ماشین و آپارتمانش نیز مصون خواهند ماند.

او در آن زمان تضمینی برای آزادی زندانیان سیاسی نگرفته بود، اما یکی از موضوعاتی که او در تمامی مجامع بین‌المللی مطرح می‌کند، حمایت از این زندانیان سیاسی است. گروه حقوق بشری «فرو پنال» تخمین زده است که از ۲۹ ژوئیه، ۱۶۹۲ نفر دستگیر شده‌اند که بسیاری از آنها در اعتراضات بودند. به گفته آنها از این تعداد ۸۰ نوجوان در اول سپتامبر آزاد شده‌اند.

آگهی

گونزالس همچنین گفت که ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون، تا روز قبل از رفتن او به سفارت اسپانیا از برنامه خروجش خبر نداشته است.  

او هشدار داد: «این شرایطی است که ممکن است برای هر رهبر سیاسی که در خطر باشد، پیش آید.»

گزارش سازمان ملل متحد درباره سرکوب مخالفان

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد سرکوب‌های «بی‌سابقه»‌‌ پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۸ ژوئیه  در ونزوئلا، این کشور را وارد یک بحران شدید حقوق بشری کرده است. در این گزارش‌ آمده است که دولت کاراکاس تلاش‌های خود برای سرکوب تمام مخالفان را به شدت افزایش داده است. 

مقامات ونزوئلا اما روز جمعه به‌طور قاطع این گزارش را رد کردند و آن را نشانه‌ای از «فشار» علیه دولتش دانستند.

آگهی

دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش این هیئت ننگین نشانه‌ای واضح از انحراف نهادهای سیستم سازمان ملل متحد است که هر روز بیشتر از وظایف اصلی خود دور می‌شوند و به ابزاری برای اعمال فشار و باج‌گیری علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل تبدیل شده‌اند.»

این بیانیه تأکید کرد که ونزوئلا «بالاترین استانداردهای اخلاقی» را در دفاع از حقوق بشر دارد و یک «نهاد قوی» برای حفاظت از آنها ایجاد کرده است. 

پارلمان اتحادیه اروپا

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با ۳۰۹ رای موافق در برابر ۲۰۱ رای مخالف، ادموندو گونزالس، را به‌عنوان «رئیس‌جمهور قانونی و دموکراتیک ونزوئلا» به رسمیت شناخت. کاراکاس اما این تصمیم را محکوم کرده است.  

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

رأی‌گیری پارلمان اتحادیه اروپا یک روز پس از آن صورت گرفت که گونزالس اعلام کرد تحت فشار مجبور به امضای نامه‌ای مبنی بر پذیرش شکست خود توسط مقامات دولتی شده است تا بتواند از کشور خارج شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره سرکوب بی‌سابقه مخالفان در ونزوئلا هشدار داد

رقیب مادورو در انتخابات از ونزوئلا خارج و راهی اسپانیا شد

ونزوئلا روز کریسمس را در تقویم ملی عوض می‌کند