NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات ونزوئلا را به‌ رسمیت نمی‌شناسد؛ مادورو: «شرم‌آور» است

نیکولاس مادورو در جمع هواداران خود در کاراکاس ونزوئلا
نیکولاس مادورو در جمع هواداران خود در کاراکاس ونزوئلا Copyright Matias Delacroix/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Matias Delacroix/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از Christina ThykjaerEuronews en español و یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: اسپانیایی

نمایندگان اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای جهان نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا مبنی بر پیروزی نیکلاس مادورو ابراز تردید کردند.

آگهی

با ادامه اعتراض‌ها در ونزوئلا، اتحادیه اروپا و چندین کشور جهان خواستار راستی‌آزمایی بیشتر نتایج انتخابات این کشور شده‌اند.

اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌های هیات‌های نظارت بین‌المللی انتخابات نشان می‌دهند که این انتخابات با «استانداردهای بین‌المللی» مطابقت ندارد.

این بیانیه که برای نیکلاس مادورو ناخوشایند بود، موجب شد تا او به شدت از نهادهای اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل انتقاد کند.

واکنش اتحادیه اروپا

نیکلاس مادورو گفت: «اتحادیه اروپا بر مواضع پوچ خود پافشاری می‌کند، همان اتحادیه اروپایی که (خوان) گوایدو را به رسمیت شناخت. شرم بر اتحادیه اروپا، آقای بورل مایه شرمساری است، او فردی است که اوکراین را به جنگ کشاند و اکنون از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند.»

آقای بورل روز دوشنبه در حساب کاربری خود در شبکه ایکس به این اتهامات پاسخ داد و نوشت اتحادیه اروپا نمی‌تواند نتایج انتخابات ونزوئلا را «بدون مدرکی برای تأیید آن‌ها» به رسمیت بشناسد.

در میان سیاستمدارانی که در نتایج انتخابات ونزوئلا ابراز تردید کرده‌اند، کریستینا کرشنر، رئیس جمهور سابق آرژانتین قرار دارد که به‌طور سنتی متحد جنبش چاویزمو محسوب می‌شود که توسط مادورو رهبری می‌شود. کریستینا کرشنر ۷۱ ساله روز شنبه خواستار انتشار سوابق انتخاباتی ونزوئلا شد.

این سخنان کیرشنر با خشم دولت ونزوئلا مواجه شد به‌گونه‌ای که معاون حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا به‌طور غیرمستقیم او را به «خیانت» متهم کرد.

واکنش جوزپ بورل به اتهامات نیکلاس مادورو

تنش‌های سیاسی در ونزوئلا پس از انتخابات ۲۸ ژوئیه به نقطه بحرانی رسیده است. دولت مادورو هنوز نتایج رسمی را برای اثبات پیروزی ادعایی خود ارائه نکرده است و هزاران نفر از ونزوئلایی‌ها نقایص و ناهنجاری‌هایی را در روند برگزاری انتخابات گزارش کرده‌اند.

بنا به گزارش‌های دولت مادورو، تاکنون دست‌کم ۲ هزار نفر در ونزوئلا به اتهام آتش زدن مراکز رای‌گیری و دفاتر شورای ملی انتخابات ونزوئلا بازداشت شده‌اند.

مادورو با تأکید بر بازداشت معترضان، گفته است «بخششی در کار نخواهد بود» و «شدیدترین مجازات‌ها» در انتظار بازداشت‌شدگان خواهد بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او تهدید کرده است که ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون و ادموندو گونزالس، نامزد اپوزیسیون را بازداشت خواهد کرد.

این دو نفر اعلام کرده‌اند که به دلیل نگرانی از بازداشت یا کشته شدن، پنهان شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جزئیات تازه از حمله به پایگاه آمریکا؛ شلیک دو موشک کاتیوشا دست‌کم ۵ مجروح بر جا گذاشت

رقیب مادورو در انتخابات از ونزوئلا خارج و راهی اسپانیا شد

انتخابات ونزوئلا؛ مذاکره آمریکا برای کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت پیش از اتمام دوره قانونی فعلی