NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حسن نصرالله: «دشمن عامدانه برای قتل ۵ هزار نفر در دو دقیقه تلاش کرد، این مگر غیر از کشتار جمعی است؟»

مردم در کافه‌ای در جنوب بیروت در حال تماشای سخنرانی نصرالله در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴
مردم در کافه‌ای در جنوب بیروت در حال تماشای سخنرانی نصرالله در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز پنج‌شنبه در اولین سخنرانی خود پس از انفجار دستگاه‌های ارتباطی در روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر که منجر به زخمی شدن بیش از هزاران نفر و کشته شدن دست‌کم ۳۲ نفر شد،‌ واکنش نشان داد.

آگهی

نصرالله وعده داد که فعالیت های حزب الله در جنوب لبنان تا پایان درگیری اسرائیل در غزه ادامه خواهد داشت. وی تاکید کرد که صرف نظر از پیامدها یا نتایج احتمالی، مقاومت در لبنان بر حمایت خود از غزه پافشاری خواهد کرد.

حسن نصرالله در خصوص حمله اول در روز سه‌شنبه گفت:  دشمن موازین اخلاقی، انسانی و ملی را زیر پا گذاشت. برخی از این پیجرها در بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، بازار، داخل خودروها و خیابان‌ها منفجر شد.

وی گفت: «این سطح از تجاوزگری در تاریخ لبنان و چه بسا در تاریخ منطقه و جهان بی‌سابقه است که پیجرهای افراد منفجر شود.»

وی در عین حال گفت که «روز سه‌شنبه و چهارشنبه امتحان بزرگی برای ما بود و ما به لطف خداوند از این امتحان عبور خواهیم کرد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

دبیرکل حزب‌الله گفت: «دشمن صهیونیستی با منفجر کردن پیجرها در روز سه‌شنبه، می‌خواست ۴۰۰۰ نفر و اطرافیانشان را در یک دقیقه به قتل برساند. روز چهارشنبه نیز در عرض یک دقیقه ده‌ها نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند. به عبارتی می‌توان گفت که دشمن طی دو روز می‌خواست بدون هیچ ملاحظه‌ای در عرض دو دقیقه حدود ۵۰۰۰ نفر را به قتل برساند.»

وی در ادامه گفت: این حملات «بدون هیچ ضابطه و توجهی که چگونه آن‌ها را به قتل برساند انجام شد و [اسرائیل] در این تصور بود که بسیاری از این مجروحان کشته خواهند شد. چه نامی میتوانیم بر این اقدام جنایتکارانه گذاشت؟ نسل‌کشی؟ جنایت؟ این شرارت مطلق و جنایت جنگی به شمار میرود. «آنچه اتفاق افتاد یک عملیات تروریستی بزرگ بود و ما آنچه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رخ داد را به عنوان دو کشتار جمعی تعریف خواهیم کرد.»

او همچنین می‌گوید که این اقدام اعلام جنگ علیه مردم لبنان و حاکمیت این کشور است.

نصرالله گفت که مقامات ارشد حزب‌الله از مدل‌های پیجرهای منفجر شده‌اند استفاده نمی‌کردند. او همچنین گفت که آنچه اتفاق افتاد بر فرماندهی، کنترل یا زیرساخت‌های این گروه تأثیری نداشت.

نصرالله بار دیگر تکرار کرد که قصد عمدی اسرائیل کشتن هزاران لبنانی در عرض چند دقیقه بوده است.

تشکیل کمیته‌های تحقیق

دبیرکل حزب‌الله گفت که کمیته‌های تحقیق مختلفی تشکیل شده است که در آن همه سناریوها بررسی خواهد شد. وی گفت: «آمار واقعی در ساعات آینده اعلام خواهد شد و شمار دقیق آمار زمانبر است.»

نصرالله گفت که در مراحل مختلفی از تولید این دستگاه‌های ارتباطی تا بسته بندی و رسیدن آن‌ها به دست مصرف کننده را بررسی می‌کنیم.

نصرالله اذعان داشت که اسرائیل دارای برتری تکنولوژیکی است زیرا از سوی ایالات متحده و دیگر ابرقدرت‌های فناوری حمایت می‌شود. وی گفت: «اینها درس هایی است که باید یاد گرفت. و قول داد که گروه قوی تر شود.»

و همچنین خطاب به مقامات اسرائیلی گفت: «شما نمیتوانید شهرک نشینان را به مناطق شمال بازگردانید. تنها راه پیشروی شما توقف جنگ علیه غزه است و هیچ راهی نه تهدید نظامی نه قتل نه جنگ ندارید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌های جهانی به رای سازمان ملل متحد در خصوص الزام اسرائیل به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی

آیا ایران بزرگ‌ترین بازنده انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان است؟

پیجرهای انفجاری در حمله به نیروهای حزب الله لبنان ساخت کجا بود؟