NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

پس از پیجرها، بی‌سیم‌های دستی نیروهای حزب‌الله لبنان منفجر و «صدها نفر» دیگر زخمی شدند

انفجارهای همزمان پیجرهای حزب‌الله در لبنان
انفجارهای همزمان پیجرهای حزب‌الله در لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

واکنش‌های بین‌المللی به انفجار روز سه‌شنبه پیجرهای گروه حزب‌الله لبنان در حالی ادامه دارد که بعدازظهر چهارشنبه نیز انفجارهایی مشابه در این کشور روی داد.

آگهی

بنا به اعلام وزارت بهداشت ۹ نفر در موج جدید انفجارها در لبنان کشته و بیش از ۳۰۰ نفر نیز زخمی شدند. برخی تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از وقوع انفجار در مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان روز سه‌شنبه حکایت دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که روز چهارشنبه تعدادی از رادیوهای دستی اعضای گروه حزب‌الله منفجر شده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها دستگاه‌های منفجرشده را دستگاه‌های بی‌سیم معرفی می‌کنند. روز سه‌شنبه پیجرهای گروه حزب‌الله منفجر شده بود.

بنا به گزارش‌ها ساکنان بیروت، پایتخت لبنان روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی شاهد رفت و آمد زیاد آمبولانس‌ها هستند. برخی گزارش‌ها نیز از وقوع انفجارهایی در جنوب لبنان حکایت دارد.

پیش از این خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده بود که موج جدید انفجارها در این کشور سه کشته و ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

انفجار همزمان پیجرها در لبنان و بخش‌هایی از سوریه روز سه‌شنبه دستکم ۱۲ کشته و نزدیک به سه هزار مجروح بر جای گذاشت. یکی از قربانیان فرزند یکی از اعضای گروه حزب‌الله در پارلمان لبنان بود. این گروه از نزدیک به یک سال پیش همزمان با آغاز جنگ غزه در حال تبادل آتش با اسرائیل در مرز دو کشور است. با این حال این درگیری‌ها تاکنون به یک جنگ تمام عیار تبدیل نشده است.

حزب‌الله لبنان از اسرائیل به عنوان مسئول انفجارها یاد کرده و وعده داده است که این انفجارها را تلافی خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روایت پزشکان لبنانی از شدت جراحت‌ زخمی‌های انفجار پیجرها

پزشکان لبنانی می‌گویند اکثر مجروحان انفجار پیجرهای حزب‌الله در لبنان از ناحیه چشم و دست زخمی شده‌اند و برخی از آنها بینایی خود را از دست داده‌اند.

بنا به آمار اعلام شده انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه ۱۲ کشته و نزدیک به سه هزار زخمی بر جای گذاشت. به گفته پزشکان لبنانی برخی از مجروحان انگشتان دست خود را در این حادثه از دست داده‌اند. شماری دیگر از زخمی‌ها نیز ترکش‌هایی از انفجار وارد چشمشان شده است.

صدها پیجر متعلق به اعضای گروه حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه به طور همزمان منفجر شد.

شرکت تایوانی و دولت مجارستان تولید پیجرهای منفجرشده را تکذیب کردند

شرکت «گولد آپولو» در تایوان گزارش‌های منتشرشده مبنی بر اینکه پیجرهای منجرشده در لبنان ساخت این شرکت بود را تکذیب کرد. این شرکت شریک خود در مجارستان را مسئول تولید این پیجرها معرفی کرد.

این در حالی است که دولت مجارستان هم تولید این پیجرها در خاک این کشور را رد کرده است.

نتانیاهو: ساکنان شمال اسرائیل را به سلامت به خانه‌هایشان باز می‌گردانیم

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه چهارشنبه با انتشار ویدئویی کوتاه وعده داد که کشورش ساکنان شمال اسرائیل را به سلامت به خانه‌هایشان باز خواهد گرداند.

ساکنان مناطق شمال اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان از نزدیک به یک سال پیش به دلیل درگیری‌های نظامی اسرائیل با گروه حزب‌الله مجبور به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل: توانایی‌های بیشتری داریم که هنوز علیه حزب‌الله استفاده نکرده‌ایم

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ساعاتی پس از موج دوم انفجارها در لبنان گفت کشورش «توانایی‌های بیشتری» دارد که هنوز از آنها علیه گروه حزب‌الله استفاده نکرده است.

آگهی

منبع امنیتی در لبنان: پیجرهای حزب‌الله حاوی مواد منفجره بود

یک منبع امنیتی روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که پیجرهای حزب‌الله که روز سه‌شنبه منفجر شد حاوی مواد منفجره بود.

سخنگوی دولت ایران موج جدید انفجارها در لبنان را محکوم کرد

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت ایران در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) موج جدید انفجارها در لبنان را محکوم کرد. او به طور مستقیم اسرائیل را مسئول انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله لبنان دانست.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه انفجارهای لبنان را بررسی می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه جلسه‌ای برای بررسی انفجارهای لبنان تشکیل خواهد داد. این جلسه به درخواست الجزایر به نمایندگی از کشورهای عربی تشکیل خواهد شد.

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید تمرکز کشورش بر «مرز شمالی» است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت «مرحله جدیدی» از جنگ برای کشورش آغاز شده است و تمرکز اسرائیل به «مرز شمالی» معطوف می‌شود. وی افزود که اسرائیل «نیروها و منابع و انرژی» خود را بر روی مرز شمالی متمرکز خواهد کرد.

آگهی

وی همچنین در اظهاراتی در یکی از پایگاه های نیروی هوایی اسرائیل گفت: «ما در حال باز کردن مرحله جدیدی در جنگ هستیم که نیاز به شجاعت، عزم و استقامت از جانب ما دارد.»

هرتزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل نیز با بیان این که ارتش اسرائیل توانایی‌های زیادی دارد که هنوز فعال نشده است گفت: «به نظرم میزان آمادگی ما خوب و مناسب است و آماده‌سازی‌های برنامه‌ها پیش می‌رود. قاعده این است که هر بار که بر روی مرحله خاصی کار می‌کنیم، دو مرحله بعد از آن، از قبل آماده اجراء هستند. هزینه هر مرحله برای حزب‌الله باید بالا باشد.»

گوترش خواستار «خویشتنداری حداکثری» پس از انفجارهای لبنان شد

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در واکنش به دو موج انفجارها در لبنان «خواستار خویشتنداری حداکثری» شد.

حماس با حزب‌الله ابراز همبستگی کرد

ارتش اسرائیل از اظهارنظر در مورد انفجارهای همزمان در لبنان و سوریه خودداری کرده است. در مقابل گروه حماس که حملات سال گذشته آن به اسرائیل منجر به آغاز جنگ غزه شد با حزب‌الله لبنان ابراز همبستگی کرده است.

آگهی

بنا به گزارش‌ها پیجرهایی که روز سه‌شنبه به طور همزمان در لبنان منفجر شدند در پی دستور حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان مبنی بر عدم استفاده اعضای این گروه از تلفن‌های همراه تهیه شده بودند. یک مقام حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود در همین ارتباط گفت که پیجرهای این گروه برند جدیدی داشتند.

واکنش ایران و عراق به انفجار پیجرها در لبنان

سپاه پاسداران ایران اعلام کرده است که هیچ کدام از نیروهایش در ماجرای انفجار پیجرها کشته نشده‌اند. خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه گزارش داده است که شماری از مجروحان انفجارهای لبنان برای درمان به ایران منتقل شدند.

دولت عراق و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در این کشور نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای روز سه‌شنبه وعده داده‌اند که به لبنان کمک خواهند کرد.

مقام حزب‌الله: حال حسن نصرالله خوب است

یک مقام ارشد گروه حزب‌الله در پی انفجارهای روز سه‌شنبه در لبنان گفت که حال حسن نصرالله، رهبر این گروه خوب است.

آگهی

حسن نصرالله تا پیش از موج جدید انفجارها در لبنان قرار بود روز پنجشنبه سخنرانی تلویزیونی داشته باشد.

بلینکن: نه نقش داشتیم و نه اطلاع

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پیش از انفجارهای روز چهارشنبه در لبنان گفت که کشورش در انفجار پیجرها نقش نداشت و از آن مطلع هم نشده بود.

او افزود که همه طرف‌ها باید از اقدام‌هایی که منجر به افزایش تنش و گسترش دامنه درگیری‌ها می‌شود خودداری کنند.

تهران گزارش‌ها درباره وضعیت بینایی سفیر ایران را رد کرد

سفارت ایران در لبنان روز چهارشنبه گزارش‌های منتشرشده درباره وضعیت بینایی مجتبی امانی، سفیر ایران را تکذیب کرد. این سفارتخانه اعلام کرد که روند درمان مجتبی امانی به خوبی پیش می‌رود.

آگهی

ارتش لبنان یک انفجار کنترل شده انجام داد

ارتش لبنان چهارشنبه شب یک دستگاه بی‌سیم دستی را در خارج از مرکز پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت منفجر کرد.

یک مقام حماس: اسرائیل مسئول عواقب «حمله مستمر به لبنان» است

عزت الراشق، یکی از مقامات ارشد حماس، بدنبال انفجار بی سیم‌های دستی نیروهای حزب الله در جنوب لبنان و حومه بیروت در روز چهارشنبه، گفت که دولت اسرائیل مسئول عواقب «این حمله مستمر به لبنان» است.

آخرین آمار تلفات جانی انفجارهای بی‌سیم‌های دستی نیروهای حزب‌الله در لبنان

وزارت بهداشت لبنان در آخرین آمار خود شمار کشته‌های ناشی از انفجار بی‌سیم‌های دستی نیروهای حزب‌الله لبنان را ۱۴ نفر و شمار زخمی‌ها را دستکم۴۵۰ نفر اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بن سلمان: عربستان بدون «تشکیل کشور مستقل فلسطینی» اسرائیل را رسمیت نخواهد شناخت

درباره انفجار مرگبار پیجر‌های اعضای حزب‌ الله لبنان چه می‌دانیم؟

انفجار‌های لبنان؛ رویترز: موساد در ۵ هزار پیجر حزب‌ الله مواد منفجره کار گذاشته بود