NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش‌های جهانی به رای سازمان ملل متحد در خصوص الزام اسرائیل به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی

صندلی نماینده فلسطین در سازمان ملل در طول هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴
صندلی نماینده فلسطین در سازمان ملل در طول هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه با حمایت ۱۲۴ کشور جهان به تصویب رسید، قاطعانه بیان می‌کند که اشغال سرزمین‌های فلسطینی « دیگر نباید اجازه ادامه یافتن داشته باشد.»

آگهی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن اسرائیل باید ظرف مدت ۱ سال آینده به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد و در صورت عدم پایبندی به آن تحریم خواهد شد.

این قطعنامه تنها چند روز قبل از آغاز گردهمایی شش روزه رهبران جهان در نیویورک در تاریخ ۲۴ سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد که می‌ تواند اسرائیل را منزوی کند.

تصویب این قطعنامه واکنش‌های گروه‌های سیاسی و کشورهای مختلف جهان را نیز در بر داشت:

آمریکا: «پیشرفت ملموسی برای فلسطینی‌ها به ارمغان نخواهد آورد»

هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل از این قطعنامه انتقاد کرد و آن را «یک طرفه» خواند و استدلال آورد که در این قطعنامه اشاره‌ای به «تروریستی» بودن حماس و حق اسرائیل برای دفاع از خودش نشده است.

آمریکا گفت: «این قطعنامه پیشرفت ملموسی برای فلسطینی‌ها به ارمغان نخواهد آورد.»

در ادامه آمده است که «در واقع، این قطعنامه هم می‌تواند تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری در غزه را پیچیده کند و هم مانع از تقویت گام‌های تقویت‌کننده به سمت راه‌حل دو کشوری شود، در حالی که نگرانی‌های امنیتی بسیار واقعی اسرائیل نادیده گرفته شود.»

اتحادیه اروپا: «مردم فلسطین برای داشتن کشور و حاکمیت مستقل حق دارند»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «مجمع عمومی سازمان ملل با قاطعیت تعهد خود را به تحقق حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، از جمله حق آن‌ها برای داشتن یک کشور مستقل و دارای حاکمیت تاکید کرده است تا در کنار اسرائیل، مطابق با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، در صلح و امنیت زندگی کنند.»

«مجمع عمومی سازمان ملل با قاطعیت تعهد خود را به تحقق حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، از جمله حق آن‌ها برای داشتن یک کشور مستقل و دارای حاکمیت تاکید کرده است تا در کنار اسرائیل، مطابق با قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، در صلح و امنیت زندگی کنند.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، این رای را نقطه عطفی در «مبارزه [فلسطینی‌ها] برای آزادی و عدالت خواند.»

وی گفت: «این پیام روشنی است که اشغالگری اسرائیل باید هر چه زودتر پایان یابد و حق مردم فلسطینی برای تعیین سرنوشت باید محقق شود.»

«این پیام روشنی است که اشغالگری اسرائیل باید هر چه زودتر پایان یابد و حق مردم فلسطینی برای تعیین سرنوشت باید محقق شود.»
نماینده فلسطین در سازمان ملل

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد: «این یک تصمیم شرم آور است»

دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، این رای را به شدت محکوم کرد و آن را «یک تصمیم شرم‌آور خواند که از تروریسم دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطینی حمایت می‌کند.»

وی گفت: «مجمع عمومی به جای برگزاری سالگرد کشتار هفتم اکتبر و محکوم کردن حماس و درخواست برای آزادی ۱۰۱ گروگان باقی مانده، به رقصیدن با ساز حکومت خودگردان فلسطینی که خودش از قاتلان حماس حمایت می‌کند، ادامه می‌دهد.»

اسرائیل: «این تصمیم تروریسم را تشویق می‌کند»

اورن مارمورشتاین، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این قطعنامه «یک تصمیم انحرافی است که از واقعیت جدا افتاده است، تروریسم را تشویق می‌کند و به فرصت‌های صلح آسیب می‌رساند.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی: «ایجاد کشور فلسطینی به مرکزیت بیت المقدس شرقی»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از این قطعنامه استقبال کرد و از کشورهای سراسر جهان خواست اقداماتی را برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایبندی به آن انجام دهند.

وی گفت: «اجماع بین‌المللی بر سر این قطعنامه، امید فلسطینیان را که در غزه و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس با تجاوز و نسل‌کشی همه‌جانبه مواجه هستند، برای دستیابی به آرمان‌های آزادی و استقلال و ایجاد یک کشور فلسطینی به مرکزیت بیت‌المقدس شرقی زنده می‌کند.»

«اجماع بین‌المللی بر سر این قطعنامه، امید فلسطینیان را که در غزه و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس با تجاوز و نسل‌کشی همه‌جانبه مواجه هستند، برای دستیابی به آرمان‌های آزادی و استقلال و ایجاد یک کشور فلسطینی به مرکزیت بیت‌المقدس شرقی زنده می‌کند.»
رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی

شورای همکاری خلیج فارس

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس (GCC) که شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات عربی متحده است، از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل برای پایان دادن به اشغال فلسطین توسط اسرائیل استقبال کرد.

آگهی

وی گفت که این تصمیم «حق مردم فلسطین برای بازپس‌گیری سرزمین‌های اشغالی خود» را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که اقدامات اسرائیل، از جمله گسترش شهرک‌سازی‌ها، در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

سازمان همکاری اسلامی: «اجماع بین‌المللی در مورد حق فلسطینیان»

سازمان همکاری اسلامی (OIC) که شامل ۵۷ کشور با اکثریت مسلمان است، اعلام کرد که تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل «بیانگر اجماع بین‌المللی» در مورد حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود و ایجاد یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است.

طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، این سازمان از جامعه جهانی خواست تا «اقدامات فردی و جمعی» برای اطمینان از پایبندی اسرائیل به تعهداتش را بر اساس قوانین بین‌المللی انجام دهد.

حماس

گروه مسلح فلسطینی حماس نیز با بیان اینکه «از این مصوبه استقبال می‌کند»، گفت که این «همبستگی جامعه بین‌المللی با مبارزات مردم فلسطینی» را بازگو می‌کند.

آگهی

قطر: «بر حقانیت آرمان فلسطین دلالت دارد»

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصویب این قطعنامه توسط اکثریت ۱۲۴ کشور به وضوح بر حقانیت آرمان فلسطین دلالت دارد. این منعکس کننده رسمیت شناخته شدن گسترده بین‌المللی از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت است که به عنوان یک حق طبیعی، قانونی و تاریخی تلقی می شود.

این وزارتخانه ابراز امیدواری کرد که همه کشورها به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کرده و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را اجرایی کنند.

سازمان عفو بین‌الملل: «اشغال ۵۷ ساله نمی‌تواند بیش از این ادامه یابد»

آگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت که این قطعنامه «به‌روشنی» نشان می‌دهد که اشغال ۵۷ ساله اسرائیل «دیگر نمی‌تواند بیش از این ادامه یابد.»

او افزود: «دهه‌ها اشغال غیرقانونی اسرائیل برای فلسطینیان بی‌عدالتی، خونریزی و رنج گسترده‌ای را به همراه آورده است. در ۱۱ ماه گذشته، نقض سیستماتیک حقوق بشر که ویژگی بارز اشغالگری وحشیانه اسرائیل و سیستم آپارتاید آن است، به شدت تشدید شده است.»

آگهی
«دهه‌ها اشغال غیرقانونی اسرائیل برای فلسطینیان بی‌عدالتی، خونریزی و رنج گسترده‌ای را به همراه آورده است. در ۱۱ ماه گذشته، نقض سیستماتیک حقوق بشر که ویژگی بارز اشغالگری وحشیانه اسرائیل و سیستم آپارتاید آن است، به شدت تشدید شده است.»

کالامار همچنین خواستار آن شد که اسرائیل فوراً به این قطعنامه عمل کند، نیروهای خود را از کرانه باختری و غزه خارج کرده و شهرک‌نشینان خود را از کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس بیرون ببرد.

دیده‌بان حقوق بشر

لوئیس شاربونو، مدیر بخش سازمان ملل در این گروه حقوق بشری بین‌المللی، اظهار داشت: «اسرائیل باید فوراً به خواسته اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل توجه کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران بزرگ‌ترین بازنده انفجار دستگاه‌های ارتباطی حزب‌ الله لبنان است؟

رای مجمع عمومی به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی؛ اسرائیل قطعنامه سازمان ملل را «گستاخانه» خواند

بن سلمان: عربستان بدون «تشکیل کشور مستقل فلسطینی» اسرائیل را رسمیت نخواهد شناخت