NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اسرائیل چند مقام ارشد حزب‌الله و حماس را در طول جنگ غزه ترور کرده و چگونه؟

تشییع ۴ نفر از اعضای حزب‌الله که بر اثر انفجار پیجر کشته شده بودند
تشییع ۴ نفر از اعضای حزب‌الله که بر اثر انفجار پیجر کشته شده بودند Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک روز پس از انفجار هزاران دستگاه پیجر متعلق به گروه حزب‌الله در سراسر لبنان، بیسیم‌های دستی مورد استفاده این گروه شبه‌نظامی نیز در اواخر روز چهارشنبه در سراسر جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت منفجر شدند.

آگهی

حزب الله لبنان دشمن سرسخت و دیرینه خود یعنی اسرائیل را مسئول این قبیل حملات می‌داند، عملیاتی پیچیده که به دنبال یک سلسله از ترورهای هدفمند علیه فرماندهان ارشد گروه فلسطینی حماس و گروه لبنانی حزب‌الله از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا کنون انجام شد.

در ادامه به برخی از فرماندهان ارشد گروه فلسطینی سنی حماس و گروه شیعی حزب‌الله لبنان که توسط اسرائیل کشته شده‌اند و یا ترور آن‌ها به اسرائیل نسبت داده می‌شود اشاره می‌کنیم.

فؤاد شکر؛ دست راست سید حسن نصرالله

در حمله اسرائیل به حومه جنوبی پایتخت لبنان در ۳۰ ژوئیه (نهم مرداد ۱۴۰۳)، فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله - که توسط ارتش اسرائیل به عنوان دست راست سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله معرفی می‌شود - کشته شد.

فؤاد شکر یکی از چهره‌های برجسته نظامی حزب‌الله از زمان تأسیس این حزب توسط سپاه پاسداران ایران در بیش از چهار دهه پیش بود.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ فؤاد شکر را تحریم کرد و او را به ایفای نقش محوری در بمب‌گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت متهم کرد.  بمب‌گذاری ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ در پادگان تفنگداران دریایی در لبنان باعث کشته شدن ۲۴۱ سرباز آمریکایی شد.

فواد شکر در حالی کشته شد که برای اولین بار بعد از شش ماه به ساختمانی در حومه جنوبی بیروت که در آن یک منزل و دفتر داشت، مراجعه کرده بود.

محمد ناصر

ارتش اسرائیل از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ژوئیه نیز موفق شد طالب عبدالله و محمد ناصر، رهبران دو یگان از سه یگان زمینی مستقر در جبهه جنوبی لبنان را که به طول ۱۲۰ کیلومتر از سواحل مدیترانه تا دامنه‌های جولان اشغالی گسترش یافته است، از بین ببرد.

محمد ناصر در حمله هوایی اسرائیل در روز سوم ژوئیه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) کشته شد. اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده گرفت و گفت که او فرماندهی یکی از یگان‌هایی را بر عهده داشت که مسئول شلیک از جنوب غربی لبنان به سوی اسرائیل بود.

به گفته منابع ارشد امنیتی در لبنان، آقای ناصر، از فرماندهان ارشد حزب الله و مسئول بخشی از عملیات حزب الله در مرز بود.

او در حمله هوایی اسرائیل به خودروی وی در شهر ساحلی صور کشته شد.

تشییع جنازه ناصر
تشییع جنازه ناصرآسوشیتدپرس

طالب عبدالله

طالب عبدالله فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله در ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد ۱۴۰۳) در حمله‌ای که اسرائیل مسئولیت آن را نیز برعهده گرفت، کشته شد. اسرائیل در این عملیات اعلام کرد به یک مرکز فرماندهی و کنترل در جنوب لبنان حمله کرده است.

حمله اسرائیل به شهرک جویا در جنوب لبنان انجام شده است که در جریان آن سه نفر دیگر نیز کشته شده‌اند. طالب عبدالله پس از گذراندن ماه‌ها در جبهه، در راه بازگشت از میدان نبرد کشته شد.

منابع امنیتی در لبنان گفتند که او فرمانده حزب الله در منطقه مرکزی نوار مرزی جنوب لبنان بود و هم درجه ناصر بود.

کشته شدن او باعث شد که حزب‌الله رگبار گسترده‌ای از راکت‌ها را در سراسر مرز به سوی اسرائیل شلیک کند.

وسام طویل

در هشتم ژانویه (۱۸ دی ۱۴۰۲) یعنی سه ماه پس از آغاز درگیری‌ها، اسرائیل اولین موفقیت واقعی خود را با ترور وسام طویل، یکی از مقامات مهم نیروهای تکاوری رضوان که در امتداد مرز با اسرائیل مستقر بود، به دست آورد.

آگهی

وسام طویل به طور مخفیانه برای شرکت در مراسم تشییع جنازه پسر عموی خود به روستای خود سفر می‌کرد.

او و یکی دیگر از نیروهای حزب الله در اثر یک حمله هوایی به خودرویشان در نزدیکی روستای «مجدل سلم» لبنان کشته شدند.

وی تنها چند هفته قبل‌تر از کشته شدنش، به عنوان فرمانده میدانی حزب الله منصوب شده بود.

اسرائیل به طور رسمی مسئولیت این حمله را نپذیرفت.

آگهی

حماس

در مدت زمانی که از زمان جنگ در نوار غزه می‌گذرد، فرماندهان ارشد حماس از جمله اسماعیل هنیه نیز با ترورهای ارتش اسرائیل مواجه شدند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

محمد ضیف و کشته شدن دست‌کم ۷۱ فلسطینی دیگر

ارتش اسرائیل اعلام کرد محمد ضیف پس از ارزیابی اطلاعاتی در ۱۳ ژوئیه (۲۳ تیر ۱۴۰۳) و در پی حمله جنگنده‌ها به منطقه خان یونس در غزه کشته شد. ضیف از هفت تلاش اسرائیل برای ترور او جان سالم به در برده بود.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در جریان حمله هوایی اسرائیل به منطقه‌ای میان المواصی و شهر خان‌یونس در نوار غزه، دست‌کم ۷۱ فلسطینی کشته شدند. اسرائیل می‌گوید که در این حمله، هدف محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام (شاخهٔ نظامی حماس) بوده است.

ارتش اسرائیل گفت که در این حمله علاوه بر محمد ضیف، یکی دیگر از اعضای ارشد حماس یعنی رافع سلامه، فرمانده تیپ خان‌یونس را نیز هدف قرار داده است.

آگهی

ارتش اسرائیل با انتشار یک عکس هوایی از این سایت اعلام کرد که «تروریست‌ها در میان غیرنظامیان پنهان شده‌ بودند.»

اسرائیل الام کرد که هر دوی آنها از طراحان اصلی حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۳) به جنوب اسرائیل بود. حماس مرگ او را تایید نکرده است.

اعلام کشته شدن محمد ضیف از سوی ارتش اسرائیل
اعلام کشته شدن محمد ضیف از سوی ارتش اسرائیلآسوشیتدپرس

ترور اسماعیل هنیه در تهران

گروه مبارز فلسطینی حماس اعلام کرد که اسماعیل هنیه در ساعات اولیه ۳۱ ژوئیه (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) در ایران ترور شد.

هنیه بر اثر اصابت موشکی که مستقیماً به او در مهمانخانه دولتی محل اقامتش اصابت کرد کشته شد. اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

آگهی

سپاه پاسداران ترور هنیه را به وسیله شلیک یک «پرتابه کوتاه برد با سر جنگی ۷ کیلوگرمی» اعلام کرد. روزنامه‌های نیویورک تایمز و تلگراف نیز پیشتر مدعی شده بودند که ترورهنیه با همکاری نیروهای سپاه پاسداران و به وسیله انفجار بمبی که از راه دور کنترل می‌شده، صورت گرفته است.

اما هفته‌نامه جویش کرونیکل ادعا کرد که دو ایرانی که توسط موساد از واحد امنیتی انصارالمهدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخدام شده بودند، با قرار دادن بمبی زیر تخت اسماعیل هنیه این ترور را عملی کرده‌اند.

برای آگهی از گزارش لحظه به لحظه «عملیات موساد» برای کشتن اسماعیل هنیه در شب ترور می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

صالح العاروری، مرد شماره دو دفتر سیاسی حماس در بیروت ترور شد

در حمله پهپادهای اسرائیلی به حومه جنوبی بیروت در ضاحیه، صالح العاروری معاون رئیس حماس در دوم ژانویه (۱۲ در ۱۴۰۲) کشته شد.

آگهی

روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد که حزب‌الله لبنان پیش از حمله به او هشدار داده بود که اسرائيل در حال تعقیب وی است. این روزنامه لبنانی تاکید کرده است که قبل از ترور، رادارها حضور جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین را بر فراز بیروت و حومه ضاحیه، پایگاه حزب الله در این شهر شناسایی کرده بودند.

در این حمله اتاقی که اعضای حماس در آن حضور داشتند هدف قرار گرفت. گزارش‌ رسانه‌های لبنانی حاکی از آن بود که دفتری که در آن حمله انجام شد پس از ۷ اکتبر تخلیه و روزی که عملیات اسرائیل انجام شد برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته بود. العاروری چند روز قبل از ترور و پس از سفر بین قطر و ترکیه به بیروت بازگشته بود.

العاروری بنیانگذار شاخه نظامی حماس، گردان های قسام نیز بود.

ارتش اسرائيل بدون اظهار نظر در خصوص این حمله و حاصل آن که به کشته شدن العاروری و چهار نفر دیگر به اضافه شماری مجروح منجر شد، اعلام کرد که برای مقابله با هر سناریو و هر گونه اقدام انتقام‌جویانه‌ای در اوج آمادگی قرار دارد.

آگهی
دیدار اسماعیل هنیه و صالح العاروری با علی خامنه‌ای در تهران به تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ (۳۱ خرداد ۱۴۰۲)
دیدار اسماعیل هنیه و صالح العاروری با علی خامنه‌ای در تهران به تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳ (۳۱ خرداد ۱۴۰۲)آسوشیتدپرس

صالح العاروری از سال ۲۰۱۵ در فهرست تروریستی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار گرفته بود. آمریکا برای کسانی که اگر اطلاعاتی در مورد او در اختیار این کشور قرار می‌دادند پنج میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیجرهای انفجاری در حمله به نیروهای حزب الله لبنان ساخت کجا بود؟

اسرائیل چگونه رهبران نظامی حزب‌الله را از بین می‌برد؟

ناکامی اسرائیل و آمریکا در رهگیری موشک فراصوت حوثی‌ها؛ نتانیاهو خطاب به منتقدان: سری به حدیده بزنید