NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

گزارش لحظه به لحظه رسانه انگلیسی از «عملیات موساد» برای کشتن اسماعیل هنیه؛ در شب ترور چه گذشت؟

بنری از اسماعیل هنیه، رهبر کشته شده حماس به همراه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران پس از ترور هنیه در میدان ولیعصر تهران
بنری از اسماعیل هنیه، رهبر کشته شده حماس به همراه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران پس از ترور هنیه در میدان ولیعصر تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هفته‌نامه جویش کرونیکل (The Jewish Chronicle)، رسانه متعلق به یهودیان مقیم انگلیس، در گزارشی کامل که در پنجم اوت (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) منتشر کرد از ترور اسماعیل هنیه به وسیله بمبی جاسازی شده در زیر تخت او و توسط دو ایرانی خبر داد.

آگهی

در حالی که سپاه پاسداران ترور هنیه را به وسیله شلیک «پرتابه کوتاه برد با سر جنگی ۷ کیلوگرمی» اعلام کرد، روزنامه‌های نیویورک تایمز و تلگراف نیز پیشتر مدعی شده بودند که ترورهنیه با همکاری نیروهای سپاه پاسداران و به وسیله انفجار بمبی که از راه دور کنترل می‌شده، صورت گرفته است.

اما هفته‌نامه جویش کرونیکل ادعا کرده که دو ایرانی که توسط موساد از واحد امنیتی انصارالمهدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخدام شده بودند، با قرار دادن بمبی زیر تخت اسماعیل هنیه این ترور را عملی کرده‌اند. بر اساس این گزارش این دو ایرانی همان افرادی بودند که قرار بود امنیت ساختمان و مهمانان آن را تامین کنند.

بر پایه این گزارش، خود ایرانی‌ها هم بعد از ترور و بر اساس  تصاویر دوربین‌های امنیتی متوجه دست داشتن این دو نفر شده‌اند. در این تصاویر آمده که این نگهبانان به صورت پنهانی در راهرو به سمت اتاقی که هنیه قصد اقامت در آن را داشت، حرکت کرده و وارد آن شده‌اند.

سه دقیقه بعد این نگهبانان که به هر کدام مبلغی شش رقمی همراه با جابجایی فوری پول به یکی از کشورهای اروپایی پیشنهاد شده بود، با آرامش اتاق را ترک کرده و پس از خروج از در اصلی ساختمان، سوار بر یک ماشین مشکی می‌شوند. بر اساس تصاویر ثبت شده، نگهبان ایست بازرسی پارکینگ با شناختن آن دو، بدون این که سوالی بپرسد دروازه خروجی را برای آن‌ها باز می‌کند. ساعتی بعد، آن‌ها توسط موساد به خارج از ایران منتقل شدند.

بمب در همان روز ترور کار گذاشته شده بود

گزارش‌ این رسانه حاکی از آن است که فرضیه به کار گذاشتن بمب در اتاق هنیه هفته‌ها یا ماه‌ها پیش از انفجار کاملا اشتباه است. دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهند که این بمب در همان روز انفجار و در ساعت ۴:۲۳ دقیقه بعدازظهر یعنی حدود ۹ ساعت قبل از فعال شدن در این اتاق قرار داده شده است. این انفجار که توسط یک ربات و از راه دور انجام شد، پس از نیمه شب و دقیقا در ساعت ۰۱:۳۷ دقیقه بامداد به وقت محلی رخ داد.

برای جلوگیری از هرگونه شناسایی احتمالی، موساد ماده منفجره را به صورت آجری مسطح به عرض ۳ اینچ در طول ۶ اینچ کار گذاشت که به پایین تخت بسته شده بود. بنا بر این گزارش، برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان، از بمبی استفاده شد که به دلیل دقت آن، فقط اتاق هنیه را هدف قرار می‌داد. در نتیجه، تنها یک منطقه خاص از ساختمان آسیب دید.

تصمیم به ترور هنیه که پس از ۷ اکتبر گرفته شد، نیازمند مجموعه‌ای پیچیده از ترتیبات شبکه‌ای از جاسوسان موساد بوده که در سراسر تهران پراکنده بودند و بر اساس این خبر، همکاران محلی ایرانی که مدت‌ها قبل از جنگ غزه در ایران فعال بودند، در آن مشارکت داشتند.

این گزارش مدعی است که در طول ۲۰ سال گذشته، اسرائیل اطلاعاتی در مورد تلاش‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای جمع آوری کرده است و کسب این اطلاعات، با برنامه‌ریزی‌های گسترده از جمله جذب نیروهای سپاه پاسداران، با موفقیت توام شده است.

شنود مکالمات توسط واحد اطلاعاتی ۸۲۰۰ اسرائیل

در این گزارش آمده است، زمانی که هنیه برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به تهران دعوت شد، موساد با کمک واحد اطلاعاتی ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل که مسئول عملیات‌های مخفی است، تماس‌های تلفنی بین سازمان دهندگان مراسم تحلیف و مهمانان دعوت شده را شنود کرد. وقتی  ورود هنیه تایید شد، موساد حذف هنیه را در مهمانخانه‌ای که معمولاً در سفرهایش به تهران در آنجا اقامت داشت، کلید زد.

در این گزارش با اشاره به قرار گرفتن مهمانخانه بر روی تپه‌ای احاطه شده  از درختان سر به فلک کشیده که مشاهده واضح ساختمان را بسیار دشوار می،کرد، از بکارگیری پنج مامور لباس سبز که از درختان نزدیک به ساختمان بالا رفته بودند، خبر داده است.

ساختمان محل ترور اسماعیل هنیه در تهران
ساختمان محل ترور اسماعیل هنیه در تهرانرکنا

نقش آنها این بوده که به محض رسیدن هنیه به ساختمان، در غیاب منبعی در داخل ساختمان، بتواند آن‌ها را از ورود هنیه به اتاقش مطلع کند و به محض خاموش شدن چراغ اتاق هانیه به اپراتور بمب اطلاع دهند.

مطابق این گزارش، در ساعت ۰۱:۲۰ بامداد تمام مهمانان دعوت شده، وارد مهمانخانه شدند. هنیه در حالی که محافظش بیرون از در ایستاده بود تا او را حفظ کند، وارد اتاق شد. اپراتور بمب حدود ۱۰ دقیقه بعد از خاموش شدن چراغ اتاق هنیه، آن را منفجر کرد. هنیه بلافاصله کشته شد. محافظ او، وسیم ابو شعبان، به شدت مجروح شد و متعاقبا پس از خونریزی شدید جان باخت.

بر این اساس، پس از این ترور، مقامات امنیتی ایران به محوطه مهمانخانه یورش بردند و ۲۸ مقام ارشد نظامی و پرسنل ستاد را که در آنجا حضور داشتند، دستگیر کردند. تمام ابزارهای الکترونیکی آن‌ها برای جستجوها و بررسی‌های بعدی مصادره شد.

این گزارش به عصبانیت نیروهای سپاه پاسداران از دست داشتن همکارانشان در این عملیات و تحقیر نیروهای امنیتی ایران اشاره می‌کند.

در عین حال در این گزارش بیان شده است که عدم حذف هنیه در خاک قطر علی‌رغم وجود فرصت‌های فراوان برای اسرائیل، بدین خاطر بوده که قطر به عنوان یک مذاکره کننده حیاتی بین حماس و اسرائیل بر سر بحران گروگان گیری عمل کرده است و انجام یک ترور در خاک قطر می‌توانست هرگونه توافق صلح را میان اسرائیل و حماس به خطر بیندازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قیمت جهانی نفت با ادامه نگرانی‌ها نسبت به رویارویی نظامی ایران و اسرائیل افزایش یافت

یحیی سنوار جانشین اسماعیل هنیه و رهبر جدید جنبش حماس شد

جنگنده‌های اسرائيلی دیوار صوتی را در بیروت شکستند؛ رهبر حزب‌الله لبنان: پاسخ به اسرائيل قطعی است