NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تلگراف: موساد برای ترور اسماعیل هنیه چند نیروی سپاه «انصار‌المهدی» را استخدام کرده بود

اسماعیل هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس
اسماعیل هنیه در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس Copyright خبرگزاری‌های ایران، یورونیوز
Copyright خبرگزاری‌های ایران، یورونیوز
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  The Telegraph
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه بریتانیایی تلگراف بنابر اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه در ایران گزارش داد که موساد برای بمب‌گذاری در سه اتاق مجزای سکونتگاه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس چند نیروی سپاه «انصار‌المهدی» را استخدام کرده بود و رهبر حماس بر اثر انفجار این بمب‌ها کشته شد.

آگهی

بنابر گزارش این روزنامه، موساد در ابتدا قصد داشت اسماعیل هنیه را در مراسم تشییع ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری پیشین ایران ترور کند، با این حال به دلیل جمعیت زیاد و احتمال بالای شکست، عملیات لغو شد.

در عوض، دو نیروی سپاه «انصار‌المهدی» در سه اتاق آپارتمانی مهمان‌‌خانه سپاه ‌پاسداران که پیش‌بینی می‌شد محل اقامت اسماعیل هنیه باشد، بمب‌ها را کار گذاشتند.

سپاه حفاظت «انصار‌المهدی» از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران است که معمولا مسئولیت حفاظت از شخصیت‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

بنابر اظهارات مقامات ایرانی، رفت و آمد این ماموران به اتاق‌‌های ساختمان مزبور در ویدیوی دوربین مداربسته آن مشاهده می‌شود.

گفته می‌شود که این ماموران سپس ایران را ترک کرده‌‌اند با این حال همچنان عاملی در داخل ایران داشتند. آن‌ها در ساعت ۲ بامداد چهارشنبه ۳۱ ژوئیه بمب‌ها را از خارج از کشور منفجر کردند که به مرگ اسماعیل هنیه منجر شد.

رهبر سیاسی حماس برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئيس‌جمهوری جدید ایران به تهران سفر کرده بود.

یک مقام سپاه پاسداران در گفتگو با تلگراف گفت که این نهاد امنیتی-نظامی «اکنون اطمینان دارد که موساد چند مامور را از سپاه حفاظت انصار‌المهدی به خدمت گرفته بود.»

او افزود: «در جریان تحقیقات آن‌ها بمب‌های دیگری در دو اتاق دیگر اقامتگاه رهبر حماس کشف کردند.»

یک مقام دیگر سپاه پاسداران در گفتگو با تلگراف ترور اسماعیل هنیه را «تحقیر جمهوری اسلامی ایران و یک نقص بزرگ امنیتی» دانست.

او همچنین گفت که کارگروهی برای بررسی چگونگی نمایش حادثه به صورتی که گویا «نقص امنیتی» نبوده، تشکیل شده است.

این مقام سپاه افزود: «سوال هنوز این است که این حادثه چطور اتفاق افتاد. من نمی‌توانم آن را درک کنم. باید چیزی در سطوح بالای حکومت وجود داشته باشد که دیگران از آن بی‌خبر هستند.»

یک مقام سپاه با اشاره به این که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران افراد مختلفی را برای اخراج، بازداشت و یا حتی احتمالا اعدام احضار کرده است، گفت: «این نقص امنیتی همه را تحقیر کرده است.»

او افزود: «رهبر جمهوری اسلامی در دو روز گذشته چندین بار همه فرماندهان را احضار کرده و خواهان پاسخ است. اکنون برای او یافتن نقص امنیتی مهم‌تر از انتقام‌جویی است.»

بنابر یافته‌های تلگراف، سپاه پاسداران درحال ارزیابی گزینه‌های خود برای انتقام جویی است و حمله‌ مستقیم به «تل‌آویو» به حزب‌الله و دیگر نیروهای نیابتی گزینه اصلی به شمار می‌آید.

ترور اسماعیل هنیه در پایتخت ایران نگرانی‌ها از دسترسی و نفوذ اسرائيل را تشدید کرده است.

آگهی

علی یونسی، وزیر اطلاعات پیشین جمهوری اسلامی در گفتگویی در سال ۲۰۲۰ گفت: «همه مسئولان نظام باید نگران جانشان باشند. اگر رژیم صهیونیستی هنوز مقامات سیاسی جمهوری اسلامی را هدف قرار نداده، به این دلیل است که اذن این کار را نداشته است. بی‌توجهی به موساد، منجر به حملات مکرر آن و تهدید علنی مقامات جمهوری اسلامی شده است.»

حادثه «عمدی»

ترور اسماعیل هنیه همچنین با نخستین روز ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان مصادف شد.

او در جریان کارزار انتخاباتیش با فاصله گرفتن از سیاست‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی دم از گفتگو و بازگرداندن جایگاه ایران در صحنه‌های بین‌المللی زده بود.

یکی از دستیاران نزدیک آقای پزشکیان در گفتگو با تلگراف گفت که ممکن است این ترور کار خود سپاه پاسداران باشد که با هدف ضربه زدن به اعتبار رئيس جمهوری انجام شده است.

آگهی

او همچنین گفت که سپاه با نگرش آقای پزشکیان به سیاست خارج و برخی جنبه‌های سیاست‌های اصلاح‌طلبانه او موافق نیست.

وی افزود: «هیچ ذهن سالمی نمی‌تواند بپذیرد که این ترور به صورت تصادفی با نخستین روز ریاست جمهوری آقای پزشکیان همزمان شده است. او ممکن است در نخستین روزهای ریاست‌جمهوریش مجبور به جنگ با اسرائيل شود. مقصر همه این‌ها سپاه است.»

با این حال یوسف پزشکیان، پسر رئيس جمهوری ایران روز جمعه با انتشار متنی در وبسایت خود گفت که «اولویت ملت جنگ با اسرائیل نیست.»

او افزود: «اصلاح امور کشور بزرگترين ضربه به اسرائیل است. مراقب باشیم که حواسمان را از موضوع اصلی پرت نکنند. موضوع اصلی کشور همچنان اقتصاد، معیشت، اختلافات داخلی، فساد، تبعیض و ناکارآمدی است.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور هنیه در تهران؛ فارس «بمب‌گذاری» را رد کرد، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران وعده خون‌خواهی داد

کشتن هنیه در تهران چگونه فرضیه ساقط کردن بالگرد ابراهیم رئیسی توسط اسرائیل را احیا کرد؟

مذاکرات بی‌نتیجه قاهره و تبادل آتش حزب‌الله و اسرائیل؛ عراقچی: ایران از گسترش تنش‌ها هراسی ندارد