NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اتحادیه اروپا خواستار آتش بس سه روزه برای مهار شیوع فلج اطفال در نوار غزه شد

نوار غزه
نوار غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیماری فلج اطفال بیش از دو دهه پس از ریشه کن شدن در مناطق جنگ زده نوار غزه دوباره به آنجا بازگشته است.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار آتش بس سه روزه بشردوستانه فوری در نوار غزه شد تا کودکان در برابر ویروس فلج اطفال که به سرعت در حال گسترش است واکسینه شوند.

بورل در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «من فرای از مذاکرات در حال انجام، خواستار آتش‌بس انسانی فوری سه‌روزه هستم تا واکسیناسیون توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) امکان‌پذیر شود.»

ویروس فلج اطفال نوع ۲ (cVDPV2) برای اولین بار، ژوئیه امسال در نمونه‌های فاضلاب شناسایی شد.  پس از ۲۵ سال، اولین مورد ابتلا به فلج اطفال در این منطقه در ۱۶ اوت، تایید شد. گفته می‌شود یک نوزاد ۱۰ ماهه که واکسینه نشده بود به بیماری مبتلا و فلج شده است. 

ویروس فلج اطفال در موارد شدید می‌تواند منجر به فلجی غیرقابل برگشت شود.

فعالان حقوق بشر می‌گویند ظهور مجدد این بیماری در غزه به دلیل تاثیرات مخرب جنگ است که برنامه‌های واکسیناسیون را مختل کرده و به سیستم‌های آب و فاضلاب آسیب رسانده است.

سازمان بهداشت جهانی از طرفین خواسته است جنگ را متوقف کنند تا واکسیناسیون در این منطقه انجام شود. به گفته مقامات بهداشت سازمان ملل، روز دوشنبه، بیش از ۱.۲ میلیون دوز از این واکسن به غزه منتقل شده تا برنامه‌ واکسینه کردن بیش از ۶۴۰ هزار کودک انجام گیرد.

اما آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، آنروا، هشدار می‌دهد که دستورات آوارگان توسط مقامات اسرائیلی به شدت دستورات بشردوستانه را مختل می کند.

اما آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه (UNRWA) می‌گوید محدودیت‌های وضع شده از سوی مقامات اسرائیلی کمک‌های بشردوستانه را مختل کرده است.

به گفته لوئیز واتریج، یکی از مقامات این سازمان، هیچ جای امنی وجود ندارد و مردم جایی برای رفتن ندارند. او می‌گوید: «دسترسی بسیار محدودی به منابع بشردوستانه وجود دارد، زیرا دستور تخلیه اجباری شامل عملیات‌های بشردوستانه هم می‌شوند.»

دیده‌بان حقوق بشر نیز می‌گوید که دستور تخلیه، جابه‌جایی‌ها و همچنین حملات مداوم به زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و منابع آب، باعث «شیوع بالقوه فاجعه‌بار فلج اطفال» در نوار غزه شده است. 

بورل در بیانیه خود گفت: «گسترش سریع فلج اطفال همه کودکان غزه را که قبلاً به دلیل آوارگی، محرومیت و سوءتغذیه ضعیف شده‌اند، تهدید می‌کند.»

 روز پنج‌شنبه، بورل در بروکسل نشستی غیررسمی با وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد که قرار است در آن واکنش اتحادیه اروپا به جنگ غزه در دستور کار قرار بگیرد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه اروپا از ماه مارس خواستار توقف جنگ در غزه شده است، اما تأثیر دیپلماتیک این درخواست به دلیل اختلافات عمیق میان مواضع کشورهای عضو اتحادیه بر سر جنگ اسرائیل و حماس، در پایان دادن به جنگ غزه حاصلی در پی نداشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز عملیات بزرگ اسرائیل در کرانه باختری؛ کاتز: در حال از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی ایران هستیم

بلینکن: اسرائیل آتش‌بس تحت حمایت آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه را پذیرفت

سایه جنگ در غزه بر انتخابات آمریکا؛ جو بایدن می‌تواند بین حماس و اسرائيل آتش‌بس برقرار کند؟