NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بلینکن: اسرائیل آتش‌بس تحت حمایت آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه را پذیرفت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به اسرائيل
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به اسرائيل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده می‌گوید که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت ایالات متحده را پذیرفته است.

آگهی

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای بلینکن با اعلام این خبر از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نیز خواست که دست به اقدامی مشابه بزند.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در همین خصوص تصریح کرد که اکنون زمان امضای توافق آتش‌بس غزه است تا بواسطه آن گروگان‌های اسیر در دست حماس آزاد شوند و درد و رنج فلسطینی‌ها پس از نزدیک به ۱۱ ماه جنگ و درگیری ویرانگر در غزه تسکین یابد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز پیش‌تر با اشاره به پیشرفت‌هایی در مذاکرات جاری میان اسرائیل و میانجی‌گران بین‌المللی نسبت به حصول توافق آتش‌بس تا پایان هفته جاری ابراز امیدواری کرده بود.

نهمین سفر فوری و اضطراری آنتونی بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز درگیری‌ها تاکنون، چند روز پس از آن صورت گرفت که میانجی‌گران مناقشه، از جمله ایالات متحده، بار دیگر از روند گفتگوها ابراز خوش‌بینی کرده و از نزدیک بودن حصول توافق خبر داده بودند.

با این حال، حماس، طرف اصلی مناقشه با اسرائیل در غزه، نسبت به شرایط مطرح در آخرین پیشنهاد آتش‌بس ابراز نارضاتی کرده و خواستار توقف حملات برای حضور در مذاکرات شده بود؛ از سوی دیگر اسرائیل نیز اعلام کرده بود که در برخی موارد حاضر به مصالحه نیست.

سفر آقای بلینکن، چند روز پیش از دور تازه مذاکرات با میانجی‌ها در مصر و در شرایطی انجام شد که نگرانی‌هایی درباره گسترش درگیری‌های جاری در غزه و لبنان و تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش یافته است.

«اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل کنیم هیچ‌کس اقدامی انجام نمی‌دهد تا این روند از مسیر خود خارج شود.»
بلینکن در اشاره‌ای پنهان و غیرمستقیم به ایران

نگرانی‌ها در این خصوص، بویژه پس از ترور هدفمند دو تن از رهبران وفرماندهان نظامی حماس و حزب‌الله در تهران و بیروت که به اسرائیل نسبت داده شد، و متعاقب آن احتمال حمله نظامی ایران قوت گرفت.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در ابتدای دیدارش با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در تل‌آویو گفت: «در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز قرار داریم، احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، برقراری آتش‌بس و هدایت همه به مسیری بهتر برای صلح و امنیت پایدار پیش روی ما است.»

آقای بلینکن در اشاره‌ای پنهان و غیرمستقیم به ایران گفت: «اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل کنیم هیچ‌کس اقدامی انجام نمی‌دهد تا این روند از مسیر خود خارج شود.»

وی افزود: «ما تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود هیچ تحریکی در جهت تشدید تنش روی ندهد و هیچ اقدامی صورت نگیرد که به هر شکلی ما را از دستیابی به این توافق دور کند یا منجر به گسترش بیشتر درگیری‌ها به مناطق دیگر و افزایش شدت آن شود.»

اسحاق هرتزوگ نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های دولت بایدن، نسبت به حملات اخیر صورت گرفته علیه اسرائیلی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته ابراز تاسف کرد.

رئیس جمهوری اسرائیل در این خصوص تصریح کرد: "این شیوه زندگی ما در این روز‌ها است؛ ما از چهار گوشه زمین توسط تروریسم احاطه شده‌ایم و به عنوان یک ملت مقاوم و قوی در حال مبارزه هستیم.»

میانجی‌ها در قاهره گردهم می‌آیند

به گزارش آسوشیتدپرس، میانجی‌های مناقشه اخیر در تلاشی دیگر برای توقف درگیری‌ها در غزه و نزدیک شدن به یک توافق آتش‌بس بار دیگر این هفته در قاهره گردهم می‌آیند.

آنتونی بلینکن پس از اتمام این مرحله از سفر خود در اسرائیل، روز سه شنبه برای ملاقات با مسئولان مصری عازم شهر ساحلی العلمین در مصر می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه همچنین به مدت ۲ ساعت و نیم با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دیدار و گفتگو کرده بود.

آگهی

جنگ غزه هفت اکتبر گذشته همزمان با یورش بی‌سابقه و غافل‌گیر کننده شبه نظامیان حماس به اسرائيل که گفته می‌شود حدود ۱۲۰۰ کشته به جا گذاشت و ۲۵۰ نفر نیز در جریان آن ربوده شدند، آغاز شد.

بنا به برخی گزارش‌ها از این تعداد افراد به گروگان گرفته شده، حدود ۱۱۰ نفر هنوز در غزه تحت اسارت حماس هستند، هرچند مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که حدود یک‌سوم از آن‌ها کشته شده‌اند.

بیش از ۱۰۰ فرد به گروگان‌گرفته شده در جریان حمله هفت اکتبر حماس نوامبر گذشته در پی وقفه‌های چند روزه درگیری در غزه با شماری از اسیران فلسطینی مبادله شدند.

حمله متقابل اسرائیل به غزه که در واکنش به عملیات هفت اکتبر حماس صورت گرفت، به گفته مقامات بهداشتی در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته، عمدتا غیرنظامی به جا گذاشته است.

آگهی

آیا تلاش میانجی‌ها این بار به نتیجه می‌رسد؟

مصر، قطر و ایالات متحده به عنوان سه کشور میانجی مذاکرات آتش‌بس اواخر هفته گذشته اعلام کردند که پیشرفت‌هایی در دستیابی به توافقی تازه حاصل شده است که طبق آن، اسرائیل بخش عمده‌ای از عملیات نظامی خود را در غزه متوقف می‌کند و در ازای آن گروگان‌ها و شماری از اسیران فلسطینی آزاد خواهند شد.آ

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه اندکی پیش از ورود آنتونی بلینکن به تل‌آویو، در جلسه اعضای کابینه خود گفته بود که اسرائیل در برخی موارد می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد، اما در مواردی که مشخص نکرد حاضر به مصالحه نیست.

پیشنهاد در حال تکامل توافق آتش‌بس شامل یک فرآیند سه مرحله‌ای است که طی آن حماس تمام گروگان‌های ربوده شده در حمله ۷ اکتبر را آزاد می‌کند و در مقابل، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج کرده و زندانیان فلسطینی را رها خواهد کرد.
آسوشیتدپرس

نخست وزیر اسرائیل در همین راستا تاکید کرده بود که «ما در حال مذاکره هستیم و قرار نیست فقط یک‌طرفه امتیاز بدهیم.»

به گزارش آسوشیتدپرس، پیشنهاد در حال تکامل توافق آتش‌بس شامل یک فرآیند سه مرحله‌ای است که طی آن حماس تمام گروگان‌های ربوده شده در حمله ۷ اکتبر را آزاد می‌کند و در مقابل، اسرائیل نیروهای خود را از غزه خارج کرده و زندانیان فلسطینی را رها خواهد کرد.

آگهی

حماس اسرائیل را متهم کرده است که مطالبات جدیدی را به پیشنهاد قبلی اضافه کرده که از نظر آنها غیرقابل قبول است.

حفظ حضور نظامی در امتداد مرز غزه و مصر برای جلوگیری از قاچاق سلاح و همچنین باقی ماندن نظامیان اسرائیلی در امتداد خطی که غزه را به دو نیم تقسیم می‌کند تا بدین ترتیب امکان بازرسی از فلسطینیانی که به خانه‌های خود در شمال بازمی‌گردند، فراهم شود از جمله شروط تازه اسرائیل عنوان شده است.

اسرائیل اما ادعای حماس را رد کرده و می‌گوید که این‌ها خواسته‌های جدیدی نیستند، بلکه توضیحاتی شفاف‌تر درباره پیشنهاد قبلی است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا خواستار آتش بس سه روزه برای مهار شیوع فلج اطفال در نوار غزه شد

در ایران؛ قطع آنتن‌ آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ «قاچاق» آغاز و مرکز آموزش زبان آلمانی گوته پلمب شد

عملیات در تاریکی؛ کشف اسناد حماس که استراتژی «نبرد تونل‌ها» را شرح می‌دهد