NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی برای محبوب‌ترین نوشیدنی‌های الکلی اروپا

alcoholic beverages
alcoholic beverages Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

باران های شدید، خشکسالی و طوفان‌های تشدید شده توسط تغییرات آب و هوایی در اروپا، تولید برخی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های الکلی سنتی را دشوار کرده است و این خطر را به وجود آورده که طعم برخی از نوشیدنی‌های محبوب کمی تغییر کند یا به کلی از بین برود.

آگهی

به همین دلیل اکنون تولیدکنندگان در حال آزمایش راه‌هایی برای محافظت از محصولات خود یا تغییر دستورالعمل‌ها هستند، با این وجود ممکن است نتوان راه حلی برای نجات همه نوشیدنی‌های الکلی در معرض خطر پیدا کرد.

این خطر انواع نوشیدنی‌های سنتی از شراب سفید گازدار «پروسکو» در ایتالیا گرفته تا گینس در ایرلند را تهدید می‌کند و این احتمال وجود دارد که تولید پروسکو به دلیل تغییرات آب و هوایی تا یک پنجم کاهش یابد.

پروسکو در تاکستان‌های کوهستانی شمال شرق ایتالیا تولید می‌شود، اما اکنون به دلیل ترکیبی مرگبار از وخامت آب و هوا و تخریب خاک، میزان تولید انگور برای این محصول بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

یک تحلیل جدید که در مجله آی‌ساینس منتشر شد، وضعیت برداشت انگور در این مناطق را «شکننده و در معرض تهدید» توصیف کرده است.

خشکسالی نیز مشکل دیگری است که آبیاری تاکستان‌ها را بشدت دشوار کرده است.

تغییرات آب و هوایی و «پالینکا» در مجارستان

در مجارستان نیز نوشیدنی ملی پالینکا که از قرون وسطی در این کشور تولید می‌شود، با سرنوشت مشابهی روبروست.

رایج‌ترین میوه‌هایی که برای تولید این نوشیدنی الکلی مورد استفاده قرار می‌گیرند آلو، زردآلو، سیب، گلابی، تمشک، انگور سیاه و گیلاس هستند، اما اکنون پرورش برخی از این میوه‌ها به کاری دشوار تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان، تغییرات آب و هوایی در مجارستان، تولید محصولاتی مانند تمشک و انگور سیاه را بطور جدی به خطر انداخته است.

از آنجا که این تغییرات باعث شده بادهای غربی که عمدتا غالب بودند «ضعیف‌تر» و در مقابل شرایط آب و هوایی شمالی و جنوبی تشدید شوند، میوه‌های جوان در فصل بهار روی درختان یخ می‌زنند و محصولات در تابستان نیز باید با خشکسالی‌های شدید دست و پنجه نرم کنند.

برخی از تولیدکنندگان برای حل این مشکل به سراغ کاشت درختانی رفتند که دیرتر شکوفه می‌دهند تا به این ترتیب از یخ زدن میوه‌ها جلوگیری شود؛ اما این کار باعث شده طعم نوشیدنی «پالینکا» تغییر کند.

برخی کارخانه‌های تقطیر نیز تصمیم گرفتند تا تولید پالینکا با میوه کیوی را آزمایش کنند؛ یعنی میوه‌ای که تغییر آب و هوای مجارستان اکنون به کشاورزان اجازه می‌دهد آن را پرورش دهند.

خطر ناپدید شدن آبجوی بریتانیایی

تغییرات آب و هوایی ممکن است باعث شود که آبجوی انگلیسی نیز به تاریخ بپیوندد. هوای گرم‌تر و خشک‌تر رشد رازک، گیاهی که به آبجو طعم تلخی می‌دهد را به خطر انداخته است.

دانشمندان هم اکنون در حال کار روی تولید انواع رازک مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی هستند تا از نابودی نوشیدنی‌های ملی خود جلوگیری کنند.

دانیل ویلان که یکی از آبجوسازان بریتانیا است، به بی‌بی‌سی جهانی می‌گوید: «بدون رازک، پاینت بریتانیا از بین خواهد رفت. ما مجبور به واردات آبجو خواهیم شد و دیگر فرهنگ بریتانیایی آن را نخواهیم داشت.»

تحقیقات انجام شده از سوی آکادمی علوم «چک» و دانشگاه کمبریج تخمین می‌زند که بازده رازک در سراسر اروپا تا سال ۲۰۵۰ میلادی تا ۱۸ درصد کاهش یابد، به این معنی که کل آبجوهای این قاره نیز در معرض خطر هستند.

آگهی

گینس و خطر کمبود آب

شرکت Diageo Plc که بزرگترین شرکت تولید الکل در جهان و مسئول تولید نوشیدنی‌‌هایی از جمله برندهای جین، آبجوی گینس و ویسکی «بیلیز» است نیز درباره خطرات پیش‌ رو هشدار داده است.

مایکل الکساندر، رئیس بخش محیط زیست و پایداری کشاورزی این شرکت به «تایم» گفت که این شرکت نگران کمبود آب برای تولید محصولاتش است.

آب بیش از ۶۰ درصد محتوای مشروبات الکلی و بیش از ۹۰ درصد محتوای آبجو را تشکیل می‌دهد و مایکل الکساندر می‌گوید: «حتی اگر کارآمدترین کارخانه آبجوسازی یا تقطیر در جهان باشید نیز خشکسالی نمی‌تواند سطح خطراتی را که با آنها مواجه هستید، کاهش دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مغزهای پلاستیکی؛ ریزپلاستیک‌ها چند درصد از مغز ما را اشغال کرده‌اند؟

معکوس کردن روند پیری؛ دانشمندان طول عمر میکروب‌های مخمر آبجو را ۸۰ درصد افزایش دادند

دانشمندان: مصرف روزانه یک لیوان آبجو به بهبود تنوع باکتری‌ روده مردان کمک می‌کند