NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آزادی و استقلال مطبوعات در ایتالیا؛ حزب حاکم در رُم هشدار و انتقاد کمیسیون اروپا را رد کرد

RAI Italy
RAI Italy Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب حاکم ایتالیا، انتقاد کمیسیون اتحادیه اروپا از مقامات این کشور را که در گزارش سالانه این کمیسیون از «حاکمیت قانون» در کشورهای عضو آمده بود، رد کرد.

آگهی

در این گزارش از مقامات ایتالیا خواسته شده تا برای اطمینان از تأمین مالی درست رسانه‌های عمومی این کشور و حمایت از خبرنگاران، اقدامات بیشتری انجام دهند.

جیانگیاکومو کالووینی، نماینده حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» در رد این انتقادات گفت که شیوۀ تمرکز این گزارش بر دولت فعلی ایتالیا ناعادلانه است.

او افزود که مشکلات مربوط به رسانه‌ها و شبکه رادیوتلویزیون «رآی» ایتالیا برای مدت طولانی وجود داشته و نمی‌توان مشکلات آن را صرفا به دولت ملونی مرتبط دانست.

این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، می‌گوید که رسانه‌های ایتالیایی به دلیل شیوه پوشش اخبار، تحت فشار سیاسی قرار گرفته‌اند و استقلال کامل آنها به خطر افتاده است.

سهامداران این شبکه رادیو تلویزیونی بین‌المللی همچنین می‌گویند در پی تغییر مدیرعامل «رآی» و دیگر مقامات ارشد این رسانه و در پی آن سردبیران برنامه‌های خبری، خط مشی سیاسی در تحریریه نیز تغییر یافته که منجر به استعفای تعدادی از خبرنگاران و مجریان شده است.

این گزارش همچنین به نگرانی‌های طولانی‌مدت درباره آسیب پذیری «رآی» در پی تغییر دولت‌ها در رم اشاره دارد و این موضوع که، اعضای پخش عمومی «رآی» در ماه مه نیز ضمن شکایت از دخالت‌ها در تحریریه این بنگاه خبرپراکنی، دست به اعتصاب زدند.

این گزارش در حالی منتشر شده که جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا شخصا چند پرونده افترا علیه خبرنگارانی که از او انتقاد کرده اند تشکیل داده است؛ از جمله شکایت از خبرنگاری که در رسانه‌های اجتماعی قد او را مورد تمسخر قرار داده بود و درنهایت نیز در دادگاه به پرداخت غرامت محکوم شد.

شبکه «رآی» اشغال شده است

خبرنگاران حتی ادعا می‌کنند که شبکه «رآی» اشغال شده است و الساندرا کوستانته، دبیرکل اتحادیه روزنامه نگاران ایتالیا، نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت آزادی مطبوعات در ایتالیا ابراز کرده است.

او هشدار داد: «فضای آزادی مطبوعات در ایتالیا به‌تدریج رو به کاهش است. ما این موضوع را هم با فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و هم با کمیسیون اتحادیه اروپا مطرح کرده‌ایم. ما نامه‌هایی ارسال کردیم و درخواست انجام مأموریت‌های مشخصی برای بازدید از وضعیت آزادی مطبوعات در این کشور کردیم. ما به هر طریق ممکن سعی کردیم به همه هشدار دهیم که آزادی مطبوعات در ایتالیا در حال محو شدن است.»

کوستانته به ویژه از نفوذ دولت فعلی بر شبکه «رآی» انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: «تا به حال هیچگاه سرویس پخش عمومی به این شکل اشغال نشده بود. رآی به یک شبکه تلویزیونی تبدیل شده که بسیار سیاسی است که هیچ فایده‌ای ندارد و به تکثر اطلاعات کمک نمی‌کند.»

این گزارش همچنین به بررسی وضعیت سیستم قضایی ایتالیا پرداخته و هشدار داده است که علیرغم اصلاحات مختلف، حملات به قوه قضائیه این کشور، اقتدار و اعتبار آن را در چشم مردم به خطر انداخته است.

جیانگیاکومو کالووینی، نماینده حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» بار دیگر تاکید کرد که مردم ایتالیا به حمایت جورجا ملونی و اصلاحات پیشنهادی وی در قانون اساسی ایتالیا رای داده‌اند.

او گفت: «فقط می‌خواهم به همه یادآوری کنم که تقریباً دو سال پیش ایتالیایی‌ها به ملونی رای دادند و چندی پیش دوباره انتخاب خود را تأیید کردند که او نیز خواستار اجرای اصلاحات از سوی دولت است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زن ایتالیایی که در مجارستان با خطر زندان روبرو بود با پیروزی در انتخابات پارلمان اروپا مصونیت یافت

پیروزی حزب «برادران ایتالیا» در انتخابات پارلمان اروپا؛ آیا ملونی ملکه تاج‌بخش اتحادیه اروپا می‌شود؟

گرگ‌ها؛ جورج کلونی و برد پیت وارد ونیز شدند