Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

پیروزی حزب «برادران ایتالیا» در انتخابات پارلمان اروپا؛ آیا ملونی ملکه تاج‌بخش اتحادیه اروپا می‌شود؟

 جورجیا ملونی و اعضای حزب برادران ایتالیا در جریان تجمع انتخاباتی پیش از انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، 1 ژوئن 2024، موج می دهند.
جورجیا ملونی و اعضای حزب برادران ایتالیا در جریان تجمع انتخاباتی پیش از انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، 1 ژوئن 2024، موج می دهند. Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

حزب راست افراطی «برادران ایتالیا» به رهبری، جورجا ملونی، نخست وزیر این کشور با کسب ۲۸ درصد آرا در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در ایتالیا پیروز شد. اتفاقی که می‌تواند جایگاه قابل توجهی در معادلات آتی اروپا به ملونی به ارمغان آورد.

آگهی

این پیروزی می‌تواند ضمن تقویت جایگاه داخلی جورجا ملونی به عنوان نخست وزیر او را به عنوان یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های اتحادیه اروپا نیز معرفی نماید.

مخالفان ائتلاف دست راستی ملونی امیدوار بودند که نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشانی از نارضایتی از عملکرد دولت کنونی ارائه دهد اما برعکس آنچه از صندوق‌های رای بیرون آمده مشخص کرده که ایتالیایی‌ها چندان هم از جورجا ملونی و کابینه او ناراضی نیستند.

حزب مخالف چپ میانه (PD) یا «حزب دموکرات» ۲۳ درصد آرا را به دست آورد و پس از آن جنبش پنج ستاره که یک جریان پوپولیستی است با کسب ۱۰ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. این جریان سیاسی نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۹ هفت درصد کاهش حمایت را دریافت کرده است.

شرکای دیگر ملونی در کابینه ائتلافی هیچ‌کدام نتوانستند دست‌آوردی مشابه حزب «برادران ایتالیا» کسب کنند. حزب دست راست افراطی «لگا» به رهبری متئو سالوینی در ادامه نزول خود در طی سالهای اخیر باز هم شاهد سقوط جایگاهش بود و تنها ۸ درصد آرا را کسب کرد. این در حالی است که این جریان سیاسی در انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ با درخششی خیره‌کننده توانسته بود بیش از ۳۳ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد.

ضمن اینکه حزب فورتزا ایتالیا که بعد از درگذشت سیلیو برلوسکونی رو به نزول بوده هم چندان عملکرد موفقیت آمیزی نداشت و با کسب ۱۰ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت.

فرانچسکو سیسموندینی، تحلیلگر نظرسنجی انتخابات، در خصوص این نتایج به یورونیوز می‌گوید: «حمایت قوی از حزب «برادران ایتالیا» در مقایسه با «فورتزا ایتالیا» و «لگا» این روند را تایید می‌کند که جریان راست میانه در ایتالیا نسبت به تغییرات رهبری در درون ائتلاف بسیار حساس است.

تصویری از ملونی پس از حضور در انتخابات پارلمان اروپا در ایتالیا
تصویری از ملونی پس از حضور در انتخابات پارلمان اروپا در ایتالیاAP

آندریا رندا، مدیر تحقیقات مرکز مطالعات سیاست اروپا هم در گفتگو با یورونیوز با اشاره به اینکه این نتایج می‌تواند به شدت‌گیری تنش‌ها در داخل ائتلاف دست‌راستی حاکم در ایتالیا بینجامد، افزود: «این نتایج باعث خواهد شد تا سایر احزاب دست‌ راستی چون لگا و فورتزا ایتالیا متوجه شوند که هرچه بیشتر با «برادران ایتالیا» در قدرت باقی بمانند اجماع خود را از دست می‌دهند.»

ملونی حالا به عنوان پادشاه انتخابات و پی میان راست‌های افراطی و میانه‌روها شناخته می‌شود چرا که هم اورزولا فن در لاین رئيس کمیسیون اتحادیه اروپا از راست میانه و هم مارین لوپن از راست افراطی در فرانسه با او رابطه خوبی دارند.

لوپن به دنبال حمایت ملونی برای متحد کردن احزاب راست افراطی اتحادیه اروپا بود و در مقابل فن در لاین به حمایت ملونی نیاز دارد که بتواند یک بار دیگر در جایگاه ریاست کمیسیون اروپا باقی بماند. در طول این فرآیند انتخاباتی بارها فن در لاین ضمن تقدیر از ملونی او را به عنوان یک شریک معتبر در بروکسل معرفی کرده بود.

خانم ملونی با وجود اینکه برآمده از جریانی با پیشینه فاشیستی است و خود او هم پیشتر بنیتو موسولینی، فاشیست و دیکتاتور ایتالیا در جنگ جهانی دوم را ستایش کرده بود، از زمانی که به قدرت رسیده کمتر رویکرد ایدئولوژیکی در قبال بروکسل داشته و تلاش کرده با رویکردهای عملگرایانه با اتحادیه اروپا همکاری کند.

او ضمن بیان مواضع حمایت‌گونه از اتحادیه اروپا برخلاف دیگر جریان‌های راست افراطی در اتحادیه از لزوم خروج کشورش از اتحادیه سخن نگفته و همچنین در یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مسائل روز اروپا یعنی جنگ روسیه و اوکراین به صورت قاطع خواستار حمایت از کی‌یف شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که او در مسائل اجتماعی شدیدا فردی دست راستی و محافظه‌کار و همچنین ملی‌گرا است و خصوص مسئله مهاجرت هم خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر در اروپا در قبال این موضوع شده است. با نتایج و پیروزی‌هایی که ملونی کسب کرده حالا او احتمالا قدرت چانه زنی بیشتری در معادلات بروکسل در اختیار خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روابط نزدیک و همزمان با فن‌در‌لاین و اوربان؛ ملونی چگونه به پل ارتباط راست‌ها و میانه‌روها تبدیل شد؟

انتخابات پارلمان اروپا و نقش زنان سیاستمدار؛ ملونی با کارت‌های فن در لاین و لوپن چگونه بازی می‌کند؟

انتشار فیلم پورن جعلی از نخست‌وزیر ایتالیا؛ جورجا ملونی به دنبال غرامت ۱۰۰ هزار دلاری است