Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

قربانیان آمریکایی از ایران و ۲ کشور دیگر به دلیل حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل طلب غرامت می‌کنند

حامیان آرزادی گروگان‌های حماس در کنار یک معترض حامی فلسطینیان در مقابل کاخ سفید در ماه نوامبر
حامیان آرزادی گروگان‌های حماس در کنار یک معترض حامی فلسطینیان در مقابل کاخ سفید در ماه نوامبر Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سازمان غیردولتی آمریکایی به نام «اتحادیه ضد افترا / ADL» به دنبال این است که ایران، کره شمالی و سوریه را مسئول کمک به حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر بداند.

آگهی

این شکایت به نمایندگی از ۱۰۰ آمریکایی یا خانواده‌های آن ها مطرح می‌شود. شاکیان به دنبال این هستند که سه کشور ایران، کره شمالی و سوریه را مسئول «مرگ، آسیب‌های جسمی و روحی، و گروگان‌گیری‌هایی که حماس در جریان خشونت‌های وحشیانه‌اش به‌وجود آورده است» بدانند.

این گروه اذعان کرده است که دعاوی اینچنین اغلب توسط کشورهایی که به عنوان متهم نام برده می‌شوند نادیده گرفته می‌شود. با این حال،‌ آن‌ها امیدوارند که این ابتکار یک راه بالقوه برای گرفتن غرامت برای «قربانیان» حمله طوفان الاقصی از محل صندوق آمریکایی «قربانیان تروریسم دولتی» را فراهم ‌آورد.

علاوه بر این، این گروه معتقد است که اقدام آن‌ها سابقه‌ای از به گفته آن‌ها «وحشیگری شنیع حماس تحت حمایت این سه دولت حامی تروریسم» ثبت خواهد کرد.

جاناتان گرینبلت، مدیر عامل «اتحادیه ضد افترا» در بیانیه‌ای گفت: «ایران بزرگترین حامی یهودی‌ستیزی و تروریسم در جهان است‌ و در کنار آن سوریه و کره شمالی قرار دارند. آنها باید مسئول نقش خود در بزرگترین حمله یهودی‌ستیزانه پس از هولوکاست باشند.»‌

او در ادامه گفت: «ما هر کاری که ممکن است انجام می‌دهیم تا تروریست‌های حماس و کسانی که از آنها حمایت می‌کنند را پاسخگو کنیم.»

دولت‌های خارجی چگونه ذیل صلاحت قضایی آمریکا قرار می‌گیرند؟

دولت‌های خارجی عموماً خارج از صلاحیت قضایی دادگاه‌های ایالات متحده در نظر گرفته می‌شوند، اما استثناء تروریسم در «قانون مصونیت‌های حاکمیت خارجی» به دادگاه‌های آمریکا اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که آیا کشوری باید در مواردی که از حملات تروریستی حمایت می‌کند، با خسارت مدنی مواجه شود یا خیر.

حال آنکه ۳ کشور ایران، کره شمالی و سوریه طبق قوانین ایالات متحده، همگی حامیان تروریسم هستند.

اگرچه دولت‌های خارجی معمولاً پاسخی به این شکایات نمی‌دهند، اما قضات همچنان به بررسی این موضوع ادامه می‌دهند که آیا شاکیان بار قانونی مرتبط با اثبات ارتباط با فعالیت‌های تروریستی را برآورده کرده‌اند یا خیر.

جیمز پاچ، مدیر بخش دادخواهی «اتحادیه ضد افترا» به وبسایت خبری «هیل» گفت: «این شکایت شواهد روشن و قانع کننده‌ای را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد ایران، سوریه و کره شمالی همگی از حماس حمایت‌های مادی، تاکتیکی و مالی کردند. حمایت‌هایی که این گروه تروریستی را قادر ساخت تا جنایاتی را در هفتم اکتبر مرتکب شود.»

وی اظهار داشت که هدف از این شکایت، مبارزه با «انکار» هفتم اکتبر است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

علی خامنه‌ای، رهبر ایران در ماه مه میزبان اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در بیرون از غزه، همراه با سران دیگر گروه‌های نیابتی، برای تشییع جنازه ابراهیم رئیسی بود.

در حالی که گزارش شده که ایالات متحده تردید دارد که ایران اطلاعات خاصی از حمله ۷ اکتبر حماس داشته باشد، وبسایت هیل در عین حال می‌نویسد که گزارش های دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ایران قبل از این حمله میزبان صدها جنگجوی حماس برای آموزش نظامی بوده است.

اسم آوردن از کره شمالی و سوریه

در مورد کره شمالی، تحقیقات آسوشیتدپرس در ماه اکتبرحاکی از آن است که حماس احتمالاً سلاح‌های تولید شده توسط کره شمالی را در جریان حمله طوفان الاقصی در هفتم اکتبر شلیک کرده است. پیونگ یانگ پیش‌تر ارتباط خود با این حمله را رد کرده بود.

این شکایت همچنین به دنبال این است که نشان دهد کره شمالی به حماس در مورد ساخت شبکه تونل گسترده غزه که در حمله ۷ اکتبر به کار گرفته شد، مشاوره داده است.

وبسایت خبری هیل می‌نویسد، هدف دیگر این شکایت این است که به چندین دهه روابط نزدیک بین سوریه و حماس را  علیرغم فترتی که در جریان جنگ داخلی ۱۰ ساله سوریه بوجود آمد، ترسیم کند.

این شکایت به تصمیمات قبلی دادگاه اشاره می‌کند که نشان می‌دهد سوریه از حماس حمایت مالی کرده است و همچنین عبور تدارکات ایران را از خاک خود تسهیل کرده است.

از میان ۱۲۰۰ کشته ثبت شده در حمله حماس در هفتم اکتبر، دست‌کم ۳۲ آمریکایی کشته شدند. از بیش از ۲۵۰ نفری هم که گروگان گرفته شده بودند، دست‌کم ۱۰ نفر آمریکایی بودند که هشت نفر - زنده یا مرده - هنوز در اسارت حماس هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محکومیت بانک مرکزی ایران به پرداخت ۱.۶۸ میلیارد دلار غرامت به قربانیان بمب‌گذاری ۱۹۸۳ بیروت

خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر برای توقیف و مصادره نفت ایران شکایت کردند

دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خود را برای رسیدگی به دعوای ایران علیه آمریکا تایید کرد