Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

«رکوردشکنی» صادرات نظامی اسرائیل؛ مشتریان کدام کشورها هستند؟

جو بایدن و بنی گانتس، وزیر دفاع وقت اسرائیل هنگام بازدید از سامانه‌های دفاعی پرتو آهنین و گنبد آهنین اسرائیل در فرودگاه بن گوریون در تل آویو، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲.
جو بایدن و بنی گانتس، وزیر دفاع وقت اسرائیل هنگام بازدید از سامانه‌های دفاعی پرتو آهنین و گنبد آهنین اسرائیل در فرودگاه بن گوریون در تل آویو، ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک گزارش دولتی روز دوشنبه با استناد به صدها قرارداد امضا شده با شرکت‌های دفاعی مختلف اعلام کرد که صادرات نظامی اسرائیل در سال ۲۰۲۳ میلادی به رکورد ۱۳.۱ میلیارد دلاری افزایش یافته است.

آگهی

سال ۲۰۲۳ سومین سال متوالی رکوردشکنی برای صادرات صنایع نظامی و دفاعی اسرائیل بود و صنایع مختلف دفاعی اسرائیل صدها قرارداد را در سراسر جهان امضا کردند.

وزارت دفاع اسرائیل روز دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) گزارش داد که حدود ۳۶ درصد از این حجم صادرات از محل سامانه‌های موشکی، راکتی و پدافند هوایی بوده است.

پس از آن سامانه‌های راداری و جنگ الکترونیک (جنگال)، ایستگاه‌های تسلیحاتی و پرتابگرها هر کدام ۱۱ درصد سهم داشتند.

هواپیماهای سرنشین‌دار و الکترونیک هوانوردی (اویونیک) نیز ۹ درصد از حجم صادرات را تشکیل دادند.

مهمات و تسلیحات (۸ درصد)، رصد و اپترونیک (۵ درصد)، خودروها و نفربرهای زرهی (۵ درصد)،  سامانه‌های اطلاعاتی و سایبری (۴ درصد)، پهپادها (۴ درصد)، سامانه‌های کنترلی و ارتباطی (۴ درصد)، ماهواره ها و سیستم های فضایی (۲ درصد) و سامانه‌ها و سکوهای دریایی نیز (۱ درصد) سهم داشتند.

 به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

صادرات نظامی اسرائیل که در سال ۲۰۲۲ هم رکورد زده و به بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده بود، در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با پنج سال گذشته آن دو برابر شده است.

حال آنکه بیش از یک سوم (۳۶٪) از قراردادهای صادراتی در این بازه پنج ساله، به تنهایی در سال گذشته میلادی امضا شده است.

 این وزارتخانه تاکید کرد که صادرات صنایع نظامی در راستای بخشی از تلاش برای تقویت روابط امنیتی-راهبردی اسرائیل در سرتاسر جهان، ورود به بازارهای جدید، رفع موانع بوروکراتیک و مقررات‌زدایی تعریف می‌شود و به اولویت اصلی این وزارتخانه تبدیل شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «در حالی که صنایع ما در درجه اول تمرکز خود را بر فراهم کردن امکانات دفاعی برای پشتیبانی از نیروهای ما و دفاع از شهروندان خود قرار داده اند... اما [این صنایع] فرصت‌هایی را برای همکاری و صادرات به شرکای بین‌المللی فراهم می‌کنند.»

صنایع نظامی اسرائیل به کجا صادر شده است؟

قراردادهای بالای ۱۰۰ میلیون دلار معادل ۴۰ درصد از کل معاملات را تشکیل می‌دهند، قراردادهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری ۱۷ درصد، قراردادهای تا ۵۰ میلیون دلار ۲۳ درصد و توافقات زیر ۱۰ میلیون دلار ۲۰ درصد حجم کل معاملات در سال ۲۰۲۳ را تشکیل دادند.

 صادرات صنایع دفاعی و نظامی اسرائیل به آسیا و منطقه اقیانوس آرام (۴۸ درصد)، اروپا (۳۵ درصد)، آمریکای شمالی (۹ درصد)، آمریکای لاتین (۴ درصد) و کشورهای عضو پیمان‌های ابراهیم (۳ درصد) و آفریقا (۱ درصد) بوده است.

از زمان شروع جنگ در نوار غزه، وزارت دفاع اسرائیل ده‌ها میلیارد دلار در تدارکات داخلی سرمایه‌گذاری کرده است.

اسرائیل در خصوص نحوه پیشبرد جنگ در نوار غزه با انتقادهایی از سوی برخی کشورها روبرو است.

با گذشت هشت ماه از آغاز جنگ اسرائیل، بخش وسیعی از نوار غزه در میانه کمبود شدید مواد غذایی، آب سالم و دارو، ویران شده بود.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، بیش از ۳۷ هزار و ۳۰۰ فلسطینی از آن زمان در غزه کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند و بیش از ۸۵ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در پایگاه آموزشی برای نیروهای اوکراینی در جمهوری چک کشته و زخمی بر جای گذاشت

انحلال کابینه جنگ اسرائیل؛ نتانیاهو از این پس در مورد جنگ با چه افرادی مشورت خواهد کرد؟

کلاهک‌های هسته‌ای در دست کدام کشورهاست ؟ چرا برای زرادخانه‌های خود این قدر هزینه‌ می‌کنند؟