رکورد اسرائیل در صادرات اسلحه؛ یک چهارم خریداران را کشورهای عربی تشکیل می‌دهند

عکس آرشیوی از تسلیحات و تجهیزات نظامی اسرائیل در نمایشگاه هوا فضای پاریس
عکس آرشیوی از تسلیحات و تجهیزات نظامی اسرائیل در نمایشگاه هوا فضای پاریس Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات تسلیحات این کشور در سال گذشته میلادی به بالاترین حد خود رسید.

آگهی

وزارت دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات تسلیحات این کشور در سال گذشته میلادی به بالاترین حد خود رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنا به آنچه در بیانیه وزارت دفاع اسرائیل آمده است نزدیک به یک چهارم از تسلیحات صادراتی اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به کشورهای عربی ارسال شده که تل‌‌آویو اخیرا دست به عادی‌سازی روابط با آنها زده بود.

در این بیانیه تصریح شده است که بیش از ۲۴ درصدِ درآمد کل ناشی از صدور تسلیحات در سال گذشته که رقمی معادل ۲.۷ میلیارد یورو (۲.۹۶ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده حاصل قرارداد‌های به امضا رسیده با کشورهای طرف توافق‌نامه ابراهیم بوده است.

به گفته وزارت دفاع اسرائیل، این در حالیست که صدور تسلیحات به کشورهای یاد شده در سال ۲۰۲۱ رقمی معادل ۷۸۹ میلیون یورو (۸۵۳ میلیون دلار) را به خود اختصاص داده بود که در مجموع ۹ درصد کل صادرات اسلحه در این سال را تشکیل می‌داد.

اسرائیل از سال ۲۰۲۰ با تحریک و مساعدت‌ ایالات متحده و در چارچوب توافق‌نامه‌ای موسوم به «ابراهیم» روابط خود را با امارات عربی متحده، بحرین، مراکش و سودان عادی کرد.

از سوی دیگر، فلسطینی‌ها نیز در واکنش به روندی که برخی کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل درپیش گرفته بودند آن را نوعی خیانت قلمداد کردند.

ایال ضمیر، از نظامیان ارشد و مسئولان وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید: «بی ثباتی جهانی تقاضا برای سامانه‌های دفاع هوایی، پهپادها و موشک‌های اسرائیل را افزایش داده و ما به طور مستمر برای حفظ و تقویت توانایی‌های خود تلاش می‌کنیم.»

به گفته مقامات دفاعی اسرائیل، حجم صادرات تسلحیات و تجهیزات نظامی از سوی این کشور طی ۹ سال گذشته دو برابر شده است.

درآمد حاصل از صادرات اسلحه و دیگر تجهیزات نظامی به گفته وزارت دفاع اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان خود به شمار می‌رود.

بنا به این گزارش، هواپیماهای بدون سرنشین یک چهارم و «موشک، راکت و سامانه‌های دفاع ضد هوایی» ۱۹ درصد صادرات تسلیحاتی اسرائیل را در سال ۲۰۲۲ را تشکیل داده‌اند.

آلمان از جمله خریداران اروپایی تسلیحات اسرائیل محسوب می‌شود؛ کمیسیون بودجه بوندستاگ روز چهارشنبه بخش نخست اعتبار لازم برای خرید سامانه دفاع موشکی «پیکان۳» اسرائیل را مورد تصویب قرار داد.

این سامانه چهار میلیارد یورویی مجهز به رادارها، پرتابگرها و موشک‌های هدایت شونده با قابلیت انهدام اهداف در فراتر از جو است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسته ۵۶۰ میلیون یورویی به تصویب رسیده در پارلمان آلمان برای امضای پیش‌قرارداد خرید سامانه پدافند موشکی پیکان۳ اسرائیل هزینه خواهد شد.

شرکت تولید کننده جنگ‌افزار «رافائل» در اسرائیل به تازگی از توسعه یک سامانه دفاعی پیشرفته خبر داده که گفته می‌شود قادر به رهگیری موشک‌های هایپرسونیک (مافوق صوت) است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت صنایع دفاعی رافائل، این «سامانهِ پیشرو» که «اسکای سونیک» نام دارد پاسخی دفاعی به تهدید فزاینده موشک‌های مافوق صوت به حساب می‌آید.

این سامانه قرار است برای نخستین بار ۱۹ ژوئن در نمایشگاه بین المللی هوا و فضا در «لو بورژه»، شهری کوچک در نزدیکی پاریس، رونمایی شود.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که ایران، «دشمن سرسخت اسرائیل» اوایل ماه جاری میلادی از نخستین موشک بالستیک مافوق صوت خود رونمایی کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال بر سر اصلاحات قضایی در اسرائیل؛ تهدید نیروهای ذخیره به خودداری از انجام وظیفه

ده‌ها هزار گلوله از یک پایگاه ارتش در جنوب اسرائیل به سرقت رفت

طولانی شدن جنگ حماس و اسرائیل چه تبعاتی برای اقتصاد اتحادیه اروپا در پی خواهد داشت؟