اسرائیل سامانه جدید هشدار زودهنگام حمله موشکی را در اوکراین آزمایش می‌کند

عکس تزیینی است؛ آزمایش موشکی روسیه
عکس تزیینی است؛ آزمایش موشکی روسیه Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سامانه در اوکراین قرار است به سیستم راداری موجود در کی‌یف مرتبط شود و هشدارهای «سریع‌تر» و «دقیق‌تری» در خصوص انجام حملات موشکی به تلفن‌های همراه غیرنظامیان ارسال کند.

آگهی

پایگاه خبری اسرائیلی «والا نیوز» در گزارشی از آمادگی وزارت دفاع اسرائيل برای آزمایش یک سامانه جدید هشدار اولیه حمله موشکی در اوکراین خبر داده است.

این سامانه که گفته می‌شود قرار است برای شناسایی و هشدار زودهنگام حملات موشکی روسیه در کی‌یف مستقر شود بنا به گزارش والا نیوز ماه آینده میلادی تست خواهد شد.

وب‌گاه «دیفنس پست» که به صورت اختصاصی خبرهای نظامی و دفاعی را پوشش می‌دهد این موضوع را به نقل از والا نیوز و با استناد به اظهارات مقام‌های اسرائیلی و اوکراینی در قالب گزارشی پوشش داده است.

بنا به این گزارش، رایزنی و گفتگو در خصوص عملی کردن چنین اقدامی، پیش‌تر در جریان ملاقات‌ها و نشست‌هایی میان نمایندگان فرماندهی جبهه داخلی نیروهای دفاعی اسرائیل و مقامات دفاعی اوکراین در لهستان صورت گرفته است.

طرفین در این نشست به ویژه در خصوص مسائل فنی و لزوم لحاظ کردن تنظیمات لازم در سامانه هشدار موشکی با نگاه به ملاحظاتی دیگر چون ابعاد کشور و تعداد موشک‌ها و پهپادهایی که روسیه معمولاً پرتاب می‌کند، بحث و تبادل نظر کردند.

خبرنگار «دیفنس پست» با استناد به آنچه در گزارش «والانیوز» آمده، می‌افزاید: استقرار سامانه هشدار اولیه حملات موشکی در اوکراین برای انجام آزمایش، از لحاظ سنجش اثربخشی آن در یک محیط جدید بسیار مهم خواهد بود.

این آزمایش‌ها همچنین داده‌های ارزشمندی را در خصوص عملکرد سامانه هشدار اولیه موشکی فراهم و به اصلاح قابلیت‌های این سامانه کمک می کند.

سامانه هشدار اولیه حملات موشکی در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش‌ها در کی‌یف، در شهرهای دیگر اوکراین نیز که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند، مستقر می شود.

بهینه سازی سامانه

سامانه هشدار موشکی اسرائیل بنا به آنچه در گزارش وب‌‌گاه نظامی «دیفنس پست» آمده ترکیبی از رادار و اجزای الکترواپتیکی را برای شناسایی موثر مبدا پرتاب موشک، دسته‌بندی ابعاد و نوع تهدید ناشی از حمله موشکی و نیز مشخص کردن دقیق مناطقِ در معرض خطر بر روی نقشه مورد استفاده قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سامانه یاد شده پیش‌تر در بیت‌المقدس در جریان درگیری‌ و تبادل آتش میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه به کار گرفته شده و «جان صدها نفر را نجات داده است.»

این سامانه در اوکراین قرار است به سیستم راداری موجود در کی‌یف مرتبط شود و هشدارهای «سریع‌تر» و «دقیق‌تری» در خصوص انجام حملات موشکی به تلفن‌های همراه غیرنظامیان ارسال کند.

اعلام هشدار در مناطقی که موشک های روسی ممکن است آن را مورد اصابت قرار دهند از دیگر قابلیت‌های این سامانه عنوان شده است.

با این حال، سامانه هشدار زودهنگام حملات موشکی در صورت نصب در اوکراین بر خلاف آنچه در اسرائیل بواسطه گنبد آهنین جریان دارد فاقد یک سیستم پشتیبانی موثر برای رهگیری است و صرفا به دادن هشدار بسنده می‌کند.

در پایان گزارش «دیفنس پست» آمده است که اسرائیل برغم درخواست اوکراین برای دریافت سامانه‌های رهگیری و پدافند موشکی، قصد ندارد چنین تجهیزاتی را در اختیار کی‌یف قرار دهد زیرا این اقدام ممکن است با خشم مسکو همراه شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا حملات متقابل از غزه، لبنان و اسرائیل را محکوم کرد: هر پاسخی باید متناسب باشد

آمریکا برای استقرار گنبد آهنین در کشورهای خلیج فارس «چراغ سبز اسرائیل را گرفت»

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟