آمریکا برای استقرار گنبد آهنین در کشورهای خلیج فارس «چراغ سبز اسرائیل را گرفت»

سامانه گنبد آهنین اسرائیل
سامانه گنبد آهنین اسرائیل Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های امنیتی اسرائیل اعلام کرد که پیش بینی می‌شود به زودی ایالات متحده آمریکا سامانه سپر دفاع موشکی معروف به گنبد آهنین را در برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مستقر کند. سامانه گنبد آهنین از تولیدات صنعت اسلحه‌سازی اسرائیل است.

آگهی

روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های امنیتی اسرائیل اعلام کرد که پیش بینی می‌شود به زودی ایالات متحده آمریکا سامانه سپر دفاع موشکی معروف به گنبد آهنین را در برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مستقر کند. سامانه گنبد آهنین از تولیدات صنعت اسلحه‌سازی اسرائیل است.

این روزنامه تاکید کرد که این موضوع در پی توافق ابراهیم بین اسرائیل و دو کشور حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین و دو معامله بزرگ تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا یکی با امارات و دیگری با عربستان سعودی صورت می‌گیرد.

سه هفته پیش، سازمان دفاع موشکی اسرائیل مستقر در وزارت دفاع این کشور، سری دوم سامانه گنبد آهنین را به وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تحویل داد. این سامانه توسط شرکت سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل اسرائیل به عنوان بخشی از قرارداد اوت ۲۰۱۹ بین دو کشور اسرائیل و آمریکا تولید شده است.

طبق این گزارش، منابع دفاعی اسرائیل می‌گویند ایالات متحده آمریکا تاییدیه مقام‌های ارشد اسرائیلی را برای شروع استقرار آن‌ها در پایگاه‌های نظامی آمریکا در تعدادی از کشورهای خاورمیانه، اروپا و خاور دور را دریافت کرده‌ است.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل در مراسم تحویل سامانه‌های سری دوم گفت: «من اطمینان دارم که این سیستم به ارتش ایالات متحده در دفاع از سربازان آمریکایی در برابر تهدیدهای هوایی و موشک‌های بالستیکی کمک خواهد کرد.»

هاآرتص نوشت به دلیل حساسیت موضوع برای آمریکایی‌ها، مقام‌های اسرائیلی از فاش کردن کشورهای محل استقرار سامانه‌های گنبد آهنین خودداری کرده‌اند. این رسانه به نقل از مقام‌های اسرائیلی همچنین تاکید کرد که این سامانه‌ها برای مقابله با حملات احتمالی نیروهای ایرانی و گروه‌های نیابتی آن مستقر خواهند شد.

یک روزنامه سعودی در سپتامبر ۲۰۱۸ گزارش داده بود که ریاض توافق‌نامه خرید سامانه گنبد آهنین از اسرائیل را با همکاری آمریکایی‌ها به‌عنوان واسطه امضا کرده است.

با این حال مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که پس از حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ که به ایران نسبت داده شده است، سعودی‌ها درخواست خود را برای خرید سامانه‌های گنبد آهنین مطرح کرده‌اند اما مقام‌های اسرائیلی استقرار این سامانه در برخی از کشورهای خلیج فارس به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم را انکار می‌کنند.

هاآرتص می‌گوید که دو سامانه نخست تحویل داده شده، از سوی شرکت رافائل و سایر شرکا در اسرائیل تولید شده است اما پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده شرکت رافائل یک خط تولید با همکاری شرکت آمریکایی ریتیون برای نسخه آمریکایی سامانه‌های سپر دفاع موشکی ایجاد کند. در صورت اجرایی شدن این موضوع، رافائل و ریتیون می‌توانند نسخه آمریکایی این سازمانه را به سایر کشورهای در اروپا، خلیج فارس و آسیای شرقی صادر کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل سامانه جدید هشدار زودهنگام حمله موشکی را در اوکراین آزمایش می‌کند

فرانسه فرماندهی دریایی «گروه ضربت ۵۰» در خلیج فارس را برعهده گرفت

پلیس هند از وقوع یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو خبر داد