NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تعلیق ۳۰ مجوز تسلیحاتی بریتانیا به اسرائیل؛ واکنش‌های جدید در لندن و تل‌آویو

 معترضان ۱۶ اوت ۲۰۲۴ در بیرون از کنسولگری بریتانیا در بیت‌المقدس شرقی از لندن و دیوید لامی خواستند که ارائه تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند.
معترضان ۱۶ اوت ۲۰۲۴ در بیرون از کنسولگری بریتانیا در بیت‌المقدس شرقی از لندن و دیوید لامی خواستند که ارائه تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه دوم سپتامبر (۱۲ شهریور) اعلام کرد که کشورش فورا ۳۰ مجوز از مجموع ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را به حالت تعلیق در می‌آورد. این تصمیم به دلیل نگرانی از استفاده از این تجهیزات برای ارتکاب نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه اتخاذ شده است.

آگهی

دیوید لامی تصریح کرد که تصمیم تعلیق این ۳۰ مجوز به معنای ممنوعیت عمومی یا تحریم تسلیحاتی نیست، بلکه صرفا شامل مواردی می‌شود که به طور بالقوه می‌توانند در درگیری‌های جاری بین اسرائیل و حماس در نوار غزه مورد استفاده قرار گیرند.

اگرچه بریتانیا تصمیم خود را مبنی بر تعلیق برخی مجوزهای تسلیحاتی به اسرائیل توضیح داد، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، لندن را آماج انتقادات خود ساخت.

نتانیاهو روز سه‌شنبه در اظهارات خود با تاکید بر این که اسرائیل در این جنگ، چه با تسلیحات بریتانیایی و چه بدون آن پیروز خواهد شد، افزود که این تصمیم بریتانیا، اشتباه است و حماس را تشویق خواهد کرد.

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته در پارلمان این کشور گفت: «البته ما نیاز اسرائیل به دفاع از خود در برابر تهدیدات امنیتی را می‌دانیم، اما از روش‌هایی که اسرائیل استفاده می‌کند و گزارش‌های مربوط به تلفات غیرنظامیان و به‌ویژه تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی، عمیقاً نگران هستیم.»

جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا نیز روز سه‌شنبه توضیح داد که «تعلیق این مجوزها تاثیر منفیی بر قدرت اسرائیل در دفاع از خود نخواهد گذاشت.»

روی کار آمدن حزب کارگر و فشارها برای بازنگری صادرات تسلیحات

اندکی پس از پیروزی حزب کارگر در انتخابات در ماه ژوئیه، دیوید لامی اظهار داشت که بررسی فروش تسلیحات به اسرائیل را برای اطمینان از رعایت قوانین بین‌المللی به روزرسانی خواهد کرد.

دیوید لامی روز دوشنبه گفت: «با تاسف امروز به مجلس عوام (مجلس عوام، مجلس سفلی) عرض میکنم که ارزیابی اخیری که دریافت کرده‌ام باعث می‌شود که هیچ نتیجه‌ای جز این نداشته باشم که برخی از صادرات تسلیحات بریتانیا به اسرائیل خطر آشکاری برای استفاده برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه دارد.»

برخی از صادرات تسلیحات بریتانیا به اسرائیل خطر آشکاری برای استفاده برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه دارد.
دیوید لامی
وزیر امور خارجه بریتانیا

صادرات بریتانیا کمتر از ۱ درصد از کل تسلیحاتی است که اسرائیل دریافت می‌کند، و وزیر امورخارجه بریتانیا گفت که این تعلیق تأثیر مادی بر امنیت اسرائیل نخواهد داشت و تأکید کرد که بریتانیا به حمایت از حق دفاع از خود اسرائیل ادامه می‌دهد.

نتانیاهو در واکنش به تصمیم بریتانیا مدعی شد که ارتش اسرائیل «جنگی عادلانه به راه انداخته و تدابیر بی‌سابقه‌ای را برای دور نگه داشتن غیرنظامیان از آسیب انجام می‌دهد که کاملاً با قوانین بین‌المللی همخوانی دارد.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «این تصمیم شرم آور ، عزم اسرائیل برای شکست دادن حماس که به شکل وحشیانه‌ای در ۷ اکتبر، ۱۲۰۰ نفر از جمله ۱۴ شهروند بریتانیایی را به قتل رساند، تغییر نخواهد داد.»

ئسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل این تصمیم را «ناامید کننده» خواند و گفت که «پیامی به شدت مشکل‌ساز» به حماس و حامیان آن در ایران ارسال می کند.

جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت

رهبران اسرائیلی و فلسطینی به دلیل جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت مورد بازخواست هستند. به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، واکنش اسرائیل حمله هفتم اکتبر به حدی گسترده است که تا کنون بیش از ۴۰۸۰۰ نفر کشته در نوار غزه برجای گذاشته است.

لامی گفت که تصمیم روز دوشنبه در مورد اینکه آیا اسرائیل واقعا قوانین بین المللی را نقض کرده یا خیر، قضاوت نمی‌کند.

رهبران اسرائیل و فلسطین اتهامات مربوط به جنایات جنگی را رد می‌کنند.

آگهی

وزیر امورخارجه بریتانیا گفت: «این یک ارزیابی آینده‌نگرانه است، نه تشخیص بی‌گناهی یا گناهکار بودن کسی، و هیچگونه پیش داوری در تصمیمات آتی دادگاه‌های ذی‌صلاح نیست.»

پایین‌ترین در ۱۳ سال گذشته

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مقامات دولتی به رویترز، از آغاز جنگ در نوار غزه ارزش مجوزهای اعطا شده برای فروش تجهیزات نظامی بریتانیا به اسرائیل با بیش از ۹۵ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

بسیاری از مجوزهای تایید شده در دوره پس از شروع درگیری برای مواردی مربوط می‌شود که برای «استفاده تجاری» یا موارد غیر کشنده مانند جلیقه، کلاه‌خود یا وسایل نقلیه تمام چرخ محرک با حفاظت بالستیک ذکر شده بود.

حزب کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا، علیرغم پیروزی قاطع در ماه ژوئیه، در مناطقی که جمعیت زیادی از مسلمانان داشتند، شکست‌های قابل توجهی را متحمل شد و او از سوی برخی از قانونگذاران حزب کارگر تحت فشار بود تا موضع محکم تری در قبال اسرائیل و درگیری غزه اتخاذ کند.

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

از جمله مواردی که صادرات آن به اسرائیل تعلیق شده است، می‌توان به قطعات هواپیماهای نظامی از جمله جت‌های جنگنده، هلیکوپترها و پهپادها اشاره کرد.

با این حال، قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ از تعلیق معاف خواهند بود، مگر زمانی که مقصد آن‌ها اسرائیل باشد، زیرا این نگرانی وجود دارد که توقف این صادرات می‌تواند بر برنامه جهانی اف-۳۵ تأثیر منفی بگذارد.

قطعات جنگنده‌های اف-۳۵ از تعلیق معاف خواهند بود، مگر زمانی که مقصد آن‌ها اسرائیل باشد.

سام پرلو فریمن، هماهنگ‌کننده تحقیقات کمپین علیه تجارت اسلحه، گفت: «تعلیق ۳۰ مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل، اقدامی دیرهنگام اما مثبت است و بالاخره دولت بریتانیا بر اساس شواهد گسترده جنایات جنگی اسرائیل در غزه عمل کرد.»

آگهی

ولی وی در خصوص عدم تعلیق صادرات قطعات اف-۳۵ ابراز تاسف کرد و گفت که «معافیت قطعات اف-۳۵ اسرائیل کاملاً ظالمانه و غیرقابل توجیه است.»

برخلاف ایالات متحده، دولت بریتانیا مستقیماً به اسرائیل تسلیحات نمی‌دهد، بلکه مجوزهایی را برای شرکت‌ها صادر می‌کند که براساس ارزیابی‌های قانونی در مورد رعایت قوانین بین‌المللی هدایت می‌شوند.

ایالات متحده در اوایل ماه جاری، فروش ۲۰ میلیارد دلار جنگنده و سایر تجهیزات نظامی به اسرائیل را تایید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«سپر آسمان»؛ آیا اروپا گنبد آهنین اسرائیل را که علیه موشک‌های ایرانی به کار برد، سفارش داده است؟

«رکوردشکنی» صادرات نظامی اسرائیل؛ مشتریان کدام کشورها هستند؟

در مورد کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل قبل و بعد از جنگ با حماس در نوار غزه چه می‌دانیم؟