دیپلمات باسابقه پیشین آمریکایی به جاسوسی برای کوبا اعتراف کرد

مانوئل روچا، دیپلمات سابق آمریکایی که به جاسوسی برای کوبا متهم شده است
مانوئل روچا، دیپلمات سابق آمریکایی که به جاسوسی برای کوبا متهم شده است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک دیپلمات پیشین آمریکایی اعلام کرد که قصد دارد به اتهامات مربوط به فعالیت‌های گذشته خود به عنوان عامل مخفی برای کوبا در طول چندین دهه اقرار کند.

آگهی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی روز پنجشنبه یک قاضی فدرال را از تصمیم خود آگاه کرد تا بدین ترتیب راه برای رسیدگی هر چه سریعتر به این پرونده‌ جنجالی که دادستان‌ها از آن به عنوان «گستاخانه‌ترین مورد خیانت در تاریخ وزارت خارجه ایالات متحده» یاد کرده‌اند، هموار شود

مانوئل روچا، دیپلمات سابق آمریکایی، پس از اعتراف به جاسوسی برای کوبا به مدت چندین دهه ممکن است با حکم حبس طولانی‌مدت روبرو شود.

این دیپلمات سابق ۷۳ ساله با پذیرش اتهامات قاضی فدرال در خصوص توطئه برای اقدام به نفع یک دولت خارجی، مجرم شناخته خواهد شد و ضمن روبرو شدن با مجازاتی سنگین، سقوطی ناگهانی را از جایگاه قبلی به عنوان عضو پیشین دستگاه دیپلماسی کشورش تجربه خواهد کرد

دادستان‌ها و وکیل آقای روچا روز پنجشنبه به رغم اشاره به توافق بر سر حکم در قبال پذیرش اتهام از سوی دیپلمات سابق، جزئیات این توافق را فاش نکردند.

مانوئل روچا قرار است در تاریخ ۱۲ آوریل به دادگاه بازگردد تا به طور رسمی به اتهامات اقرار کرده و حکم خود را دریافت کند.

وی که با دست و پای بسته در دادگاه حضور یافته بود در پاسخ به سوال قاضی فدرال مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد اتهامات خود را به اعتراف به جرم تغییر دهد گفت که موافق است.

در مقابل، دادستان‌ها با حذف ۱۳ مورد از دیگر موارد اتهامی مندرج در پرونده وی از جمله کلاهبرداری و اظهارات نادرست موافقت کردند.

در جلسه دادرسی مختصر روز پنج شنبه، هیچ اطلاعات جدیدی در خصوص یک سوال کلیدی که از زمان دستگیری آقای روچا در ماه دسامبر مطرح بوده ارائه نشد. سوالی که همچنان بی پاسخ مانده این است: او در طول دو دهه خدمت در وزارت خارجه، دقیقا چه اقداماتی به نفع کوبا انجام داده است؟

این دوره شامل زمانی می‌شود که مانوئل روچا به عنوان سفیر در بولیوی و تصدی مناصب عالی دیپلماتیک در آرژانتین، مکزیک، کاخ سفید و بخش حافظ منافع آمریکا در هاوانا خدمت می‌کرد.

این دیپلمات برجسته سابق آمریکایی که ترجیح می‌داد با عنوان «سفیر روچا» مورد خطاب قرار گیرد، در میان نخبگان میامی به دلیل رفتار اشرافی شهرت زیادی داشت.

وی پس از دوران خدمت در دولت برای مدتی مشاور ویژه رئیس فرماندهی جنوبی ایالات متحده بود و اخیرا نیز خود را به عنوان یک حامی سرسخت دونالد ترامپ و چهره‌ای تندرو در قبال کوبا مطرح کرده بود؛ یک کیش شخصیتی که به گفته دادستان‌ها، روچا برای پنهان کردن وابستگی‌های واقعی‌اش به آن روی آورده بود.

به گفته پیتر لپ که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ بر روند ضد جاسوسی اف‌بی‌آی علیه کوبا نظارت داشت، حل سریع این پرونده نه تنها به نفع روچای مسن بلکه در راستای منافع دولت نیز هست زیرا می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد نفوذ کوبا در محافل سیاست خارجی ایالات متحده به دست آورد.

به طور معمول در پرونده‌های ضد جاسوسی، اتهام اصلی «جاسوسی» است اما روچا به «اقدام به عنوان عامل یک دولت خارجی» متهم شده که جرمی سبک‌تر است و حداکثر مجازات برای آن بین پنج تا ده سال زندان پیش‌بینی شده است؛ امری که دستیابی به توافق بین دادستان‌ها و روچا را آسان‌تر کرد.

روچا توسط اف‌بی‌آی در خانه‌اش در میامی دستگیر شد. وی متهم بود که از سال ۱۹۸۱، زمانی که به وزارت امور خارجه آمریکا پیوست، دست‌کم تا زمان دستگیری‌اش در «فعالیت‌های مخفیانه» به نفع کوبا مشارکت داشته است. این فعالیت‌ها شامل ملاقات با مأموران اطلاعاتی کوبا و ارائه اطلاعات نادرست به مقامات دولتی ایالات متحده درباره این ارتباطات می‌شد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

یک تحلیلگر اطلاعاتی ارتش آمریکا به فروش اسرار نظامی در ازای دریافت ۴۲ هزار دلار متهم شد

سفیر پیشین آمریکا به ۴۰ سال جاسوسی برای کوبا متهم شد