رویترز: عربستان از آمریکا خواسته در مقابل حملات حوثی‌ها خویشتن‌داری کند

دیدار سران عربستان سعودی و حوثی‌ها
دیدار سران عربستان سعودی و حوثی‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چندین منبع آگاه نوشته که عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ خویشتن‌داری نشان دهد چرا که ریاض نمی‌خواهد جنگ حماس و اسرائيل بیش از این گسترش یابد.

آگهی

رویترز در این گزارش به نقل از دو منبع آگاه نزدیک به عربستان سعودی همچنین نوشته است که ریاض به ایالات متحده فشار آورده که جنگ در غزه باید سریع‌تر متوقف شود. 

حوثی‌ها که از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به شمار می‌روند از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائيل، حملاتی را علیه اهدافی اسرائيلی در دریا آغاز کرده و کشتی‌هایی را مورد هدف قرار داده‌اند. ظاهرا حوثی‌ها به تهران قول داده‌اند تا زمانی که اسرائيل حملات خود به نوار غزه را متوقف نکند، حملات خود به کشتی‌ها را ادامه خواهد داد. 

نقش آفرینی این گروه یمنی بر مخاطرات منطقه‌ای افزوده و خطوط دریایی را که بیشتر نفت جهان از طریق آنها منتقل می‌شود، مورد تهدید قرار داده است. این در حالیست که مدتی است این گروه یمنی با عربستان بر سر آتش بس به توافق رسیده و تنش‌ها میان طرفین که چندین سال هم ادامه داشت متوقف شده است. 

حالا رویترز خبر داده که با تشدید حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها، ریاض به واشنگتن پیام داده که از شدت‌گیری بیشتر تنش‌ها خودداری کند. همچنین این دو منبع آگاه گفته‌اند که تاکنون عربستان از نحوه مدیریت جریان با حوثی‌ها راضی است. 

نه کاخ سفید و نه دولت عربستان سعودی به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداده‌اند. 

از آنجایی که عربستان سعودی برای توقف آنچه «جنگ وحشیانه» در غزه نامیده، فشار می‌آورد دیپلماسی این کشور نشان‌دهنده سیاست‌ گسترده‌تر ریاض با هدف ارتقای ثبات منطقه پس از سال‌ها رویارویی با ایران و متحدانش است. 

منابع رویترز همچنین گفته‌اند که عربستان نگران است ادامه جنگ در غزه باعث شود روند صلح در یمن بار دیگر از مسیر خود خارج شود. حدود یک سال است که آرامشی نسبی میان عربستان سعودی و یمن برقرار شده است. 

حملات حوثی ها در طول جنگ حماس و اسرائیل، جایگاه این گروه را در اردوگاه همسو با ایران که شامل حماس، حزب‌الله لبنان و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق نیز می‌شود، افزایش داده است.

از سوی دیگر منابع ارشد در اردوگاه همسو با ایران به رویترز گفتند که حملات حوثی‌ها بخشی از تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن برای وادار کردن اسرائیل به توقف حمله به غزه است، هدفی که ایران با عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه در آن مشترک است.

یکی از این منابع که در تهران مستقر است، گفت که نمایندگان حوثی در جریان نشستی در تهران در ماه نوامبر در مورد حملات خود با مقامات ایرانی صحبت کرده و موافقت کردند که اقداماتی را به شیوه‌ای «کنترل شده» انجام دهند که به پایان دادن به جنگ غزه کمک کند. یکی دیگر از این منابع که او هم نخواسته نامش فاش شود گفت که تهران به دنبال جنگ همه جانبه در منطقه که خطر ورود مستقیم ایران را هم به دنبال خواهد داشت، نیست.

ایالات متحده و بریتانیا حملات به کشتیرانی را محکوم کرده و ایران را به خاطر نقشش در حمایت از حوثی‌ها مقصر می‌دانند. تهران اما می‌گوید متحدانش تصمیمات خود را مستقلا می‌گیرند. در یکی از آخرین حوادث، سه کشتی تجاری روز یکشنبه در آب‌های بین المللی مورد حمله قرار گرفتند. حوثی‌ها گفتند که به دو کشتی اسرائیلی شلیک کرده‌اند. اسرائیل هرگونه ارتباط با این کشتی‌ها را تکذیب کرد.

همچنین یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده به نام کارنی، سه پهپاد را در حالی که به تماس‌های نگران از کشتی‌ها پاسخ می‌داد، سرنگون کرد.  پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد که کارنی در حالی که یک پهپاد به سمت آن در حرکت بود، اقدام کرده، اما نمی‌تواند ارزیابی کند که آیا کشتی جنگی هدف مورد نظر بوده است یا خیر.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، از استفاده از زبانی که می‌تواند حکایت از هرگونه اقدام تلافی جویانه قریب‌الوقوع آمریکا علیه حوثی‌ها داشته باشد، خودداری کرد. سینگ در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده ممکن است اقدام تلافی جویانه انجام دهد، به صورتی مبهم و دیپلماتیک پاسخ داد و گفت: «اگر تصمیم بگیریم علیه حوثی‌ها اقدامی انجام دهیم، در زمان و مکانی که ما انتخاب می‌کنیم، خواهد بود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یک دیپلمات ایرانی گفت که تهران و واشنگتن از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل از طریق واسطه‌ها درباره حملات حوثی‌ها پیام‌هایی مبادله کرده‌اند. این دیپلمات که در تبادل پیام‌ها نقش داشت، گفت که هر دو خواستار این شدند که در این ماجرا خویشتن‌داری، پرهیز و خودداری صورت گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نهاد‌های امنیت دریانوردی از وقوع دو انفجار دیگر در دریای سرخ خبر دادند

هشدار آمریکا برای توقف حملات در دریای سرخ؛ حوثی‌ها کشتی دیگری را هدف گرفتند

جنگ در یمن؛ حوثی‌ها پس از مذاکرات «مثبت» ریاض را ترک کردند