حمله پهپادی وموشکی حوثی‌ها به کشتی‌ها؛آمریکا:توسط ایران ممکن شد، حق هر پاسخ مناسبی را محفوظ می‌داریم

ناوشکن «یو‌اس‌اس کارنی»
ناوشکن «یو‌اس‌اس کارنی» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) می‌گوید ناوشکن «یو‌اس‌اس کارنی» در جریان امدادرسانی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که از داخل یمن هدف حمله قرار گرفته بودند سه پهپاد را سرنگون کرد.

آگهی

ایالات متحده حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن را به عنوان «تهدیدی مستقیم» علیه امنیت دریایی محکوم کرده است.

نیروهای حوثی یمن پیش از این از انجام «عملیات» علیه «کشتی‌های اسرائیلی» در تنگه باب‌المندب خبر داده بودند. 

در بیانیه سنتکام آمده است که سه کشتی تجاری روز یکشنبه در آب‌های بین‌المللی در جنوب دریای سرخ هدف «چهار حمله» قرار گرفتند. بنا به همین گزارش ناوشکن «یو‌اس‌اس کارنی» به پیام‌های درخواست کمک این سه کشتی واکنش نشان داد و در جریان امدادرسانی سه پهپاد را که به سمت این ناوشکن در حال حرکت بودند سرنگون کرد. 

کشتی باری «یونیتی اکسپلورر» با پرچم باهاما بر اثر اصابت موشکی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن شلیک شده بود «آسیب‌های جزئی» دید. این کشتی و دو شناور دیگر با پرچم‌ پاناما در تنگه باب‌المندب هدف حمله قرار گرفتند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی از دو کشتی تجاری با پرچم پاناما بر اثر اصابت موشک و دیگری در حمله‌ پهپادی آسیب دیده‌اند. 

فرماندهی نظامی آمریکا در خاورمیانه در بیانیه خود تاکید کرده که هرچند این حملات از سوی نیروهای حوثی یمن انجام شده اما همه واشنگتن بر این باور است که ایران «به طور کامل» حامی مالی این اقدام‌ها است. 

واشنگتن تهدید کرده است که «همه واکنش‌های مناسب» به آنچه را که در تنگه باب‌المندب روی داده است «با هماهنگی تنگاتنگ با متحدان و شرکای بین‌المللی» خود مدنظر دارد. 

نیروهای حوثی یمن هشدار داده‌اند که تا زمانی که حمله اسرائیل به نوار غزه متوقف نشده است به کشتی‌های این کشور حمله خواهند کرد. ایران در جریان جنگ داخلی یمن از نیروهای حوثی حمایت می‌کرد و آنها را بخشی از «محور مقاومت» در منطقه می‌داند. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش با حضور در سفارت یمن در تهران از مواضع حوثی‌ها در مورد جنگ غزه قدردانی کرده بود. او که پیش از این بارها نسبت به گسترش جنگ در منطقه هشدار داده است حمایت حوثی‌ها از ساکنان نوار غزه را «ستودنی» خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افشای همکاری دانشگاه‌های آمریکا، بریتانیا و استرالیا با ایران برای توسعه فناوری پهپادها

آیا وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود؟

حمله آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در استان کرکوک عراق؛ پنج جنگجو کشته شدند