آیا وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود؟

دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در تهران
دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در تهران Copyright سایت وزارت خارجه ایران
Copyright سایت وزارت خارجه ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران نبوده است.

آگهی

او در نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزیر خارجه عمان یک‌شنبه شب ۳ دسامبر در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بوده است، گفت: «خیر.»

بنا به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، وزیر خارجه عمان تا ساعت‌های پایانی یکشنبه شب با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان گفتگوهای خصوصی و غیرعلنی داشته است.

اگرچه آقای امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک خود با آقای البوسعیدی از برگزاری بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان در تهران در روز دوشنبه و به میزبانی وزیر صمت ایران خبر داد اما سفر وزیر خارجه عمان که با حملات جدید اسرائیل به نوار غزه هم‌زمان شده، به گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی این سفر دامن زده است.

همچنین وزیر خارجه عمان در حالی به تهران سفر کرده که حملات پهپادی و موشکی گروه‌های نیابتی ایران به اهداف نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه گسترده شده است.

البته تهران همواره اعلام کرده است که نیروی نیابتی در منطقه ندارد و هر یک از بخش‌های «محور مقاومت» جداگانه و مستقل تصمیم می‌گیرند اما کشورهای غربی ایران را مسئول حملات نیروهای این محور معرفی می‌دانند.

تهران پس از جنگ غزه همواره از تبعات این جنگ سخن گفته است و در مقابل نیز آمریکا و کشورهای قدرتمند اروپایی به ایران و نیروهای «نیابتی‌اش» در صورت ورود به جنگ اسرائیل و حماس و توسعه جنگ در منطقه هشدار داده‌اند.

پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه، همواره گزارش‌هایی در مورد تبادل پیام میان ایران و آمریکا منتشر شده است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

عمان همواره در گفتگوهای غیررسمی تهران و واشنگتن مانند مذاکرات برجام و تبادل زندانیان آمریکا و ایران نقش محوری ایفا کرده است.

از همین رو اگرچه سفر آقای البوسعیدی به تهران می‌تواند به دلیل نشست اقتصادی ایران و عمان باشد اما احتمال وجود دلایل دیگری نیز وجود دارد. یکی از این دلایل شاید این باشد که آمریکا از طریق عمان تلاش دارد تا با انتقال پیام‌های «تهدیدآمیز» به تهران، مانع حملات نیروهای نیابتی ایران به اهداف نظامی اسرائیل و آمریکا در منطقه شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله پهپادی وموشکی حوثی‌ها به کشتی‌ها؛آمریکا:توسط ایران ممکن شد، حق هر پاسخ مناسبی را محفوظ می‌داریم

در دیدار امیرعبداللهیان با رهبر حزب الله چه گذشت؟

حملات آمریکا به مقر کتائب حزب‌الله؛ تهدید شبه نظامیان عراقی: این حمله بی‌ مجازات نمی‌ماند