کاراکاس: تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا متکبرانه و مانع مشارکت اتحادیه در فرایندهای سیاسی ونزوئلاست

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا Copyright Ariana Cubillos/Copyright 2019 The AP. All rights reserved
Copyright Ariana Cubillos/Copyright 2019 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاراکاس تمدید شش ماهه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خود را از به مثابه حذف مشارکت این اتحادیه در «فرایندهای سیاسی» ونزوئلا در انتخابات سال آتی توصیف کرد.

آگهی

اتحادیه اروپا از نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تحریم‌هایی را علیه ونزوئلا اعمال کرده است؛ از جمله تحریم تسلیحاتی، ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌های ده‌ها مقام این کشور که هر ساله تمدید می‌شود.

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم گرفته است برخلاف سالهای گذشته این بار و استثنا تحریم‌های اعمالی خود را به جای یک سال، فقط برای شش ماه و تا ۱۴ مه ۲۰۲۴ تمدید کند. 

وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای این اقدام اتحادیه اروپا را «متکبرانه و غیرقانونی» خواند و اتحادیه را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرد.

کاراکاس در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه به اتهام جنایت علیه بشریت در سرکوب اعتراضات سال ۲۰۱۷ که علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری، صورت گرفت تحت تحقیق قرار گرفته است. 

انتخاب مجدد وی به سمت رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی چند کشور و نیز اعضای اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته نشد. 

 دولت مادورو و اپوزیسیون ماه گذشته موافقت کردند تا انتخابات ونزوئلا سال آینده برگزار شود و به ناظران خارجی، از جمله اتحادیه اروپا اجازه نظارت در این انتخابات را بدهند، حرکتی که آمریکا را بر آن داست تا برخی از تحریم‌های نفت و گاز اعمال شده علیه کاراکاس را تعدیل کند. 

اما کاراکاس نتیجه انتخابات مقدماتی اپوزیسیون برای انتخاب رقیب مادورو را رد کرده است و باعث برانگیخته شدن انتقادهای بین‌المللی و تردید در مورد برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه شده است. 

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه خود با استقبال از توافق «باربادوس» به عنوان گامی مثبت و ضروری برای احیای دموکراسی در ونزوئلا، گفت که این موضوع در تصمیم‌ اتحادیه به تمدید کوتاه مدت تحریم‌ها موثر بوده است.

شورای اتحادیه اروپا می‌افزاید: «شورا مایل است گام‌هایی بردارد و بسته به سیر تحولات، کاهش یا لغو اقدامات محدودکننده را تحت بررسی [تجدید نظر] نگاه دارد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ونزوئلا؛ خوان گوایدو در رقابت‌های درونی اپوزیسیون شرکت می‌کند