انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ونزوئلا؛ خوان گوایدو در رقابت‌های درونی اپوزیسیون شرکت می‌کند

خوان گوایدو، یکی از رهبران مخالفان دولت حاکم ونزوئلا
خوان گوایدو، یکی از رهبران مخالفان دولت حاکم ونزوئلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خوان گوایدو نامزد انتخابات مقدماتی اپوزیسیون شد تا با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور مبارزه کند.

آگهی

خوان گوایدو که از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۲ توسط مخالفان دولت حاکم ونزوئلا و بخشی از جامعه جهانی به عنوان «رئیس جمهور موقت ونزوئلا» شناخته می‌شد، نامزد انتخابات مقدماتی اپوزیسیون شد تا با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور مبارزه کند.

پیشتر مجمع ملی ونزوئلا متشکل از نمایندگان مخالفان دولت مادورو، گروهی از قانونگذاران پیشین این کشور که همگی زن هستند را به عنوان جانشینان آقای گوایدو برگزید.

با تصمیم سه حزب از چهار حزب اصلی اپوزیسیون ونزوئلا در حذف آقای گوایدو و جایگزنی دولت موقتش که مورد حمایت دولت آمریکا بود، کمیته‌ای برای نظارت بر انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال آینده ونزوئلا و حفاظت از دارایی‌های دولت در خارج از این کشور تشکیل شد.

فردی سوپرلانو، هماهنگ کننده سیاسی حزب «اراده مردمی»، یکی از چهار حزب اصلی مخالف دولت حاکم ونزوئلا گفت که این حزب تصمیم گرفته است که در انتخابات مقدماتی اپوزیسیون از خوان گوایدو حمایت کند.

مخالفان آقای مادورو وعده داده‌اند که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در سال ۲۰۲۴ که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است، انتخابات مقدماتی درونی را در ۲۲ اکتبر برگزار کنند.

تاکنون هنریکه کاپریلس و ماریا کورینا ماچادو، دو تن از مخالفان دولت ونزوئلا به صورت رسمی آمادگی خود را برای شرکت در این رقابت اعلام کرده‌اند.

گوایدو مانند رقیب خود کاپریلس و بسیاری دیگر از چهره‌های مخالف، اصولاً پس از احکام دادگاه ونزوئلا واجد شرایط شرکت در رقابت‌های انتخاباتی این کشور نیست.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

تأیید صلاحیت همه چهره‌های مخالف دولت حاکم ونزوئلا یکی از نکات بسیار مهم مذاکراتی است که سال‌ها در مکزیک میان نمایندگان مخالفان و دولت مادورو در جریان است.

آمریکا با حمایت از «اپوزیسیون دموکراتیک ونزوئلا» اعلام کرده است که از تصمیم دولت مادورو برای بازگشت به مذاکرات با مخالفان استقبال می‌کند. واشنگتن به عنوان پاداش، کاهشی جزئی در تحریم‌های خود علیه صنعت نفت ونزوئلا اعمال کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاراکاس: تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا متکبرانه و مانع مشارکت اتحادیه در فرایندهای سیاسی ونزوئلاست

ونزوئلا از اینترپل خواست ۳ رهبر مخالف دولت مادورو را بازداشت کند

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند