حمله حوثی‌ها به اسرائیل؛ برای محور مقاومت و فلسطین یا کسب مشروعیت برای مذاکرات صلح با عربستان؟

Houthi supporters
Houthi supporters Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحلیلگران می‌گویند شورشیان حوثی یمن با حملات پهپادی و موشکی به اسرائیل، در واقع یک هدف «استراتژیک» را دنبال می‌کنند و نه نظامی.

آگهی

حملات این گروه تحت حمایت ایران تا کنون نتوانسته مشکلی برای اسرائیل بوجود بیاورد و آنچه از خاک یمن فقیر و جنگ‌زده به مقصد اسرائیل شلیک شده، عمدتا توسط سیستم پدافند هوایی اسرائیل سرنگون شده است.

به همین دلیل کارشناسان بر این باورند حوثی‌هایی که در سال ۲۰۱۴ میلادی صنعا، پایتخت را تصرف کردند و سپس کنترل بر بخش‌های دیگر یمن را به دست گرفتند، اکنون هدف دیگری در ذهن دارند که «به دست آوردن یک مشروعیت منطقه‌ای و داخلی» است.

محمد آلباشا، تحلیلگر ارشد خاورمیانه در «گروه ناوانتی» مستقر در ایالات متحده، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این گروه از طریق مشارکت در یک درگیری منطقه‌ای، به دنبال اهداف استراتژیک است و می‌خواهد نفوذ سیاسی خود را در داخل کشور و در منطقه بیشتر کند.»

از نظر آلباشا، حوثی‌ها «به دنبال به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک بازیگر مهم هستند» و به کمک این حملات سعی دارند به «تجدید قوا و بسیج پایگاه‌های حمایتی‌شان» در داخل کشور نیز بپردازند.

جنگ اسرائیل علیه حماس، پس از جنگ حوثی‌های یمن با ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی آغاز شد.

حوثی‌ها خود را بخشی از «محور مقاومت» ایران اعلام کرده‌اند که شامل گروه‌های شیعه در سوریه، عراق و لبنان نیز می‌شود و این گروه‌ها نیز در این سه هفته حملات مشابهی را به اسرائیل از درون خاک سوریه و لبنان انجام داده‌اند.

اگرچه حوثی‌ها در گذشته نیز حملاتی را علیه عربستان سعودی و امارات عربی متحده، یعنی دو بازیگر کلیدی خارجی در جریان جنگ ۸ ساله یمن انجام داده‌ بودند، اما شلیک موشک از سوی آنها به سمت اسرائیل را می‌توان مهمترین اقدام نظامی آنها بویژه از زمان آتش‌بس اخیر دانست که دوره‌ای از آرامش را برای این کشور به ارمغان آورده است.

برای وارد کردن هرگونه خسارت به اسرائیل، پرتابه‌های حوثی باید حداقل ۱۶۰۰ کیلومتر را طی کنند تا به جنوبی‌ترین نقطه خاک اسرائیل برخورد کنند و به گفته فابیان هینز، از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، شورشیان دارای موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و پهپادهایی هستند که می‌توانند این فاصله را طی کنند.

با این وجود به گفته این تحلیلگر، حوثی‌ها نمی‌توانند تهدیدی برای «سرزمین اصلی اسرائیل» باشند.

او می‌گوید: «البته ممکن است که آنها خوش شانس باشند و یکی از این پرتابه‌هایشان به هدف بخورد، اما در این باره احتمال بسیار پایینی وجود دارد.»

با این وجود به نظر این تحلیلگر، حوثی‌ها می‌توانند برای دیگر بازیگران فعال در منطقه دردسرساز باشند. بطور مثال، آنها این هفته توانستند یک پهپاد آمریکایی را در سواحل یمن سرنگون کنند که البته ادعا کردند این پهپاد بار دیگر در راستای «حمایت ایالات متحده از اسرائیل» مشغول جاسوسی در منطقه بوده است.

مذاکرات صلح با عربستان سعودی

مجید المزاجی، محقق «مرکز مطالعات استراتژیک صنعا» نیز بر این باور است که حوثی‌ها می‌خواهند با این اقدامات، موقعیت خود را در جریان مذاکرات صلح با عربستان سعودی تقویت کنند.

او می‌گوید: «استراتژی محاسبه شده حوثی‌ها در واقع این است که با فشار بر آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها آنهم از طریق تهدید منافع آنها در منطقه، بتوانند سریع‌تر به توافقی با سعودی‌ها برسند.»

حوثی‌ها همچنین می‌دانند که نیازی به ضربه زدن به سرزمین اصلی اسرائیل برای تأثیرگذاری ندارند. نصرالدین عامر، یکی از مقامات حوثی نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که آنها «انتخاب‌های گسترده‌تر، بزرگ‌تر، عمیق‌تر آنهم در مناطق مختلف» دارند.

یکی از صحنه‌های تشدید تنش، می‌تواند دریای سرخ باشد که یک آبراه حیاتی برای تجارت جهانی از جمله انتقال نفت خاورمیانه است.

محمد آلباشا، تحلیلگر ارشد خاورمیانه در «گروه ناوانتی» مستقر در ایالات متحده به این موضوع اشاره دارد که حوثی‌ها «پتانسیل استقرار مین‌های دریایی، توقیف کشتی‌ها، استفاده از موشک‌های ضدکشتی یا مختل کردن جریان صادرات نفت خام را دارند».

او می‌افزاید: «آنها حتی ممکن است از مسیر آب، کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ یا کشتی‌هایی که به سمت بندر ایلات در اسرائیل حرکت می‌کنند، هدف قرار دهند.»

با این وجود، آنها باید هوشیار باشند که اگر یک موشک حوثی به طور تصادفی در زمان عبور از فراز عربستان برای رسیدن به خاک اسرائیل، سقوط کند و آسیب قابل توجهی به سعودی‌ها بزند، آنگاه ممکن است بار دیگر جنگ در این کشور از سر گرفته شود.

آگهی

محمد آلباش می‌گوید: «اگر موشک یا پهپاد حوثی‌ها ناخواسته به اتباع سعودی آسیب برساند یا تأسیسات حیاتی این کشور را هدف قرار دهد آنهم در حالی که ظاهراً اسرائیل را هدف قرار داده، آنگاه ممکن است سعودی‌ها نیز تصمیم به تلافی بگیرند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش‌ها از آماده‌ شدن بریتانیا برای حمله به حوثی‌ها؛ کامرون: ایران برای حل موضوع مسئولیت دارد

در حمله پهپادی حوثی‌ها به پاسگاه مرزی بحرین دو نظامی این کشور کشته شدند

جنگ در یمن؛ حوثی‌ها پس از مذاکرات «مثبت» ریاض را ترک کردند