نماینده پارلمان اروپا: برخورد اتحادیه اروپا با ایران به اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست

@EvinIncir
@EvinIncir Copyright AP Photo /
Copyright AP Photo /
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اوین اینسیر، نماینده سوئد در پارلمان اروپا در گفت‌وگو با یورونیوز از نگرانی‌های امنیتی اروپا درباره فعالیت احتمالی سپاه پاسداران در این قاره خبر داد و گفت: «پای شاخه‌های سپاه به منظور اقدام به ترور به اروپا باز شده است.»

آگهی

اوین اینسیر، نماینده سوئد در پارلمان اروپا از جمله نمایندگانی است که برای اهدای جایزه ساخاروف به مهسا امینی و «جنبش زن، زندگی، آزادی» در ایران تلاش‌های فراوانی انجام داده است. او می‌گوید آنچه علیه زنان ایران از سوی رژیم روی می‌دهد در واقع یک «آپارتاید جنسیتی» است. 

خانم اینسیر در سالگرد مهسا امینی در سخنرانی‌اش در صحن پارلمان اروپا از سیاست‌های جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در قبال ایران انتقاد کرد و خواستار برخورد جدی اروپا با ایران در موضوع سرکوب حقوق بشر شد.

این نماینده کردتبار [ترکیه] در گفت‌وگو با یورونیوز از مصوبه‌های پارلمان اروپا درباره ایران از تلاش برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌‌های تروریستی تا قرار دادن نام بیت رهبری و دادستانی و برخی نمایندگان پارلمان ایران در فهرست تحریم‌ها می‌گوید.

اوین اینسیر در سخنرانی‌اش در پارلمان اروپا در سالگرد جان باختن مهسا امینی تاکید کرده بود که «جنبش زن، زندگی، آزادی» نه تنها برای مردم ایران که برای ما ساکنان قاره اروپا نیز تعیین کننده است چرا که رژیم ایران حالا به دستگیری شهروندان اروپایی روی آورده است.

اوین اینسیر به هنگام سخنرانی در سالگرد مهسا امینی در پارلمان اروپا
اوین اینسیر به هنگام سخنرانی در سالگرد مهسا امینی در پارلمان اروپاEU

یورونیوز: در پارلمان اروپا چه قطعنامه‌هایی با محوریت مسائل ایران مصوب شده است؟

اوین اینسیر: قطعنامه‌های مختلفی در سال گذشته علیه ایران در پارلمان اروپا به تصویب رسیده است. تنها در یکی از این قطعنامه‌ها که من مدیریت مذاکره آن بین احزاب مختلف حاضر در پارلمان را بر عهده داشتم ما به طور واضح خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شدیم. ما همچنین نه تنها خواستار تحریم بیت رهبری ایران که خواستار تحریم شخص رهبر ایران شدیم. تحریم دادستانی و برخی نمایندگان پارلمان ایران نیز در دستور کار است. منظورم آن دسته از نمایندگانی است که پیشتر در اعدام افراد انقلابی [که در انقلاب ۵۷ مشارکت داشتند]، تاثیرگذار بودند.

یورونیوز:  وضعیت حقوق بشری یک سال گذشته  ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اوین اینسیر: بدون تردید شرایط حقوق بشری در ایران رو به وخامت است. مادامیکه این شرایط همچنان رو به وخامت است و رژیم خشن ایران رفتارش را در قبال مردم تغییر نمی‌دهد و قدرت را به مردم واگذار نکند، اتحادیه اروپا باید به فشارها بر ایران ادامه دهد.

زنان و دختران ایرانی بدون تردید مدام سرکوب شده‌اند
و آنچه در ایران کشور علیه زنان روی داده بدون تردید آپارتاید جنسیتی است.
اوین اینسیر

**یورونیوز: ارزیابی‌تان از واکنش دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و دستگاه دیپلماسی آن به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته چگونه است؟ **

اوین اینسیر: متاسفانه شاهد فقدان برخورد سختگیرانه از سوی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و دستگاه دیپلماسی آن در برخورد با ایران هستیم. یکی از راه‌های عملکرد جدی در قبال ایران قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی است. تصمیم‌گیری در این باره بر عهده دولت‌های عضو اتحادیه اروپاست اما متاسفانه تا به اینجای کار خیلی از دولت‌های عضو اتحادیه از جمله سوئد هیچ اراده‌ای برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی از خود نشان نداده‌اند.

ما نه تنها خواستار تحریم بیت رهبری ایران که خواستار تحریم شخص رهبر ایران شدیم. تحریم دادستانی و برخی نمایندگان پارلمان ایران نیز در دستور کار است
اوین اینسیر

یورونیوز: آیا در پارلمان اتحادیه اروپا بر سر این مسائل همراهی بیشتری می‌بینید؟

اوین اینسیر: در پارلمان اروپا در این زمینه تقریبا یکدلی وجود دارد در قطعنامه‌های تصویب شده به جز موارد استثنا همراهی کاملی بین اعضای پارلمان وجود داشته اما وقتی کار به اتحادیه اروپا می‌رسد، جایی که دولت‌های عضو آنجا حضور دارند، به باور من اگر اراده‌ای در کار بود ما باید شاهد اقدامات بیشتری می‌بودیم.

بنابراین شاهد فقدان اراده در این زمینه هستیم، کمیسیون اروپا قدم‌هایی برداشته اما به باور من اینها کافی نیست.

یورونیوز: آیا تاکید شما بر تحریم سپاه صرفا به خاطر تلاش آنها برای سرکوب معترضان در داخل ایران است؟

اوین اینسیر: خیر، اقدامات سپاه ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. می‌دانیم که پای شاخه‌های سپاه به منظور اقدام به ترور به اروپا نیز باز شده است. همچنین شاهد پیگرد و سرکوب برخی ایرانیان ساکن خارج از سوی رژیم و آنها [نیروهای سپاه] بودیم، این را هم می‌دانیم سپاه شاکله اصلی رژیم است.

آنچه در ایران روی می‌دهد
یک انقلاب فمنیستی است
اوین اینسیر

یورونیوز: جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، سرکوب زنان ایران توسط جمهوری اسلامی را «آپارتاید جنسیتی» نامیده، نظر شما چیست؟

اوین اینسیر: بارها گفته‌ایم که آنچه در ایران روی می‌دهد یک انقلاب فمنیستی است و شکل‌گیری یک انقلاب فمنیستی نیز بر نابرابری‌های موجود در جامعه مبتنی است. زنان و دختران ایرانی بدون تردید مدام سرکوب شده‌اند و آنچه در ایران کشور علیه زنان روی داده بدون تردید «آپارتاید جنسیتی» است.

یورونیوز: آیا نمایندگان پارلمان اروپا می‌توانند بر کشورهای عضو اتحادیه تاثیر بگذارند؟

آگهی

اوین اینسیر: ما هم در مورد ایران و هم در مورد روسیه شاهد این بودیم که اعضای اتحادیه اروپا و دستگاه دیپلماسی آن در نهایت ناگزیر به واکنش شده‌اند چرا که پارلمان اروپا تاکید کرده که ما دیگر پذیرای سکوت شما نیستیم بنابراین اگر ما همچنان به فشارهایمان ادامه دهیم کشورهای عضو بالاخره خواهد فهمید که سکوت‌شان دیگر قابل قبول نیست.

توضیح یورونیوز: سخنان اوین اینسیر، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، بیانگر نظرات خود ایشان است و یورونیوز فارسی بدون جانبداری تنها نظرات وی را منعکس می‌کند.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی_ایران اقدامات اروپا در زمینه تحریم و صدور قطعنامه‌ها علیه خود را سیاسی می‌خواند و آن را محکوم می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر این باورند برخی اعضای  اتحادیه اروپا که از متحدان اصلی آمریکا هستند از مفاهیمی چون «حقوق بشر»، «حقوق زنان» و« آزادی‌ بیان» علیه تهران و در راستای منافع خود بهره‌برداری سیاسی می‌کنند._

وزارت خارجه ایران می‌گوید «غرب با انگیزه‌های سیاسی و با توسل به طرح ادعاهای واهی و اثبات نشده» نسبت به تحولات ایران واکنش نشان می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا حمله مقامات جمهوری اسلامی علیه زنان ایرانی را محکوم کرد

نماینده پارلمان اروپا به یورونیوز: دادگاهی شدن در «لاهه» در انتظار خامنه‌ای است

انتقاد نماینده پارلمان اروپا از سیاست بروکسل در قبال ایران: از تثبیت «جمهوری اسلامی» دست بردارید