انتقاد نماینده پارلمان اروپا از سیاست بروکسل در قبال ایران: از تثبیت «جمهوری اسلامی» دست بردارید

هانا نویمان و جوزپ بورل
هانا نویمان و جوزپ بورل Copyright European Parliament
Copyright European Parliament
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اروپا روز گذشته جلسه‌ای را درباره وضعیت ایران یک‌سال پس از جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات ایران با حضور جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد. هانا نویمان، نماینده پارلمان با خطاب قرار دادن آقای بورل سیاست اروپا در قبال ایران را شکست‌ خورده خواند و خواستار تغییر آن شد.

آگهی

هانا نویمان در سخنان خود خطاب به جوزپ بورل گفت: «جناب نماینده عالی، بالاخره این‌جا آمدید تا توضیح دهید که چرا سیاست‌های شما در قبال ایران در ۱۲ ماه گذشته با آن‌چه که این پارلمان از شما خواسته این‌قدر متفاوت بوده است. تنها چیزی که من شنیدم این بود که "ما تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما این موضوع پیچیده است." اما در نهایت آقای بورل، نیت مهم نیست، بلکه نتیجه مهم است.»

وی درباره نتایج سیاست‌های یک‌سال گذشته اتحادیه اروپا در قبال ایران افزود: «امروز حکومت ایران گروگان‌ها را با تروریست‌های محکوم مبادله می‌کند و افرادی جدیدی را می‌رباید. سرکوب [مخالفین] خود را روز به روز تشدید می‌کند. تنها چند هته با دست‌یابی به بمب هسته‌ای فاصله دارد. از طریق جنگ‌های نیابتی کل منطقه را بی‌ثبات می‌کند و پهپادهای ایرانی به متحدان ما در اوکراین حمله می‌کنند.»

خانم نویمان از جوزپ بورل خواست که به شکست سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران اعتراف کند و گفت: «آقای بورل، اکنون وقت آن است که اعتراف کنید سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران در ۴۴ سال گذشته شکست خورده است و این وظیفه شماست که به سیاست‌های جدیدی بیاندیشید. دیدار با نمایندگان حکومت ایران را متوقف کنید و ملاقات با افراد بی‌شماری را که مدافع ایرانی آزاد هستند، آغاز کنید. فعالیت‌های مالی حکومت ایران را متوقف کنید و تلاش کنید راهی را برای ایرانیان خاج از کشور بیابید تا بتوانند برای کمک به صندوق اعتصاب به کشور خود پول بفرستند.»

او همچنین از آقای بورل خواست که تدبیری برای تشویق کشورهای عضو اتحادیه در جهت اعطای ویزای بشردوستانه به قربانیان سرکوب در ایران بایندیشد. 

این نماینده پارلمان اروپا افزود: «اقای بورل حقیقت را بیان کنید. این حکومت شهروندان خود و کل منطقه را ترور می‌کند. از تجاوز جنسی به صورت نظام‌مند برای وادار کردن زندانیان سیاسی به اعتراف استفاده می‌کند و از همین حالا خود را برای سرکوب اعتراضات برنامه‌ریزی شده برای ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) آماده می‌کند. آقای بورل، شما باید از تثبیت این رژیم بی‌رحم در شرایطی که مردم ایران آماده جان‌فشانی در جهت سقوط آن‌ هستند، دست بردارید.»

هانا نویمان در پایان سخنرانی خود در صحن پارلمان اروپا، به فارسی گفت: «برای آزادی»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود در جلسه مزبور با اشاره به سالگرد جان باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات ایران گفت: «ما به یاد داریم که صدها هزار نفر از زنان و مردان ایران چگونه به خیابان آمدند. ما شاهد شجاعت آن‌ها بودیم. به عنوان اتحادیه اروپا، به طور کامل از تمایل آن‌ها برای دست‌یابی به آینده‌ای که در آن حقوق جهانی بشر و آزادی‌های اساسی برآورده و محافظت می‌شود، حمایت می‌کنیم.» 

وی افزود: «همه ما از نحوه برخورد مقامات ایرانی با معترضان وحشت‌زده‌ایم و پاسخ آن‌ها به این اعتراضات که شامل کشتار معترضان و بازداشت‌های ناعادلانه است را غیرقابل قبول می‌دانیم. در سال گذشته آزادی‌های مدنی، به ویژه آزادی بیان، آزادی مطبوعات و حق تجمع آزاد با خشونت بیشتری سرکوب شده است. این سرکوب شامل استفاده از احکام سنگین و مجازات اعدام برای معترضان بوده است.»

آقای بورل با اشاره به ۹ بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران و تشکیل جلسه کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درمورد اعتراضات ایران گفت: «۱۲ ماه گذشته باعث تغییری آشکار در سیاست‌های ما در قبال ایران شده است. روابط ما اکنون در حد بسیار پایینی است و در عین حال ضروری است که به حفظ رویکرد "تعامل انتقادی" با ایران بپردازیم. ما باید با هدف حفاظت از شهروندان و منافعمان و همچنین حمایت از حقوق اساسی مردم ایران مجاری دیپلماتیک را با حکومت این کشور باز نگه داریم.»

او در مورد بازداشت یوهان فلودروس دیپلمات سوئدی در ایران گفت: «نقطه عطف واضح دیگر (در روابط با ایران) بازداشت خودسرانه شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان دوتابعیتی از جمله همکارمان یوهان فلودروس است. اتحادیه اروپا و من شخصا در هر تماسی که با مقامات ایرانی در بالاترین سطح سیاسی داشتم، نگرانی درباره وضعیت شهروندان خود را مطرح کردم.»

جوزپ بورل در پایان سخنان خود گفت: «من مانند چند ماه گذشته از هر مناسبت و هر تعامل ممکن برای ترغیب ایران به تغییر رفتار استفاده می کنم و پیام روشن من برای آنان این است که "از سرکوب و حمله به حقوق و آزادی های اساسی دست بردارید. همه شهروندان اتحادیه اروپا، از جمله شهروندان دوتابعیتی را آزاد کنید و از حمایت روسیه در تجاوز غیرقانونی به اوکراین دست بکشید."»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده پارلمان اروپا: برخورد اتحادیه اروپا با ایران به اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست

ماکرون در هشدار به رهبران قاره سبز:بقای اروپا بسته به انتخاب‌های ماست؛ نباید دست‌نشانده آمریکا باشیم

انتشار عکس‌های امانوئل ماکرون در گرماگرم رجزخوانی‌ها برای روسیه واکنش‌برانگیز شد؛ انتقادها به چیست؟