مذاکره بر سر سرنوشت قره‌باغ؛ جدایی‌طلبان: هنوز با باکو بر تضمین‌های امنیتی توافق نکرده‌ایم

عکس آرشیوی از یک سرباز جامعه ارمنی‌تبار ساکن در قره‌باغ
عکس آرشیوی از یک سرباز جامعه ارمنی‌تبار ساکن در قره‌باغ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمهوری آذربایجان پس از توافق آتش‌بس با نمایندگان جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ اعلام کرد که خواستار الحاق این بخش جدا مانده از خاک خود در کمال صلح و آرامش است.

آگهی

جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار ساکن در قره‌باغ به رغم برقراری آتش‌بس تاکید کردند که هنوز با آذربایجان بر سر تضمین‌های امنیتی به توافق نرسیده‌اند.

این در حالیست که باکو پیش‌تر اعلام کرده بود که جدایی‌طلبان تحت حمایت ارمنستان با پیش شرط زمین گذاشتن سلاح و انحلال تشکیلات اداره کننده منطقه قره‌باغ کوهستانی موافقت کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان پس از تهاجم برق‌آسای روز سه‌شنبه به قره‌باغ مدعی استیلای کامل بر این منطقه است؛ از سوی دیگر، بنا به اعلام باکو ۴۰ تن کمک‌های بشردوستانه به منطقه ارسال شده و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز وعده داده است که حقوق ارامنه ساکن در این منطقه تضمین شود.

جمهوری آذربایجان پس از توافق آتش‌بس با نمایندگان جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ اعلام کرد که خواستار الحاق این بخش جدا مانده از خاک خود در کمال صلح و آرامش است.

این در حالیست که ارمنی‌تبارهای ساکن در قره‌باغ نگرانند که مورد آزار و اذیت نیروهای آذربایجان قرار گیرند و از این رو جامعه جهانی را به بی توجهی به شرایط خود متهم می‌کنند.

رویترز در گزارشی بر این موضوع تاکید کرده که آینده این منطقه مورد مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان که ۱۲۰ هزار ارمنی‌تبار را در خود جای داده در گرو تحولات روزهای آتی است.

جدایی‌طلبان ارمنی که پیش‌تر پذیرفته‌ بودند که برای متوقف شدن درگیری‌ها سلاح بر زمین بگذارند قرار است امروز شنبه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۳ بر سر تضمین‌های امنیتی و روند خروج نیروهای خود از این منطقه با نمایندگان جمهوری آذربایجان مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جدایی‌طلبان روز جمعه، شش خودروی زرهی و بیش از ۸۰۰ قبضه سلاح کوچک و مقادیری از مهمات خود را تحویل دادند.

این در حالیست که شماری از ساکنان در مرکز قره‌باغ کوهستانی از بیم «پاکسازی قومی» نیروهای آذری در زیرزمین‌ها پناه گرفته وهزاران غیرنظامی نیز در این منطقه به دلیل مسدود بودن کریدورهای ارتباطی طی ماه‌های گذشته با شرایط بحرانی انسانی روبرو هستند.

آخرین گزارش‌ها اما حاکی است که بیش از ۵ هزار تن غذا و کمک‌های انسانی به تازگی با کمک صلح‌بانان روس از طریق دو جاده منتهی به منطقه در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

ارسال این محموله به قره‌باغ برای نخستین بار پس از درخواست باکو از جدایی‌طلبان برای زمین گذاشتن سلاح طی این هفته و نیز در پی مسدود ماندن راه‌های ارتباطی این منطقه با ارمنستان طی چند ماه گذشته صورت می‌گیرد.

بیانیه وزارت دفاع روسیه در خصوص عبور محموله‌های کمک‌های انسانی از دو جاده منتهی به قره‌باغ حکایت از آن دارد که مواد غذایی از سوی آذربایجان ارسال شده است.

حکمت حاجی اف، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان به رویترز گفت که باکو آندسته از جنگجویان ارمنی قره‌باغ را که سلاح بر زمین بگذارند، عفو می‌کند، هرچند برخی از آنها تاکید کرده‌اند که به مقاومت ادامه می‌دهند.

در گزارش رویترز هممچنین آمده است که به باور رهبران جدایی‌طلبان ارمنی در قره‌باغ هنوز توافقی برای خروج کامل این نیروها حاصل نشده است.

دیوید بابایان، مشاور ساموئل شهرامانیان، رئیس جدید جمهوری خودخوانده «آرتساخ» به رویترز می‌گوید: «هنوز سوال‌‌ها و ابهاماتی باقی است و نتیجه مشخصی بدست نیامده است.»

بابایان پیشتر از توافق برای عبور یک کاروان بشردوستانه و وورد آن به قره‌باغ از ارمنستان از طریق دالان لاچین خبر داده بود.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه اما آمده است که این کمک‌ها از طریق جاده دومی که از آذربایجان می گذرد نیز به منطقه ارسال شده است.

ارمنستان و آذربایجان، که هر دو زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند، پس از فروپاشی ابرقدرت شرق در سال ۱۹۹۱ دو بار بر سر کنترل منطقه قره‌باغ با یکدیگر وارد جنگ تمام عیار شدند.

آگهی

این منطقه در سطح بین الملل به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود اما طی سه دهه گذشته با حمایت ارمنستان از نوعی خودمختاری و استقلال عملی برخوردار بوده است.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که با اعتراضاتی از سوی اپوزیسیون کشورش در خصوص نحوه مدیریت بحران قره‌باغ روبرو است به تازگی از اعلام آمادگی ایروان برای میزبانی از آوارگان ارمنی خبر داده و در عین تاکید کرده است که نمی‌خواهد قره باغ خالی از سکنه شود.

وی گفته است که باید اقداماتی صورت گیرد تا ساکنان قره‌باغ امکان داشته باشند «بدون ترس، ایمن و با عزت در خانه‌های خود» زندگی کنند.

ایروان همچنین تهاجم نظامی تازه ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه قره‌باغ کوهستانی را محکوم و باکو را به تلاش برای «پاکسازی قومی» در این منطقه متهم کرده است.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دومین روز حملات آذربایجان به قره‌باغ؛ درگیری‌ها با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه متوقف شد

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم

خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ؛ آیا مسکو منطقه را به غرب واگذار می‌کند؟