جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ از مذاکره با باکو برای خروج نیروهایشان از منطقه خبر دادند

بحران قره‌باغ کوهستانی
بحران قره‌باغ کوهستانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جدایی‌طلبان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی روز جمعه ۲۲ سپتامبر از مذاکره با جمهوری آذربایجان برای خروج نیروهایشان از این منطقه خبر دادند.

آگهی

آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که مذاکرات با طرف آذربایجانی تحت نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه برای سازماندهی روند خروج نیروها و اطمینان از بازگشت شهروندان آواره به خانه‌هایشان در جریان است.

به گفته جدایی‌طلبان ارمنی، طرفین همچنین درباره «چگونگی ورود و خروج شهروندان» از قره‌باغ کوهستانی از طریق جاده لاچین به ارمنستان بحث می‌کنند.

نخستین دور مذاکرات ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه و با میانجیگری روسیه در شهر «یولاخ» در غرب باکو برگزار شد. طرفین در جریان این دور از مذاکرات توافق کردند که بار دیگر همدیگر را ملاقات کنند.

جدایی‌طلبان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی متعهد شده‌اند که سلاح‌های خود را به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس بر زمین بگذارند.

جمعیت ارمنی‌تبار غیرنظامی قره‌باغ کوهستانی که حدود ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند، اعلام کردند که با کمبود برق، گاز، سوخت، وسایل ارتباطی و حتی محصولات غذایی مواجه هستند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

یک سخنگوی مقام‌های جمهوری قره‌باغ روز جمعه وضعیت در شهر «استپاناکرت»، پایتخت این جمهوری را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که نیروهای جمهوری آذربایجان در همه جا حضور دارند.

او گفت که مردم نگران هستند سربازان جمهوری آذربایجان هر لحظه وارد شهر شده و قتل عام را آغاز کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری خودخوانده «قره‌باغ کوهستانی» خود را از اول ژانویه ۲۰۲۴ منحل می‌کند

پاریس: باکو تنها پس از کوچ جمعی ارامنه حاضر به همکاری با سازمان ملل شد؛ ایروان دست به‌دامان اروپا شد

تصاویر ارمنی‌های قره‌باغ که خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند و به ارمنستان می‌گریزند