جمهوری خودخوانده «قره‌باغ کوهستانی» خود را از اول ژانویه ۲۰۲۴ منحل می‌کند

بحران قره‌باغ کوهستانی
بحران قره‌باغ کوهستانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«جمهوری قره‌باغ کوهستانی» که توسط جدایی‌طلبان اداره می‌شد روز پنج‌شنبه ۲۸ سپتامبر اعلام کرد که خود را از اول ژانویه ۲۰۲۴ منحل می‌کند.

آگهی

ساموئل شاهرامانیان، رئیس خودخوانده منطقه قره‌باغ کوهستانی با امضای فرمانی، «انحلال» همه نهادها و سازمان‌های دولتی این منطقه جدایی‌طلب را از اول ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد.

او در این حکم تأکید کرده است که از اول ژانویه ۲۰۲۴، «جمهوری قره‌باغ (آرتساخ) دیگر وجود ندارد.» انحلال این جمهوری خودخوانده به سه دهه خودمختاری قره‌باغ کوهستانی پایان خواهد داد.

خبر انحلال دولت جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی در حال منتشر شده است که مقامات جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه از بازداشت روبن وارطانیان، یکی از رهبران سابق قره‌باغ کوهستانی خبر دادند که به گفته باکو قصد فرار به ارمنستان را داشت.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

ارمنستان اعلام کرده از زمانی‌که جمهوری آذربایجان کنترل کامل منطقه قره‌باغ کوهستانی را در اختیار گرفته است بیش از ۶۵ هزار ارمنی‌تبار از منطقه قره‌باغ به این کشور گریخته‌اند. به این ترتیب تاکنون حدود نیمی از جمعیت ساکن قره‌باغ که عمدتا ارمنی هستند با ترک خانه‌های خود دراین منطقه، به ارمنستان وارد شده‌اند.

بنا به گفته منابع خبری در مرز ارمنستان، هر ساعت بر تعداد ارمنی‌تبارهای ساکن منطقه قره‌باغ که به این کشور می‌گریزند، افزوده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ از مذاکره با باکو برای خروج نیروهایشان از منطقه خبر دادند

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم

خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ؛ آیا مسکو منطقه را به غرب واگذار می‌کند؟