بریتانیا ضمن ستایش از زنان ایران، وزیر ارشاد و شهردار تهران را تحریم کرد

تصویر مهسا امینی در دست یک تظاهرکننده در لندن
تصویر مهسا امینی در دست یک تظاهرکننده در لندن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سالگرد کشته شدن مهسا امینی، بریتانیا تحریم‌های تازه‌ای را علیه مقامات ایرانی اعمال کرده است.

آگهی

دولت بریتانیا روز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به مناسبت اولین سالگرد مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس گشت ارشاد، چهار مقام ایرانی را تحریم کرد.

وزارت امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها تصمیم‌گیران ارشد قانون حجاب اجباری در ایران و اجراکنندگان آن را هدف قرار می‌دهند و با اقدامات مشابهی از سوی ایالات متحده، کانادا و استرالیا هماهنگ شده‌‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و محمد هاشمی (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علیرضا زاکانی (شهردار تهران) و سعید منتظرالمهدی (سخنگوی پلیس ایران) افراد تحت تحریم را تشکیل می‌دهند.

این تحریم‌ها ممنوعیت سفر بریتانیا را بر افراد فوق‌الذکر اعمال می‌کند، دارایی‌های احتمالی آن‌ها در بریتانیا مسدود می‌سازد و از تجارت شرکت‌های بریتانیایی با آنها جلوگیری به عمل می‌آورد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، با تحسین «شجاعت زنان ایرانی در ادامه مبارزه برای آزادی‌های اساسی» گفت: «تحریم‌های امروز به کسانی که مسئول قوانین ظالمانه در ایران هستند پیام روشنی را ارسال می‌کند که بریتانیا و شرکایش همچنان در کنار زنان ایرانی خواهند ایستاد. ما خواهان توقف سرکوبی هستیم که حکومت تهران بر مردم خود تحمیل می‌کند.»

سال گذشته در چنین زمانی کشته شدن مهسا امینی، شهرند کرد ایرانی ۲۲ ساله که به اتهام زیر پا گذاشتن قانون حجاب اجباری توسط گشت ارشاد دستگیر شده بود، ماه‌ها اعتراضات ضد حکومتی را برانگیخت که آن را فراگیرترین و بزرگترین تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر عنوان کرده‌اند.

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

بریتانیا همچنین در دور جدید تحریم‌های خود شرکت ابرآروان، ارائه‌دهنده خدمات ابری اینترنتی، را در لیست تحریم قرار داده است. به گفته وزارت خارجه این کشور، « ابرآروان به دولت ایران برای سانسور اینترنت کمک می‌کند.»

وزارت خارجه بریتانیا درباره این شرکت گفته است: «ابرآروان از شرکای کلیدی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است و از توسعه اینترانت سراسری که برای قطع ارتباط مردم ایران از اینترنت جهانی استفاده می‌شود، حمایت می‌کند.»

ابرآروان پیشتر نیز توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده بود.

بریتانیا تا کنون بیش از ۳۵۰ مقام و نهاد ایرانی از جمله دادستان کل و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنوشا نظری: زنان خواننده در ایران رسانه‌های اجتماعی را به صحنه مجازی برای ارتباط با مردم تبدیل کردند

دستاورد زنان در جریان جنبش «مهسا امینی»؛ آیا حجاب دیوار برلین جمهوری اسلامی است؟

روزنامه‌نگار زنی که مرگ مهسا امینی را گزارش کرد پس از ۹ ماه به دادگاه رفت